Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
Re: Spørsmål sen ankomst intercont og videre connection med SAS
Jeg vet ikke hva du forventer, men med en reiserute du her beskriver, kan det jo faktisk hende at dersom du misser en connection at det ikke gaar et eneste fly, da kan ikke et flyselskap sette opp et ekstrafly kun for deg....
Flyselskapene gjoer jo sitt ytterste for at folk skal komme seg til sin destinasjon innen rimelig tid, men noen gang er det faktisk ikke mulig.
Strategien SAS og andre velger naar de avgjoer om de skal vente eller gaa, er vanligvis fornuftig. Faktorer som antall pax, mulighet til connection, tid paa dagen og kostnader er ting som blir tatt med i beregningen. Noen gang gjoer SAS feil, de fleste ganger gjoer de det ikke.
Naa skal det vaere sagt at mange, spesielt har jeg erfaring med SAS og United, forsoeker aa finne absolutt billigste reisevei, ikke raskeste reisevei. Jeg har to eksempel: Paa vinteren med over 100 pax ombord en 737-800 fra OSL-ARN, ble vi bedt om aa vente paa en del pax fra KRS som skulle via ARN til ORD. Vi ventet en halvtime og endelig kom paxen. Med land deicing koe og at vi i tillegg ventet paa bagasjen til denne paxen gjorde at vi kom avgaarde over timen sen. Og guess what? Paa grunn at SAS tok denne avgjoerelsen var det ingen (over 30 pax skulle videre til ORD) som rakk flyet videre.
Ja, man blir booket om og alt det der og hva ble man tilbudt? En voucher paa 50 spenn for de neste 7 timene (det er hva EB kaller for aa ta vare paa deg...
), en flight til CPH og deretter SK943 til ORD... Alle jeg saa gjorde som SAS ga beskjed om, mens jeg fant frem en raskere routing med LH. Paa ARN har SAS dessverre outsourcet loungen slik at alle maa til service senteret. Jeg takket pent nei til routingen de foreslo og ba dem booke meg om til LH slik at jeg kom frem halvannen time tidligere. Var ikke noe problem og de booket meg ogsaa i business fordi det ikke var plass i oekonomi.
SAS veide sine alternativer med disse paxene og ventet ikke fordi de visste de hadde SK943 som backup og at det ikke ville koste dem mye aa booke om til den flighten, alle ville komme seg frem til sin destinasjon uansett.
Eksempel to: Kl. 1325 fra OSL for aa connecte til SK943. Sent ut fra OSL, ETA CPH klokken 1530....... Fikk beskjed av purseren at vi ikke kom til aa rekke flighten (5 pax skulle videre til ORD) slik at vi maatte innkvarteres paa hotell over natta og ta samme flight neste dag. Jeg visste at dette ikke var siste mulighet til aa komme seg til ORD, har nemlig blitt booket via LHR foer og gikk derfor frem til purseren og ba henne sende beskjed til CPH at de maatte booke meg om til BA CPH-LHR-ORD med BA flightnr, avgang fra CPH litt etter kl 16.. Beskjed ble sendt og ved ankomst hadde SAS ombestemt seg, det sto en golfbil og ventet paa oss 5 og SK943 ventet.. Ikke paa grunn av oss viste det seg, men paa grunn av en liten teknisk ting (som ofte skjer) som ga oss en 45 minutters forsinkelse. Hoerer ogsaa med til historien at SAS ikke oppgraderte meg pr. request og fikk beskjed om aa gaa ombord med original seating selv om det var aapent i baade Extra og Business. Jeg ville ikke forsinke flighten mer og tok setet. Da jeg da fikk hoere at det var teknisk, spaserte jeg av flyet og ba SGS oppgradere meg, noe de motvillig gjorde..
Saa SAS forsoeker selvsagt aa velge egne avganger og ha deg ventende paa et billig hotell istedetfor aa booke om til andre flyselskaper, men de booker selvsagt om til smartere og raskere routing dersom man lener seg hardt nok paa dem. Dersom du bare gaar til service senteret og tar det du blir servert kan det meget godt hende at du blir mye mer forsinket og faar en mye verre routing enn noedvendig. Jeg har lastet ned alle alliansers tidtabeller paa PCen og finner frem routing alternativer foer jeg gaar frem til skranken eller ringer for ombooking. Da tar du agenten paa senga og hjelper han/henne finne beste loesning for deg.
Det som dere i bransjen kaller "pax" er faktisk kundene (les de som betaler slik at ansatte får lønn). Som kunde "driter" ikke jeg i andre, men forlanger at flyselakapene leverer det jeg har betalt for. Det er en reise fra A til B (evt via C og D) til rett sted og rett tid. Kjøper jeg en reise TRF-HNL hos FARMER med "STAR" (WF, SK, UA) så forventer jeg å komme frem på tid, ikke dagen efter.
Så er jeg enig i at SAS sikkert mange ganger "hjelper folk". Det skulle bare mangle, "Det er jo min tur"..................., men jeg har altså ofte opplevd det motsatte (og dette gjelder "alle" selskaper). Min påstand er fortsatt at flyselskapene velger den løsningen som er til minst skade for de selv og ikke til fordel for oss som kunder.
Jeg vet ikke hva du forventer, men med en reiserute du her beskriver, kan det jo faktisk hende at dersom du misser en connection at det ikke gaar et eneste fly, da kan ikke et flyselskap sette opp et ekstrafly kun for deg....
Flyselskapene gjoer jo sitt ytterste for at folk skal komme seg til sin destinasjon innen rimelig tid, men noen gang er det faktisk ikke mulig.
Strategien SAS og andre velger naar de avgjoer om de skal vente eller gaa, er vanligvis fornuftig. Faktorer som antall pax, mulighet til connection, tid paa dagen og kostnader er ting som blir tatt med i beregningen. Noen gang gjoer SAS feil, de fleste ganger gjoer de det ikke.
Naa skal det vaere sagt at mange, spesielt har jeg erfaring med SAS og United, forsoeker aa finne absolutt billigste reisevei, ikke raskeste reisevei. Jeg har to eksempel: Paa vinteren med over 100 pax ombord en 737-800 fra OSL-ARN, ble vi bedt om aa vente paa en del pax fra KRS som skulle via ARN til ORD. Vi ventet en halvtime og endelig kom paxen. Med land deicing koe og at vi i tillegg ventet paa bagasjen til denne paxen gjorde at vi kom avgaarde over timen sen. Og guess what? Paa grunn at SAS tok denne avgjoerelsen var det ingen (over 30 pax skulle videre til ORD) som rakk flyet videre.
Ja, man blir booket om og alt det der og hva ble man tilbudt? En voucher paa 50 spenn for de neste 7 timene (det er hva EB kaller for aa ta vare paa deg...

SAS veide sine alternativer med disse paxene og ventet ikke fordi de visste de hadde SK943 som backup og at det ikke ville koste dem mye aa booke om til den flighten, alle ville komme seg frem til sin destinasjon uansett.
Eksempel to: Kl. 1325 fra OSL for aa connecte til SK943. Sent ut fra OSL, ETA CPH klokken 1530....... Fikk beskjed av purseren at vi ikke kom til aa rekke flighten (5 pax skulle videre til ORD) slik at vi maatte innkvarteres paa hotell over natta og ta samme flight neste dag. Jeg visste at dette ikke var siste mulighet til aa komme seg til ORD, har nemlig blitt booket via LHR foer og gikk derfor frem til purseren og ba henne sende beskjed til CPH at de maatte booke meg om til BA CPH-LHR-ORD med BA flightnr, avgang fra CPH litt etter kl 16.. Beskjed ble sendt og ved ankomst hadde SAS ombestemt seg, det sto en golfbil og ventet paa oss 5 og SK943 ventet.. Ikke paa grunn av oss viste det seg, men paa grunn av en liten teknisk ting (som ofte skjer) som ga oss en 45 minutters forsinkelse. Hoerer ogsaa med til historien at SAS ikke oppgraderte meg pr. request og fikk beskjed om aa gaa ombord med original seating selv om det var aapent i baade Extra og Business. Jeg ville ikke forsinke flighten mer og tok setet. Da jeg da fikk hoere at det var teknisk, spaserte jeg av flyet og ba SGS oppgradere meg, noe de motvillig gjorde..
Saa SAS forsoeker selvsagt aa velge egne avganger og ha deg ventende paa et billig hotell istedetfor aa booke om til andre flyselskaper, men de booker selvsagt om til smartere og raskere routing dersom man lener seg hardt nok paa dem. Dersom du bare gaar til service senteret og tar det du blir servert kan det meget godt hende at du blir mye mer forsinket og faar en mye verre routing enn noedvendig. Jeg har lastet ned alle alliansers tidtabeller paa PCen og finner frem routing alternativer foer jeg gaar frem til skranken eller ringer for ombooking. Da tar du agenten paa senga og hjelper han/henne finne beste loesning for deg.