Spørsmål rundt en jet på OSL 14FEB21

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Spørsmål rundt en jet på OSL 14FEB21

Hadde en nydelig dag hvor jeg tvang barna med på spotting i går.

Mens vi var der kom det en meget vakker Bombardier 5000 fra Moskva som sto 40 minutter på GA. Var gøy å nesten lukte interiøret der den stod med døren åpen og skinte. Ble noe så sjeldent som god gammeldags norsk misunnelig og fulgte den på radaren (som ikke oppga hvor den skulle) av og på i løpet av dagen og så den dro ut over Atlanteren - jeg tippet New York.

På kvelden etter 9 timer og 29 minutter landet den på... Bahamas.. 27 grader og sol.. Noe misunnelig.. Hva gjorde de ombord? Hva spiste de?

Hvem eier sleden og hva tror dere storyen var? Nordmenn? Ferie? Butikk?

Ser den går over 11.000 kilometer på en tank.

Junior lurte på om vi please kunne kjøpe en..

8AFF16D0-702A-4090-AE0D-765463FD2B4B.jpeg
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går.

Noristevo Investments Limited, skal det være.
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går.

Hvem som står bak Noristevo er det mange som har forsøkt å finne ut av, men foreløpig uten hell. Basert på flyets bevegelser er det rimelig å anta at det leies ut.
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går.

Linkes bl.a. til en russisk Trump-venn, men eierfirmaet holder til på Jomfruøyene. Sannsynligvis spleiselag.

Registered OwnersNORISTEVO INVESTMENTS LIMITED, Craigmuir Chambers Road Town Tortola British Virgin Islands
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går.

Mellomlandet for å laste ombord deilige snitter med reker og roshbiff.
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går.

Det kan meldes om at snittene var høye. Snakkes om rekordhøyde hos Gate Gourmet.
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går

Og dette er grunnen til at mange private fly er registrert under et firmanavn som kun har flyet som eiendel.
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går

Ja hva er grunnen?

Du vet nok sikkert det... Diskresjon er nok den største grunnen, med sikkerhet som største årsak bak det. Jeg fløy corporate på et helt annet nivå enn dette for tiår siden og vi satte flyet i en LLC, Limited Liability Corporation. Tror vi hadde 10 milliarder dollar i forsikring, men gjorde litt charter, og hvis vi hadde tatt ned bank eieren som var verdt mange ganger det, hadde kanskje flyet gått men ingen kunne røre businessen og den personlige formuen til eieren.
På dette forumet er folk nysgjerrige og interessert i fly, men hvis noen vet hvem, hva og hvor, kan det fort bli sikkerhetsproblemer for de det gjelder. Da vet noen at huset er tomt, eller at kun kone og barn er hjemme for eksempel. De som driver i Norge på høyt plan, setter sikkert diskresjon på toppen av lista. Uten den har de ingen business.
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går

Du vet nok sikkert det... Diskresjon er nok den største grunnen, med sikkerhet som største årsak bak det. Jeg fløy corporate på et helt annet nivå enn dette for tiår siden og vi satte flyet i en LLC, Limited Liability Corporation. Tror vi hadde 10 milliarder dollar i forsikring, men gjorde litt charter, og hvis vi hadde tatt ned bank eieren som var verdt mange ganger det, hadde kanskje flyet gått men ingen kunne røre businessen og den personlige formuen til eieren.
På dette forumet er folk nysgjerrige og interessert i fly, men hvis noen vet hvem, hva og hvor, kan det fort bli sikkerhetsproblemer for de det gjelder. Da vet noen at huset er tomt, eller at kun kone og barn er hjemme for eksempel. De som driver i Norge på høyt plan, setter sikkert diskresjon på toppen av lista. Uten den har de ingen business.

I Norge er reell eier av private jets stort sett kjent, selv om det ikke er Sundt Air som sprer det.

Når et sånt fly registrert på Isle of Man, eid av et anonymt selskap på Virgin Islands, flyr fra Moskva til Bahamas så tenker jeg oligark. Har sikkert jobbet seg opp på lovlig vis..
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går

Så det var antageligvis russere ombord, ikke nordmenn som hadde leiet maskinen? Den trenger jo ikke mellomlande til Bahamas den?
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går

Så det var antageligvis russere ombord, ikke nordmenn som hadde leiet maskinen? Den trenger jo ikke mellomlande til Bahamas den?


11.000km er vel nominell rekkevidde for 5500 varianten? Dette er vel bare en 5000 som vel har +- 9000km, litt avhengig av variant og årsmodell. Moskva-Bahamas er jo drøye 9000km så da må nok ha en mellomlanding på veien

Og har du litt ekstra gull og mahogni i interiøret så spiser jo det selvsagt litt rekkevidde [emoji6]
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går

11.000km er vel nominell rekkevidde for 5500 varianten? Dette er vel bare en 5000 som vel har +- 9000km, litt avhengig av variant og årsmodell. Moskva-Bahamas er jo drøye 9000km så da må nok ha en mellomlanding på veien

Og har du litt ekstra gull og mahogni i interiøret så spiser jo det selvsagt litt rekkevidde [emoji6]

Er jo også normalt motvind på tur vestover.
 
Re: Spørsmål rundt en jet på OSL i går

Stemmer nok at den måtte fylle litt på OSL. Ser gutta lender i Moskva nå etter en direkte flight.. Sikkert kost seg ganske bra i ti dager nå.
 
Back
Top