• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Spørsmål om Heathrow og Slots

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Spørsmål om Heathrow og Slots

Er verdien av en slot på LHR den samme uavhengig av flytype/kapasitet/flyselskap?

Tenker på f.eks Loganair som flyr med ATR og de minste ERJ kontra f.eks Emirates som kommer med opptil flere A380 pr dag? Betaler de det samme for sloten?
 
Re: Spørsmål om Heathrow og Slots

Er verdien av en slot på LHR den samme uavhengig av flytype/kapasitet/flyselskap?

Tenker på f.eks Loganair som flyr med ATR og de minste ERJ kontra f.eks Emirates som kommer med opptil flere A380 pr dag? Betaler de det samme for sloten?
Med tanke på at slots på LHR er opptil selskapene selv å bruke, samt at dem kan selv leie dem ut eller videreselge dem så har nok ikke verdien noe med hvordan disse brukes (flytype/ kapasitet), men snarere tidspunktet sloten er på og hva markedet er villig til å betale for akkurat en sloten.

LHR er vel en av de få som lar flyselskapene selv styre hvordan sloten skal brukes og leie/ selge den videre. I de fleste andre tilfeller må en slot som ikke brukes gis tilbake til flyplassen/ slot myndigheten som gir den videre til et annet selskap (mot bruker betaling selvfølgelig).

Den eneste slot begrensingen LHR har er vel at det finnes et par "regionale sloter" (under 10 par daglig) som kun kan brukes til regionale ruter i UK (en form for britisk distrikt politikk). Her er det vel også begrensinger på setekapasitet, noe som gjør at LHR fremdeles ser småfly som ATR og ERJ/ EMJ.
 
Last edited:
Back
Top