Spor/Riller i dekke på rullebaner

jufix

ScanFlyer Blue
Spor/Riller i dekke på rullebaner

Noe jeg har observert lenge og tenke jeg skulle spørre om er hvorfor det er små spor eller riller i dekket/asfalten på de fleste rullebaner? Er usikker på hvor ofte jeg har sett det i utlandet, men det er temmelig konsistent her hjemme tror jeg.

Er det til drenering eller lignende?
 
Re: Spor/Riller i dekke på rullebaner

En av grunnene er vel dreneringen, raskere få bort vann.
 
Re: Spor/Riller i dekke på rullebaner

Det var vel en medvirkene årsak til Stord ulykken at disse rillene manglet.
 
Re: Spor/Riller i dekke på rullebaner

Ja, stor forskjell.
Med grooved rullebane drar man til hotellet og tar seg et glass øl etter landing, uten grooves havner man på kveldsnyhetene.:drink
 
Re: Spor/Riller i dekke på rullebaner

I all hovedsak er rillene laget for å øke drenering av regnvann, pluss at de kan gi øket bremseeffekt i visse forhold. De fleste Avinor-flyplassene har rilling, men f. eks 01R/19L (østre bane)på Gardermoen ble laget med en grovere asfalttype som skulle gi god nok drenering, og har det derfor ikke.
Ryktene sier at den etter sommerens reasfaltering (med tilhørende omdøping av taksebane T til rullebane 01C/19C) vil bli rillet.

Kunsten er å frese rillene på en måte som forhindrer at den gjenstående kanten ikke blir porøs og smuldrer opp.
 
Re: Spor/Riller i dekke på rullebaner

Ja, stor forskjell.
Med grooved rullebane drar man til hotellet og tar seg et glass øl etter landing, uten grooves havner man på kveldsnyhetene.:drink

Som f.eks. Atlantic Airways på Stord. Nå er banen forlenget og fått grooves...
 
Re: Spor/Riller i dekke på rullebaner

Som f.eks. Atlantic Airways på Stord. Nå er banen forlenget og fått grooves...

Var det en BA 146?
Synes å huske det var en alvorlig ulykke der 10-12 år siden?
 
Re: Spor/Riller i dekke på rullebaner

For TAM 3054 på Congonhas i 2007 var vel manglende riller på rullebanen en faktor som bidro til å forverre ulykken.
 
Re: Spor/Riller i dekke på rullebaner

Riller er ganske effektive. Hadde i 2011 i tiden min i Norport Handling besøk av en Gulfstream G250 fra Israel Aerospace for å teste flyet i våt rullebane forhold. SVG var da den flyplassen i Europa som det var meldt mest regn på. De drev landingsrunder i regnbygene, men måtte lande å parkere med engang det sluttet fordi banen drenerte vannet vekk med en gang.
 
Back
Top