God morgen fra verdens nest kaldeste hovedstad, Astana. Bare Ulan Bator er kaldere. Yr sier ikke kaldere en -4-5 grader her. Til tirsdag skal det være -17 men da er vi i Seoul, som blir det kaldeste vi opplever på denne ferien. Vi hadde brydd oss veldig om snefreseren ikke hadde virket, vi har litt dårlig samvittighet når far på 82 og svigerfar på 85 er de som må måke hjemme hos oss. I dag skal de gjøre det sammen så håper vi de får startet snefreseren og at alt går bra. Er min far smart, så tar han vw bussen og snefreseren med seg hjem til sin 60kvm gårdsplass.
I går gikk vi de 300 metrene til gondolbanen til Kok Tobe og tok den til tops. Der var det pariserhjul, restauranter, radiobiler og en slags liten dyrehave. Etter 1,5 timer der tok vi gondolen ned og gikk litt rundt i nabolaget. Var til slutt innom en stor moderne MALL der vi spiste litt på Burgerking i food courten. Så tok vi taxi tilbake til flyplassen. Forrige gang jeg reiste domestik med en widebody var ca 16 juni 1981 da vi skulle fra SFO til LAX, da hadde vi flybytte i SEA og gikk fra 727 til DC10 på siste legg. Nå var det den nest siste bygde 767 pax EI-KEB, som tok oss fra Almaty til Astana. Som vanlig i Almaty så er det bussgate. Flyet var nesten fullt, veldig mange barn med. Jeg synes det akselererer veldig bra. Det var en behagelig tur, der kona og jeg så ferdig filmen fra dagen før, før vi begynte på neste film. Det ble servert et bitte lite pizza stykke, et pappbeger cola og samme sjokoladen som var utgått på dato i oktober. Avising ble foretatt der vi gikk ombord i flyet. Ellers irriterer det meg noe grenseløst at de bare har wifi på flyplassen for folk fra enkelte land de sender påloggingskoden på SMS til. Enda mer irriterende er det når jeg skal ha billetten på mobilen med ikke har dekning. En annen artig sak. De vasket toalettet ved insjekk, både dame og herre samtidig. Alternativet var 1 etg opp. Vi stilte oss derfor i kø for innsjekk men de vasket fremdeles da vi var ferdig. Kona fikkde til slutt til å helle ut vannet på drikkeflasken. Da vi var gjennom security gikk vi mot WC, men da hadde rengjøringspersonalet forflyttet seg dit, så da måtte vi finne et annet WC å ta av ull undertøyet på. I natt har vi bod på Hampton by Hilton, som er vanlig Hilton standard. Vi er nok her til utsjekk kl 12, så får vi bese byen etterpå. Flyavgang med Air Astana til Seoul er kl 20.30 med en A32Q som jeg tror er 321LR, som da blir ny variant på lista.
Ha en fin dag og lykke til med snemåkingen for de som må/kan slite med slikt