Re: Spontanstreik i Spania
I følge info fra OSL kom morgenavgangene til Thomas Cook, Novair og TUI (charter) avsted når de skulle i dag (om info stemmer da?), mens ruteflyene fra DY og SK ble holdt tilbake da de skulle gå noe senere.
Vet ikke om de nevnte morgenavgangene slapp inn i spansk luftrom før de stengte, eller om de måtte diverte.../ returnere...?
I henhold til pakkereise-rettighetene, vil charter-paxe'en nede på Kanariøyene kunne slappe av videre på hotellet, og vil informeres fortløpende av personellet der. De som ev. venter her hjemme får hotellrom ev. matkuponger, avhengig av antall timers forsinkelse.
Er nok verre for de andre fra ruteselskapene som tråler hvileløst rundt i flyplasskorridorene,
og som bare må ringe "Dagbladet" eller hvem de nå tror vil kunne hjelpe dem....
Streik og "gå-sakte-aksjoner" hos ATC fra Frankrike og sydover er ikke noe nytt, og man må forholde seg til dette.
Dette krever bl.a. at operasjonsavdelingen i de enkelte selskaper har et våkent øye til mulighetene. Ofte kan man i slike situasjoner finne "smutthull" ved "re-routing'er" e.l. Det krever improvisering, og at flyene ev. er utstyrt / autorisert til å fly "oceanic" / MNPS.
Tally-Ho
I følge info fra OSL kom morgenavgangene til Thomas Cook, Novair og TUI (charter) avsted når de skulle i dag (om info stemmer da?), mens ruteflyene fra DY og SK ble holdt tilbake da de skulle gå noe senere.
Vet ikke om de nevnte morgenavgangene slapp inn i spansk luftrom før de stengte, eller om de måtte diverte.../ returnere...?
I henhold til pakkereise-rettighetene, vil charter-paxe'en nede på Kanariøyene kunne slappe av videre på hotellet, og vil informeres fortløpende av personellet der. De som ev. venter her hjemme får hotellrom ev. matkuponger, avhengig av antall timers forsinkelse.
Er nok verre for de andre fra ruteselskapene som tråler hvileløst rundt i flyplasskorridorene,
og som bare må ringe "Dagbladet" eller hvem de nå tror vil kunne hjelpe dem....
Streik og "gå-sakte-aksjoner" hos ATC fra Frankrike og sydover er ikke noe nytt, og man må forholde seg til dette.
Dette krever bl.a. at operasjonsavdelingen i de enkelte selskaper har et våkent øye til mulighetene. Ofte kan man i slike situasjoner finne "smutthull" ved "re-routing'er" e.l. Det krever improvisering, og at flyene ev. er utstyrt / autorisert til å fly "oceanic" / MNPS.
Tally-Ho