Spleiselag for ny(e) radar(er)

Er ikke Østlandet veldig godt dekket allerede da?
Finn heller noen på Færøyene eller Island som kan sette opp radar, så dekker vi hele rutene over Atlanteren!!

BF:cool2

Jag jobbar på Färöarna och Island. Jag har haft kontakt med flera personer på dessa öar, men dom har dragit sig ur. Om någon kan förmedla kontakt med någon på Färöarna eller Island som kan tänka sig att ha en antenn på taket så betalar jag box, förstärkare, antenn och installation.

När jag tittar i loggarna så ser jag att ENDU varit online sedan 2010-05-14 01:17:51.
Sydligaste mottagna position: 69.05824 N
Nordligaste mottagna position: 71.82773 N
Västligaste mottagna position: 15.29687 E
Östligaste mottagna position: 19.1629 E

Så en SAS-maskin ta av fra TOS i stad, så den dekker TOS og BDU ganske bra. :)

Prøvde å følge SAS4494 opp til Tromsø, men den forsvant ved Narvik.. (ENEV-radaren var den siste som fulgte den). Ble det for lavt for ENDU-radaren? Passerer ikke flyene innenfor ENDU området på vei ned til TOS?

Skjermbilde2010-05-15kl174502.png

Last edited:
Fulgte samme SAS4494 som Polaris.

Flyet ble borte fra radaren like over Bardu/Sjøvegan, da var den på ENEV radaren.

Når er denne ENDU radaren opperativ på døgnet?

Fulgte med da SAS7325 fra TOS tok av, da vistes flyet tydelig på radaren.

Noen som hvet svaret her?

Last edited:
En ting er iallefall sikkert, om flyet kommer for lavt over fjellene så vil signalet mistes. Flyet ligger jo lengre/tidligere "lavt" under innflygning enn under takeoff, så sånn sett er det jo logisk at det forsvinner raskere ved landing enn takeoff. Men at det skal forsvinne "mens det er over" ENDU-radaren (uten noen fjell som kan blokkere signalet) er jo et mysterium :)

Må bare rope "halleluja" for at vi kan følge flyene nesten hele veien til TOS. Fulgte to landinger til de var 30 m.o.h. under innflyvingen fra sør. De dukket opp på radaren igjen etter å passert "Malangsfjellene". Og take-off`en til Svalbardflyet fulgte jeg så lengt ut i havet at jeg lurte på om AWACS hadde overtatt ;)

Men som må jo si at det er litt rart at flyene forsvinner fra det området radaran står, Bardufoss. Skal bli spennende å følge et fly som skal til BDU om vi får se dem lande.
(Sorry at jeg ikke hadde fått aktivert ScreenShoten )

Men vi TOS folk må jo være glade for at dekningen kommer nærmere og nærmere. Håpe bare alle WF og LT flyene får den ADS-B transponderen :)

Hadde også satt pris på litt teknisk forklaring på radaren ENDU og dens dekning samt om det er planlagt at at den skal være oppe 24/7.

När jag tittar i loggarna så ser jag att ENDU varit online sedan 2010-05-14 01:17:51.

Hei!

Kan mine punkter på kartet stemme ?

ENDUradardekning.jpg

Utrolig flott å få en radar som dekker dette området. Satte stor pris på det. Tusen takk.

Undertegnede bor 400m i luftlinje fra Rygge TWR og 300m fra E6. Har fri sikt til tårnet og hustaket er på høyde med RW. Har også fri sikt mot Torp!
Alternativt har jeg en mast til disp 15m over E6, rett ved baneenden 12 på Rygge. Også den har fri sikt utover Oslofjorden.
Er dette av interesse for en radar? Det vil dekke Rygge og Torp siden flyene som lander her forsvinner når de kommer under 6-9000 fot allt etter som hvor de kommer fra.
Jobber nå med å streame Rygge og Torp TWR pluss 124.35

Jeg har sendt deg en PM med kontaktinformasjon. Ta kontakt, så ordner vi ting.

Hei!

Kan mine punkter på kartet stemme ?

Utrolig flott å få en radar som dekker dette området. Satte stor pris på det. Tusen takk.

Inte riktigt.

Dessa är det mest avlägsta punkterna som har skickat signal, men det betyder INTE att det finns täckning vid 69.05824 N, 15.29687 E, eller 71.82773 N, 19.1629 E
Täckningen är nog snarare en cirkel från mitten.

ENDU-radaren dekker innflyvning til TOS ganske bra.

NAX2790

* Callsign: NAX2790
* Flightnr: DY2790
* Reg: LN-KKX
* Hex: 47844A
* Model: Boeing 737-33S (B733)
* Airline: Norwegian
* Lat: 69.66133
* Lon: 18.8947
* Altitude: 100 feet (30 m)
* Ground speed: 135 knots
(250 km/h / 155 mph)
* Track: 12°
* Radar: ENDU
* Squawk:
* From : Oslo, Rygge (RYG)
* Via: Bodo, Bodo (BOO)
* To: Tromso, Tromso (TOS)

Nei ENZV2 er ikke nede.

Ser nå en SAS maskin sør-vest av Danmark.

SAS4683
Callsign: SAS4683
Flightnr: SK4683
Reg: LN-RRL
Hex: 47840C
Model: Boeing 737-883 (B738)
Airline: SAS
Lat: 56.37245
Lon: 6.28401
Altitude: 34000 feet (10363 m)
Ground speed: 417 knots
(772 km/h / 480 mph)
Track: 212°
Radar: ENZV2
Squawk:
From : Oslo, Gardermoen (OSL)
To: Malaga, Malaga (AGP)

En NAX midt i nordsjøen.

NAX1317
Callsign: NAX1317
Flightnr: DY1317
Reg: LN-NOU
Hex: 4786FC
Model: Boeing 737-8FZ (B738)
Airline: Norwegian
Lat: 56.95303
Lon: 4.51919
Altitude: 35000 feet (10668 m)
Ground speed: 455 knots
(843 km/h / 524 mph)
Track: 6°
Radar: ENZV2
Squawk: 0234
From : London, Gatwick (LGW)
To: Bergen, Flesland (BGO)

ENZV og ENZV2 deler området, så hvilken enhet som viser på skjermen er vel et tema du må ta med Wizard.
Men, min dekning vil nok bli en del bedre om en ukes tid, når forsterkeren kommer på plass! ;)

Mvh
sba8585

Da er forsterker på plass og alt fungerer 100%. :) :)

Må bare rope "halleluja" for at vi kan følge flyene nesten hele veien til TOS........

Men vi TOS folk må jo være glade for at dekningen kommer nærmere og nærmere. Håpe bare alle WF og LT flyene får den ADS-B transponderen :)

Hadde også satt pris på litt teknisk forklaring på radaren ENDU og dens dekning samt om det er planlagt at at den skal være oppe 24/7.

Det ser ut som gleden, "halleluja ropet" kom litt for tidlig da det ble en kortvarig glede av ENDU radaren.

Begynner å bli noen dager siden den var i drift.

Var det bare et prøveprosjekt, eller er det tekniske årsaker som ligger bak ?

Håper den finner veien tilbake til kartet snart.

Mvh.
Dag

Der var ENDU oppe igjen... Men flyene forsvinner fremdeles ved omtr ved Bardufoss. Kan det ha noe med at det er ca 5 minutter forsinkelser (ser flya utfor vinduet) på ENDU?

ENDU radaren tilbake i drift :nor

Kjekt å ha den i drift igjen, men lurer på hvorfor vi får en såpass stor forsinkelse på noen minutter på denne radaren når det ikke "klages" på de andre ? Og at det er en ENDU radar, der ENDU er dårligere dekket enn ENTC ?
Hvor omtrent står ENDU radaren rent fysisk, Bardufoss, Rundhaug, Finnsnes......????
Er det et område i midt-troms som ville vært optimalt, eller er det topografien som spiller inn?
Den forsinkelsen er så stor at skulle man tru det man så (ikke så) var i sanntid måtte flyene ha gått med overlydsfart frem til neste radardekning.

Er det noen som rent teknisk kan forklare dette ? Om problemer er "atmosfærisk" eller som jeg kan tenke meg: Internett forbindelsen, dårlig (gammel) PC, for mange trådløse forbindelser der den befinner seg.

(litt kjedelig når jeg ringer "onkelunga" i Tromsø og sier at hvis de ser ut vindu NÅ, så ser de et fly, .....som allerede står på bakken)

Skal ikke bare klage :) En radar er bedre enn ingen radar, og takk til dere som jobber med at den skal fungere.

Mvh.
Dag

Back