Spleiselag for ny(e) radar(er)

sba8585 - velkommen til forumet! Håper ikke vi fremstår alt for mye som en landsby med gallere ... ;)

Vi har jo stående tilbud om å plassere en hos Farmer. Han bor høyt og fritt over Mosjøen. Men vi må nok sende Egil opp på taket for å montere antenna .... ;) Spørsmålet er vel mest hvor mye den forbedrer dekningen fra EVE og OSD ..

Mosjøen? Er ikke det Midt-Norge?

Jeg tror ikke Mosjøen vil hjelpe så mye på dekningen. Et passende sted i Tromsø, eller litt lenger sør, tror jeg ville være bra.

Vi har ikke hørt noe mer om mulig radar i Berlevåg heller.

Hei alle medlemmer!
Hvis noen kan sette opp en liste på hva av utstyr som trengs for å få opp en stabil radar, ville det vært fint.
Selv bor jeg slik til at jeg sitter i stua og ser arr/dep på rwy 18, 36, 11 og 29. til ENZV.
Hvis noen kan sette opp en detaljert liste med utstyr (evt. pris) og forhandler(e) er det store muligheter for at jeg muligens kan full finansiere en fast "stabil" radar.

Mvh
sba8585

PS! Hvis noen er villig til å diskutere pr. mob/tlf. send en mail eller pm med ditt nummer.

Jag såg att du skickat ett PM, men jag har inaktiverat PM funktionen, föredrar att få mail, så har man alla PM/Mail på samma plats. Så skicka ditt meddelande igen till micke(at)flight24.com

Jag såg att du skickat ett PM, men jag har inaktiverat PM funktionen, föredrar att få mail, så har man alla PM/Mail på samma plats. Så skicka ditt meddelande igen till micke(at)flight24.com

Da har jeg sendt mail til deg micke.

Mvh
sba8585

Hei folkens og beklager at jeg ikke har fulgt opp dette utspillet med Bardu / Bardufoss. Jobb og hektiske hverdager har ført til fokus helt andre steder.

Det er fortsatt aktuelt for min del, men jeg har begynt å tvile litt på hvor bra plasseringen egentlig er. Det er høye fjell rett nord, nordvest og øst. Vi vil neppe dekke særlig mye av BDU.
Det er heller ikke mulig å plassere en PC på fjellet, da vi kun har tilgang til en mast, internettlinje og strøm.

Men som sagt, hvis det er interessant så stiller jeg gjerne opp. Vi har utstyr stående der oppe som gjør at vi har tilgang på relativt kort varsel.

Andre, kanskje mer aktuelle plasseringer burde jo være f.eks.
- Målselv fjellandsby (http://www.malselvfjellandsby.no/filelib/documents/bakkekart_stort.jpg) i "Myrefjellet" i Målselv kommune. Fri sikt til BDU og stort område fra vest via sør til øst. Litt værre rett nord / nordøst.

- Fjellheisen Tromsø (http://www.fjellheisen.no/filer/kart.gif)
Burde dekke TOS og et ganske stort område rundt, foruten rett øst.

- Altevatn. Mulig det blir for inneklemt, men jeg har tilgang på mast, strøm og hus rett øst for der det står "Slåttmoberget" på kartet, helt i vestenden av vatnet.

Målselv fjellandsby og fjellheisen Tromsø har jeg ikke kontakter, men er ikke redd for å spørre og er vant til å få ja ;-)

Kanskje ikke noe av dette hjelper (ja det er mye fjell ...), men er i alle fall det beste jeg kan få til pr. nå.

Stian

Hei alle

Hva er interessen for å sette opp en radar i den sørlige delen av Spania? Jeg får ikke helt tak i om det kun er i Norge det er interesse for slikt.

Min gamle far bor i en by som heter Jerez de la Frontera, og han har sikkert ikke noe i mot at jeg setter opp en liten stasjon med vær, webcam og flyradar på taket hans.

Dette er selvsagt gitt at jeg finner penger i en ellers trang lommebok (fordi jeg skal gifte meg til sommern).

Hvor mye datatrafikk raser ut fra en slik radarboks om man skal oppdatere med en frekvens som kan brukes til noe?

Edit: Hvis ikke det passer bedre å sette den på østsiden av Glomma på Fetsund.

Last edited:
Från Flightradar24.com är detta mycket intressant och jag hjälper gärna till med antenn, kabel, dator och installation om forumet kan få ihop pengar till en radar.

Dataförbrukningen är ca 200-500 MB per måndad.

Från Flightradar24.com är detta mycket intressant och jag hjälper gärna till med antenn, kabel, dator och installation om forumet kan få ihop pengar till en radar.

Jeg tror vi har sluttet med spleiselagene for ei stund, og at det uansett ikke er aktuelt utenfor Norge.

Mosjøen? Er ikke det Midt-Norge?

Jeg tror ikke Mosjøen vil hjelpe så mye på dekningen. Et passende sted i Tromsø, eller litt lenger sør, tror jeg ville være bra.

Vi har ikke hørt noe mer om mulig radar i Berlevåg heller.

Berlevåg fremmet ett spørsmål om hvilket utstyr(liste) som trengtes
for å komme online, hvor det enklest bestiltes fra og gjerne pris fra
de som har bestilt før.

Det har ikke kommet ett svar tilbake på dette spørsmålet, så lokasjonen
står klar til innsats, nettverk og lyst til å montere, men der stopper det
for min del som har prioritert å få oppmontert en værstasjon ;-)
http://www.berlevaagnytt.com/component/option,com_wrapper/Itemid,97/

Kostnadene dekker vi selv i utgangspunktet, men trengte litt "bestillingshjelp".

Berlevaagnytt

Jeg kikker på flyradar'n nå og ser en del fly i Portugal, men ingen i Spania. Er luftrommet stengt, eller er det for få mottakere der?

Last edited:
BGO-radaren ligg nede ... Mista nettet i går kveld,- og er ikkje sikker når det kommer igjen,- men NextGentel jobber med å rette feilen...,- som er severer hos Tele2 i Oslo.... ;)

Da var BGO radaren oppe og går igjen...
------------------
NAX1160
•Callsign: NAX1160
•Flightnr: DY1160
•Reg: LN-DYD
•Hex: 478536
•Model: Boeing 737-8JP (B738)
•Airline: Norwegian
•Lat: 60.2993
•Lon: 5.3674
•Altitude: 10000 feet (3048 m)
•Ground speed: 275 knots
(509 km/h / 316 mph)
•Track: 165°
•Radar: ENBR
•From : Bergen, Flesland (BGO)
•To: Berlin, Schonefeld (SXF)

Last edited:
Hei alle

Hva er interessen for å sette opp en radar i den sørlige delen av Spania? Jeg får ikke helt tak i om det kun er i Norge det er interesse for slikt.

Min gamle far bor i en by som heter Jerez de la Frontera, og han har sikkert ikke noe i mot at jeg setter opp en liten stasjon med vær, webcam og flyradar på taket hans.

Dette er selvsagt gitt at jeg finner penger i en ellers trang lommebok (fordi jeg skal gifte meg til sommern).

Hvor mye datatrafikk raser ut fra en slik radarboks om man skal oppdatere med en frekvens som kan brukes til noe?

Edit: Hvis ikke det passer bedre å sette den på østsiden av Glomma på Fetsund.

Vi kan sponsra en SBS-1 + antenn och sätta upp detta i Jerez de la Frontera redan i maj om din far är intresserad. Dataförbrukningen är ca 400 MB/månad. Maila mig på micke@flight24.com så kan vi bestäma detaljer.

Vil bare informere at radar nr.2 ved ENZV er oppe og kjører under betegnelsen Radar: ENZV2.
I løpet av neste uke vil det bli betraktelig bedre dekkning da ny antenne for mast samt amp.
ankommer fra UK.

Takk for hjelpen Micke!

Back