Spleiselag for ny(e) radar(er)

Forslag til plassering av radar #2 mottas med takk...

Den burde være klar for utsending "plutselig". Eller "snart" eller noe.

Forslag til plassering av radar #2 mottas med takk...

Den burde være klar for utsending "plutselig". Eller "snart" eller noe.

Var bare med på spleiselaget på radar 1, så jeg håper dere finner egnet sted for radar 2 slik at det kommer mange til gode, flott innsats av dere som dro dette i gang.

Det ser forresten ut som spleiselaget ga ca 200 kr overskudd per radar. Dette kommer jeg til å overføre til NSFF, dersom ikke noen andre vil fortsette jobben med å samle inn penger til radarer.

Det ser forresten ut som spleiselaget ga ca 200 kr overskudd per radar. Dette kommer jeg til å overføre til NSFF, dersom ikke noen andre vil fortsette jobben med å samle inn penger til radarer.

Høres meget greit ut. Spleiselaget greide 2 radarer, det er mer enn forventet.

Hei alle medlemmer!
Hvis noen kan sette opp en liste på hva av utstyr som trengs for å få opp en stabil radar, ville det vært fint.
Selv bor jeg slik til at jeg sitter i stua og ser arr/dep på rwy 18, 36, 11 og 29. til ENZV.
Hvis noen kan sette opp en detaljert liste med utstyr (evt. pris) og forhandler(e) er det store muligheter for at jeg muligens kan full finansiere en fast "stabil" radar.

Mvh
sba8585

PS! Hvis noen er villig til å diskutere pr. mob/tlf. send en mail eller pm med ditt nummer.

Last edited:
Sola radaren er på vei opp igjen i løpet av dagen.
Skulle være nok med en radar i området vel ?

Sola radaren er på vei opp igjen i løpet av dagen.
Skulle være nok med en radar i området vel ?

I området rundt Oslo er det 2-3 radarer som dekker, rundt Trondheim er det 2, Oslofjorden dekkes også av 2-3 radarer. Allikevel er det flekker med dårlig dekning.

Flere radarer i samme område gir redundans og nesten garantert bedre dekning på enkelte steder.

I området rundt Oslo er det 2-3 radarer som dekker, rundt Trondheim er det 2, Oslofjorden dekkes også av 2-3 radarer. Allikevel er det flekker med dårlig dekning.

Flere radarer i samme område gir redundans og nesten garantert bedre dekning på enkelte steder.

Værså god hiv opp en til på Sola du , Gustavf.
Du er jo moderator og ser hva som trengs å gjøres her og der,
men vent nå og se når min er koblet på innen dagens slutt.

Værså god hiv opp en til på Sola du , Gustavf.
Du er jo moderator og ser hva som trengs å gjøres her og der,
men vent nå og se når min er koblet på innen dagens slutt.

Ehh.. Lennart. Selv om du har en radar, er det ingenting i veien for at noen kan sette opp en til radar for å få redundans. Har du noe i mot det? Det virker som det.

Selv om Gustavf er en moderator må han kunne få utale seg som vanlig forumbruker. Og så vidt jeg kan se, ser det ikke ut som han har tatt på seg moderatorhatten.

To radarer på samme sted vil - så vidt jeg klarer å vri hjernecellene - ikke gi noen usedvanlig bedre dekning. Bare dobbeldekning. Ikke no galt i det om man "på liv og død" må ha dekning rundt Sola uansett vind, vær, strømbrudd og så videre - men det vil jo være "sløs" mtp. at det er mørke hull i andre deler av landet. (Og nei, nå driver jeg ikke bitter hinting mot Nord-Norge, men helt helt generelt sett). Man trenger jo ikke være i mot å sette opp en til radar i et område, men man må nå få kunne påstå at det er litt "unødvendig"...? ;)

Det er ikke mangel på hardware som er problemet i nord. Scanair2 er øremerket 'Nord' og står klar for utsendelse, men har desverre ikke funnet noen som er villig til å hoste...
Det er også en i Bardufossområdet som har fått script av Wizard, men som ennå ikke har vist seg online.

Nå vet jeg ikke hvor Lennart setter opp sin denne gangen, men en ekstra radar med fritt synsfelt til rullebanen er jo ikke annet enn en bonus ... det gir også backup ved driftsforstyrrelser, som alle opplever fra tid til annen.

To radarer på samme sted vil - så vidt jeg klarer å vri hjernecellene - ikke gi noen usedvanlig bedre dekning. Bare dobbeldekning. Ikke no galt i det om man "på liv og død" må ha dekning rundt Sola uansett vind, vær, strømbrudd og så videre - men det vil jo være "sløs" mtp. at det er mørke hull i andre deler av landet. (Og nei, nå driver jeg ikke bitter hinting mot Nord-Norge, men helt helt generelt sett). Man trenger jo ikke være i mot å sette opp en til radar i et område, men man må nå få kunne påstå at det er litt "unødvendig"...? ;)

Her var det vel heller en person som hadde lyst til å kjøpe seg en radar og ha plassert hos seg selv ved Stavanger. Da synes jeg det er bedre at vedkommende videreformidler sine signaler til Flightradar24 enn at vedkommende ikke gjør det.

Dersom noen har ei god plassering i Nord-Norge, så er altså en radar foreløpig plassert i stua mi og er klar for videresending.

Dersom noen har ei god plassering i Nord-Norge, så er altså en radar foreløpig plassert i stua mi og er klar for videresending.

Vi har jo stående tilbud om å plassere en hos Farmer. Han bor høyt og fritt over Mosjøen. Men vi må nok sende Egil opp på taket for å montere antenna .... ;) Spørsmålet er vel mest hvor mye den forbedrer dekningen fra EVE og OSD ..

Back