Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Så at dagens Finansavisen hadde en dobbelside om dette. Der ba Wikestad om hjelp fra Høyere makter, i praksis betyr vel det politikerne.

Bakgrunnen var at SAS skulle flytte 150 stillinger fra Fornebu til Arlanda. I tillegg skulle administrasjonen reduseres med ca. 30 prosent, tror jeg det var. Hensikten med flyttingen var å samle funksjoner.
Det er kanskje noe i det dersom myndighetene har gitt sin tilslutning til den nye spareplanen.

Vidar

Lamox, er det sådan at lønomkostninger er en del af det samlede regnestykke, og at en turboprop med en "dyr" besætning stadig kan være billigere end en MD80 lookalike med "billige" finner? Er ikke så god til matematik og hurtige kommentarer så undskyld hvis spørgsmålet er helt hen i vejret....

Det kan den nok, men en enda billigere besetning vil jo gjøre det enda billigere - noe a la DAT eller det nye Cimber, som ligger langt lavere enn Blue1 igjen. Tror ikke SAS i disse tider prøver å finne så dyre besetninger som mulig...

Siden vi holder på med spekulasjoner: Ryanair kjøper.... eh.. overtar SAS gratis. Det kunne det blitt mye underholdning av. :-)

men en enda billigere besetning vil jo gjøre det enda billigere - noe a la DAT eller det nye Cimber, som ligger langt lavere enn Blue1 igjen.

Så alle tiders løsning for det statsejede SAS er altså at leje andre aktører, nogen med de ringeste medarbejderforhold i Danmark, for herved at spare en hel masse penge? Hvor stor en del af omkostningerne til en flyvetime udgøres af løn? I øvrigt, hvorfor så ikke bare lukke den operationelle afdeling og hyre nogle østeuropæere eller Norwegian til at gøre arbejdet(der er måske ikke den store forskel på de 2 længere...)

Så alle tiders løsning for det statsejede SAS er altså at leje andre aktører, nogen med de ringeste medarbejderforhold i Danmark, for herved at spare en hel masse penge? Hvor stor en del af omkostningerne til en flyvetime udgøres af løn? I øvrigt, hvorfor så ikke bare lukke den operationelle afdeling og hyre nogle østeuropæere eller Norwegian til at gøre arbejdet(der er måske ikke den store forskel på de 2 længere...)

Såvidt jeg husker ca 18% (men er ikke helt sikker, så ikke arrester meg på tallet), men selvfølgelig avhengig av lønnsnivået. "Problemet" er imidlertid at disse 18 prosentene er blant de få kostnadene som et flyselskap kan gjøre noe med; Fuel pris, leasing kostnad, renter, husleie, avgifter etc etc er rimelig konstant, og da blir det mye fokus på områder hvor et selskap KAN gjøre noe med kostnaden.

Og; jo mindre flyene er jo større andel utgjør jo pilotlønningene av den totale crewkostnaden på et fly; Et longhaul fly med 250-350 pax har samme antall piloter som en 37-seters DH8-100 (innenfor ca 10 timer blocktid), men har 10-12 ganger så mange i kabinen.

De "gamle" selskapene har vel generelt holdt seg borte fra de mest ekstreme formene for ansettelsesvilkår blant sine egne ansatte, men når det gjelder disses innleie av underleverandører med mindre fly så finnes det nok mye rart. Men om selskapet er 51, 25 eller 0% statseid tror jeg ikke har all verden å si.

Og dette skriver jeg ikke fordi jeg liker det - det er bare sånn det har blitt...

Nu har pressreleasen om Blue1 kommit. De övergår till att vara produktionsbolag åt SAS. Vi får se om det betyder nya linjer.

Spørsmålet er om man gjør som Lufthansa, flytter fly og mannskap over til Blue1 eller om man kommer til å true med det for å få fagforeningene med på økt produktsjon/lønnesenkning..?

Sakset fra WIKI:
On 26 March 2012, Blue1 changed hub from Helsinki-Vantaa to Copenhagen Airport. Although Helsinki-Vantaa is still the largest airport to operate from.

Stemmer dette at Blue1 sin hub er CPH, underforstått at ansatte og fly har base på CPH?

Sakset fra WIKI:
On 26 March 2012, Blue1 changed hub from Helsinki-Vantaa to Copenhagen Airport. Although Helsinki-Vantaa is still the largest airport to operate from.

Stemmer dette at Blue1 sin hub er CPH, underforstått at ansatte og fly har base på CPH?

Hvor ansatte og fly har base har vel ikke noe med hvilken hub de feeder inn til? Blue1 sin base er fremdeles HEL.

Meningen med ditt utklipp er vel rett og slett at de begynte å feede inn til CPH i.s.o HEL.

Back