Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Dash

ScanFlyer Gold
Ifølge takeoff.dk kommer SAS med en ny strategi som man ikke har sett maken til i SAS sin historie. Dette er diskutert i denne tråden her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109859

Jeg oppretter denne tråden for at folk skal komme med innspill om hva de TROR kommer til å skje... Blir 4excellence kraftig akslerert, kastet på dør? Ser vi Core SAS 2.0? Tenker det er greit at dette har en egen tråd, slik at hovedtråden blir litt ryddigere, og de faktiske titak kan diskuteres. Vist moderatoerne synes dette er en dårlig ide, så står de fritt til og slette tråden, eller flytte den der de føler for. Jeg lover, jeg blir ikke sint ;)

For min del så håper jeg noen av de konkrete tiltakene blir dette:
- Ny hjemmeside med bedre funksjonalitet for å få ned antall kundehenvendelser per telefon
- App lanseres med samme begrunnelse som punktet over
- Kundeservice tas in-house igjen, gjerne etter modell etter WIAS. God kundeservice er viktig og lange telefonkøer må unngås.
- Ny langsiktig flåtestrategi: Bestillinger på Airbus 350, Airbus 320 NEO(allerede bekreftet) og CSeries skal inn. Boeing fases ut. Dette støttes selvsagt av en emisjon
- Blue1 innlemes fullstendig i SAS
- En rekke nye ruter lanseres
- Det kuttes kraftig i administrasjon, der bl.a SAS-IT outsources
- CPH styrkes som hub, gjennom flere direkteruter til skandinavisk, polske og tyske byer...
- Alle flighter skal betjenes med minimum antall crew....


Kort oppsumert: 4excellence består, men kostnadskuttene blir større enn først planlagt.
 
Last edited:
Det som i hvert fall kommer, er at alt prises. Slutt på gratis frokost, bagasje, kaffe/te, setevalg osv. I tillegg kommer kredittkortgebyr på nytt.

Litt friskere tips er nedleggelse av Eurobonus og utmelding av *A. Det spisses maks mot en LCC modell, der lave kostnader er det eneste saliggjørende. Når ansatte etter hvert begynner å pensjoneres for fullt, så vil disse bli erstattet med innleid arbeidskraft.
 
Jeg tipper Economy Extra el. Business forsvinner, så det bare gjenstår to serviceklasser.
 
Last edited:
Tjener SAS penger på langrutene sine? Tenker på flyrutene med 330 og 340. Leser at de kuttet til Bangkok på grunn av dårlig lønnsomhet selv med nesten fulle fly. Flyflåten er jo liten og problemer oppstår fort ved snag. Hvordan hadde det virket for SAS å kvittet seg med de flyene og alt som hører til?
Hvis de hadde inngått avtaler med andre selskaper om gjennomgående billetter så kunne kundene kjøpt tur til samme betingelser som nå, bare at andre flyr rutene.
SAS hadde spart masse administrasjon og penger. Så kunne de heller konsentrert seg om resten av flyflåten som det er større muligheter for å tjene penger på.
 
Tjener SAS penger på langrutene sine? Tenker på flyrutene med 330 og 340. Leser at de kuttet til Bangkok på grunn av dårlig lønnsomhet selv med nesten fulle fly. Flyflåten er jo liten og problemer oppstår fort ved snag. Hvordan hadde det virket for SAS å kvittet seg med de flyene og alt som hører til?
Hvis de hadde inngått avtaler med andre selskaper om gjennomgående billetter så kunne kundene kjøpt tur til samme betingelser som nå, bare at andre flyr rutene.
SAS hadde spart masse administrasjon og penger. Så kunne de heller konsentrert seg om resten av flyflåten som det er større muligheter for å tjene penger på.

At de taper penger på ruten til BKK, betyr ikke at de ikke tjener penger på andre IC ruter. Grunnen til at de taper penger på BKK er at det nesten kun er fritidsreisende, så få passasjer i business class på den ruten. Dessuten så trengs det opp mot 2 maskiner daglig for å betjene ruten... SAS har jo startet opp igjen OSL-EWR og CPH-PVG med begrunnelse i at kostnadsnået på IC ruter nå er mye lavere enn før. Noe som gjør rutene lønnsomme.

Jeg ser heller at SAS går til innkjøp av airbus 350 gjennom en emisjon. Og at de kjøper mellom 15 og 20 stk. Det vil dra ned enhetskostnaden.
 
Men tjener de penger på IC?
Totalt sett taper SAS penger og jeg har fått inntrykk av at IC flåten koster mer enn den smaker (tjener).
Om de kjøper 15 - 20 Airbus 350 eller noe er det ingen automatikk i at de vil gå med overskudd av den grunn. De flyene må kjempe om passasjerer med selskaper med mindre kostnader enn SAS.
 
A350 blir for stor for SAS. Jeg tror ikke det er smart å kjøpe inn disse. B787-8 hadde passet bedre.
 
Ifølge SAS er 787-8 for liten

Skal de bare pakke økonomiseter i disse flyene, da? De klarer ikke å selge tilstrekkelig med C-seter til de flyene de har i dag, og de er vel på størrelse med A350-800.
 
Det som i hvert fall kommer, er at alt prises. Slutt på gratis frokost, bagasje, kaffe/te, setevalg osv. I tillegg kommer kredittkortgebyr på nytt.

Litt friskere tips er nedleggelse av Eurobonus og utmelding av *A. Det spisses maks mot en LCC modell, der lave kostnader er det eneste saliggjørende. Når ansatte etter hvert begynner å pensjoneres for fullt, så vil disse bli erstattet med innleid arbeidskraft.

Har mer tro på forslag en enn forslag to.. Jeg har ingen tro på at SAS vil ha anledning til å spare seg ned på samme kostnadsnivå som DY/Ryanair.

Jeg gjetter at det blir rå forhandling med de ansatte, salg av de få elementene som er igjen (SGH) og vage løfter om produktforbedringer som kan øke inntjeningen.
Er ellers enig med deg at dette mest sannsynlig vil være slutten på 0,- posisjoneringen deres.
 
Har mer tro på forslag en enn forslag to.. Jeg har ingen tro på at SAS vil ha anledning til å spare seg ned på samme kostnadsnivå som DY/Ryanair.

Jeg gjetter at det blir rå forhandling med de ansatte, salg av de få elementene som er igjen (SGH) og vage løfter om produktforbedringer som kan øke inntjeningen.
Er ellers enig med deg at dette mest sannsynlig vil være slutten på 0,- posisjoneringen deres.

Jeg tror du er inne på noe her. Utover dette blir jeg ikke overrasket om de blir enda råere på mersalg etter amerikansk modell. Attraktive seter koster mer (kanskje til og med dyrere med gang/vindu kontra midt), salg av tilgang til lounger og fasttrack, mer salg ombord osv.
 
Man kan spekulere masse men jeg mener jo at SAS i grunn og bunn bare kan lykkes med EN generisk hovedstrategi:

Niche => Funker bra for Widerøe.
Cost Leadership => Den posisjonen har Norwegian i det skandinaviske markedet og SAS klarer aldri å rokke på det.

Da gjenstår det kun "differentiation".

SAS må fokusere knallhardt på forretningsreisende som er villig til å betale litt mer for et bedre produkt og supplere med leisure markedet. Dessverre har SAS produkt de siste årene bare blitt dårligere og dårligere. Så ny "excellence" må til men har ikke sett så mye til det enda.

Flyparken byttes jo også ut nå med større og mere effektive fly så SAS har en gylden mulighet nå for å tilpasse produksjonen til et nivå man tjener penger på. Med flere seter per fly vil man jo ha behov for mindre antall flyvninger på "melkerutene" og kunne redusere en del på personalsiden.

Venter med spenning på hva de kommer med denne gang....
 
Blir 4excellence kraftig akslerert, kastet på dør? Ser vi Core SAS 2.0?

Hva med CoreExcellence...

- Ny hjemmeside med bedre funksjonalitet for å få ned antall kundehenvendelser per telefon
Drøm videre...
- App lanseres med samme begrunnelse som punktet over
Man kan jo håpe
- Kundeservice tas in-house igjen, gjerne etter modell etter WIAS. God kundeservice er viktig og lange telefonkøer må unngås.
Skjer neppe
- Ny langsiktig flåtestrategi: Bestillinger på Airbus 350, Airbus 320 NEO(allerede bekreftet) og CSeries skal inn. Boeing fases ut. Dette støttes selvsagt av en emisjon
Strategi sikkert... men særdeles langsiktig, uten vesentlige bestillinger foreløpig. Emisjon. nei.
- Blue1 innlemes fullstendig i SAS
Mulig
- En rekke nye ruter lanseres
Det blir det nok, men med dagens matriell, så noen kommer og noen går
- Det kuttes kraftig i administrasjon, der bl.a SAS-IT outsources
SAS-IT er da outsourcet for lenge siden, de funksjonene som er har kun formål og være bindeledd til CSC (at disse funksjonene vokser fordi det viste seg at oursourcing var dyrere enn ventet bør vel også være en vekker for ledelsen)
- CPH styrkes som hub, gjennom flere direkteruter til skandinavisk, polske og tyske byer...
Tja
- Alle flighter skal betjenes med minimum antall crew....
Sannsynlig
Kort oppsumert: 4excellence består, men kostnadskuttene blir større enn først planlagt.
Det er vel ingen overraskelse.

Jeg tror det kommer mange høytflyvende planer, som sikkert hørtes fine ut i styrerommet, men faller pladask etter at realitetssjekken slår til. Men etter at markedsavdelingen har rukket å sende pressemeldingene.
 
Man kan spekulere masse men jeg mener jo at SAS i grunn og bunn bare kan lykkes med EN generisk hovedstrategi:

Niche => Funker bra for Widerøe.
Cost Leadership => Den posisjonen har Norwegian i det skandinaviske markedet og SAS klarer aldri å rokke på det.

Da gjenstår det kun "differentiation".

SAS må fokusere knallhardt på forretningsreisende som er villig til å betale litt mer for et bedre produkt og supplere med leisure markedet. Dessverre har SAS produkt de siste årene bare blitt dårligere og dårligere. Så ny "excellence" må til men har ikke sett så mye til det enda.

Flyparken byttes jo også ut nå med større og mere effektive fly så SAS har en gylden mulighet nå for å tilpasse produksjonen til et nivå man tjener penger på. Med flere seter per fly vil man jo ha behov for mindre antall flyvninger på "melkerutene" og kunne redusere en del på personalsiden.

Venter med spenning på hva de kommer med denne gang....

enig med analysen din, men uenig med konklusjonen. Det SAS trenger er ikke større fly. De trenger mindre fly. Derfor håper jeg på C-Series. Skal de klare å ta ut en premium i forhold til konkurrenter, så er frekvenser det aller viktigste på korte hopp i Norden. Det oppnår man ikke med store fly. Derfor tror jeg C-series er mer passende.
 
Ja, ja slike nyheter får også folk til ikke å booke et stykke inn i framtiden, i hvertfall utenriks.... Man vet ikke hvilket produkt en får levert på avreisedagen.

Angrer selv på en SK tur til Roma i slutten av april 2013... Ga dem en sjanse siden de droppet 25%. Hvem vet om den mikropoeng kommer raskt tilbake....:angry:
 
Når DY har 787, blir det hvertfall ekstra spennende for SK å få A350... da de har to ulike flytyper på LH :)
 
Går man in på blue1.se eller blue1.no blir man omdirigerad till SAS sida. Är det nytt och betyder det något?

I augusti skrev användaren Palazzi på Businessclass.se att han hört att långlinjerna och medellånga linjerna ska vara kvar i SAS medan resten flyttas till Blue1. Hänger det ihop?

http://www.businessclass.se/ovrigt/6347-allmaenna-ryktestraden.html#post73551

Det virker jo ikke usanssynlig om en ser hva de andre i Europa har gjort. Tenk om resten av samfunnet hadde vært gjennomsamme mølla som sk de siste årene. Sk flyr jo stort sett like mange som tidligere selv om de vel nå snart må ha halvert kostnadene de hadde i 2000.
 
Går man in på blue1.se eller blue1.no blir man omdirigerad till SAS sida. Är det nytt och betyder det något?

I augusti skrev användaren Palazzi på Businessclass.se att han hört att långlinjerna och medellånga linjerna ska vara kvar i SAS medan resten flyttas till Blue1. Hänger det ihop?

http://www.businessclass.se/ovrigt/6347-allmaenna-ryktestraden.html#post73551
"NEJ DET HÆNGER INTE IHOP..."
Stop dog med at spekulere og vent med diverse kommentarer til udspillet ER kommet....Det er jo de rene gætterier fra alle...Der er ingen der ved noget som helst, og slet ikke os som er i koncernen....Vi er lige så uvidende som alle
de "self-made" CEO`s der mener at vide noget...som de har hørt på et toilet eller andre bizare steder...
Hilsen Ole
 
Back
Top