• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Spania NON-Schengen

LN-CMN

ScanFlyer Silver
Fikk høre på jobb at Spania skal stenges i en periode fra Schengen, finner ingen artikler for dette, men høres jo ut som om det kan komme til å bli festlig trangt på Non-Schengen på div. flyplasser i Norge denne perioden. Husker ikke eksakt dato, men 28april-4mai tror jeg det var, noen her kan sikkert bekrefte/avkrefte det.

Stemmer det, men gjelder vel hovedsakelig ved ankomst Spania?
Obligatorisk passkontroll 28. april til 4. mai - spansk grensekontroll

I forbindelse med et møte i Den Europeiske Sentralbank (ECB) fra 2. til 4. mai, innfører Spania grensekontroll. Reisende kan påregne å bli kontrollert, så husk å medbringe gyldig pass!

Dette vil gjelde alle som kommer med fly til Barcelona og Girona, og via landeveien fra Frankrike ved grenseovergangene til Spania.

Den midlertidige grensekontrollen innføres natt til 28. april og opphører midnatt 4. mai.
http://www.norwegian.no/viktig

Men NON-Schengen er NON-schengen og da burde det jo være passkontroll ut og inn som eks. Storbritannia, er hvertfall noe som vi har blitt informert om, men ettersom jeg er i min 1.uke rammer ikke dette meg og noe jeg ikke har satt meg inn i.

NON-Schengen er NON-Schengen, men Spania er fortsatt medlem av Schengen - de innfører bare grensekontroll i en begrenset periode (etter reglene i Schengen-avtalen).

Storbritannia har ikke passkontroll på utreise, men er jo heller da ikke medlem av Schengen.

Dette skjer titt og ofte ved store internasjonale møter, men flyene kommer likevel til å gå fra "Schengen"-gater på f.eks. OSL.

Dette er en normal del av schengen samarbeidet. At nasjonalemyndigheter ved spesielt behov kan innføre grensekontroll for en periode. Norge innførte dette etter 22.juli i noen dager. Og det medfører ikke noen endringer annet enn de stedene hvor kontrollen gjennomgøres. I dette tilfellet to flyplasser i Spania og på grensen mot Frankrike.

Helt normal prosedyre som brukes ved ekstra sikkerhetsbehov som nevnt. Ser ikke bort fra at Schengenavtalen blir helt eller delvis suspendert sånn som dette i Polen under EM.

Ser ikke bort fra at Schengenavtalen blir helt eller delvis suspendert sånn som dette i Polen under EM.

Stemmer det, fra 4. juni til 1. juli. Det blir også strengere utreisesjekk visstnok, ettersom grensen til Ukraina blir mindre streng.

Back