Dette er ikke bra. Som piloten skriver i sin rapport hadde han jobbet tre netter på rad. Utviklingen innen luftfart går etter min mening feil vei når det gjelder flysikkerhet. Man må jobbe stadig mere, kortere turnaround-tider. Mere mas og stress. På denne måten spiser man av de marginene man burde ha. Verken piloter eller noen andre yrkestakere er roboter som kan jobbe i det uendelige uten å bli slitne. Dette er jo noen alle vet. Det er økonomene som har overtatt styringen også i flyselskaper. Det er kun profitt som betyr noe. Jeg er klar over at det finnes lovgivning som sier noe om maksimal arbeidstid (13 timer) og minimum hvile (8 timer) osv, men det er ingenting som regulerer f.eks lengden av turnaroundtider.
Min spådom er at man kommer til å få flere saker i fremtiden som går på pilotutmattelser. Men til syvende og sist så er piloten selv ansvarlig for om han/hun er skikket til å føre flyet eller ikke. Det er vedkommendes rett og plikt og melde seg "not fit for flight" om man ikke er 100% i form. Men for enkelte personer innenfor selskaper med en litt skeiv sikkerhetskultur sitter dette dessverre litt for langt inne. Man kan oppleve press fra selskapet til å fly på tross av at man selv mener man er not fit for flight. Om man mener seg unfit for flight så er det m.a.o ens fordømte plikt å si klart i fra. INGEN kan sette spørsmålstegn ved denne vurderingen.