Southwest med hull i skroget.

Hickok

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Southwest måtte i går gjøre en ikke planlagt landing etter at et større hull åpnet seg i skroget. http://www.wsmv.com/index.html

Her er pressemeldingen fra WN.

SOUTHWEST AIRLINES PROVIDES INFORMATION REGARDING FLIGHT 2294

Scheduled Nashville-Baltimore Flight Diverts to West Virginia

DALLAS, TX—July 13, 2009--Southwest Airlines confirms its flight 2294, the 4:05 pm Eastern scheduled departure from Nashville to Baltimore/Washington diverted into Yeager Airport in Charleston, W. Va at approximately 6:10 pm Eastern today after a cabin depressurization. All 126 passengers and crew of five onboard landed safely and are awaiting a replacement aircraft in Charleston that will take them to Baltimore Washington International Airport later this evening.

The aircraft cabin depressurized approximately 30 minutes into the flight, activating the passengers’ onboard oxygen masks throughout the cabin. Medical personnel in Charleston assessed passengers and no injuries are reported. Southwest is sending its maintenance personnel to Charleston to assess the aircraft, and the airline will work with the NTSB to determine the cause of the depressurization. According to initial crew reports, the depressurization appears to be related to a small hole located approximately mid-cabin, near the top of the aircraft.
 
Videre nevner Southwest at det blir en full inspeksjon av alle deres 737-300 fly, med andre ord kan en gå ut fra at det er en 300 som har sprekki

Bilde fra Twitter finner dere her: http://twitpic.com/a9vk8
 
Last edited:
Dagens flyplass-trivia: Charleston/Yeager er kjent for sin spenstige beliggenhet i det veldig kuperte West Virginia. Det måtte gjøres store endringer i topografien for å bygge den, typisk måtte en skave toppen av en samling koller og bruke massene til å fylle ut terrenget mellom dem slik at man fikk store nok flater til å bygge områder for flybevegelser, terminalområder, etc. Det blir nesten noe hangarskip-aktig over det hele. Jeg husker plassen ble nevnt ifm. Hurum-utbyggingen. Om det var en motstander eller tilhenger som kom opp med sammenligningen husker jeg imidlertid ikke. :-)

c130charlston.jpg
 
Med fare for å gli ut litt mer, det er da sannelig noen flyplasser nærmere der topper er benyttet til å fylle hull - f.eks. BGO, men der gikk de tom for fyllmasse når de var omtrent 2/3 mot nord ;)

Slike opp-på-toppen-flyplasser finnes en del av også, f.eks. Leeds-Bradford kan sammenlignes med et hangarskip.
 
klarer ikke å pne twitter bilde, her er et annet, dårlig, men
 

Attachments

  • HolyPlane6_D0907133ejy07.jpg
    HolyPlane6_D0907133ejy07.jpg
    75.8 KB · Views: 566
Forsøker å linke direkte til Twitpic-bildet:

17256968.jpg


Ikke akkurat cabriolet á la Aloha, men sikkert en rimelig skummel opplevelse for dem som var ombord.
 
Last edited:
Fra bildet til Krølle syntes jeg det så ut som ei luke som hadde åpnet seg. Twitpic-bildet tyder vel på at det ikke var det...
 
Ingen luke der oppe, gitt .... litt for høyt til at noen har truffet med bagasjebånd eller cateringbil heller .... stygg sak.
 
20047939_640X480.jpg


Ser jo helt merkelig ut...? Et random hull på en glatt overflate?

swaflight2294hole_horiz1.jpg

enda et twitbilde

In March, Southwest agreed to pay a $7.5 million civil penalty imposed by the Federal Aviation Administration for operating nearly 60,000 flights in 2007 on planes that had not undergone required inspections for cracks in the fuselage. About 1,450 flights took place after the FAA had notified Southwest of the missed inspections.

The settlement with the FAA also required Southwest to increase oversight at companies to which Southwest outsources maintenance work, and to give FAA inspectors more access to information used in tracking maintenance activities.

Nesten 60,000 flights uten nødvendige sikkerhetsinspeksjoner....Det er 60,000 for mange.
 
Last edited:
I foelge innlegg paa flightblogger saa er det vel en ADF Antenne der hvor skaden har skjedd....
 
Det tror jeg ikke Finn-Erik, en ADF er en automatisk retningsfinner som viser retning til valgt radiofyr (el.l), på bakken, på et instrument i cockpit (husker ikke hvilket her og nå). Så en ADF-antenne må sitte under kroppen.

Men mener å huske at ELT-antennen er i det området.
 
Jeg skal vaere forsiktig med aa antyde hva slags antenne, stoler paa BSSW. Paa bildene ser det rimelig "rent" ut, som om en luke har aapnet seg, det ser ikke ut som en rift, og et veldig begrenset omraade( I motsetning til Aloha). Det ser ogsaa ut som strukturen rundt har klart seg utmerket og flyet var vel fullt kontrolerbart.
 
Nå spekulerer jeg, bare så det er sagt...

Det som skjedde her er vel det som skulle skjedd med Aloha. Det er små firkanter i skinnet (innvendig) og hvis det skulle sprekke så holder det seg da til den firkanten, slik at hele strukturen ikke ryker. Det ser ut på bildene som om det er det som kan ha skjedd her.

Når det kommer til Aloha så ble vel den savnede flyvertinnen sugd ut til den fikanten og tettet hullet, og mere av strukturen på 732en revnet og dermed fjernet taket. Det ble ihvertfall spekulert i det på NGC eller Discovery.

Men vi får vente og se hva NTSB finner utav
 
Klarer man virkelig å gjøre en ordentlig sjekk av skrogstrukturen på 200 B737 på så kort tid? Regner med at det skal mer til enn en visuell sjekk for å konstatere eventuelle strukturelle utfordringer...
 
Back
Top