South African til TOS om to uker!!

tosfreight

ScanFlyer Silver
Skal fly Nelson Mandela til Tromsø. Ser ut som de skal innom Oslo også... Da er det bare å gjøre kameraene klare..... Lurer på hva slags maskin vi får se.... :) :)

http://www.bladet-tromso.no/kultur/article20541.ece

Rettelse: ikke om to uker, men om bare en uke...

Kan vel meget godt hende at der bliver en SLIK EN! Det hadde vel ikke vært å forakte det? A340 er vel for stort for TOS?

jeg begynner å bli litt skeptisk til hele Mandela-konserten i TOS. Nå er det 12 dager til, og ennå er ingen store internasjonale navn bekreftet. Petter Jansen har lovet ekstrafly til TOS if orbindelse med konserten, men når det er usikkert hvem som kommer er det ikke sikkert det trekker så veeeeeeldig...

Originally posted by CK
jeg begynner å bli litt skeptisk til hele Mandela-konserten i TOS. Nå er det 12 dager til, og ennå er ingen store internasjonale navn bekreftet.
Er ikke Peter Gabriel, Annie Lennox, Angelique Kidjo, Bongo Maffin, Brian May, Johnny Clegg, Robert Plant, Zucchero, ...... store artister, så må du .... :naughty:

Her er websiden for konserten så kan dere se mer: http://www.46664arctic.no/

CK har nok gått i tabloid-fella til TV2 som på Absolutt Underholdning for et par uker siden kritiserte at det ikke var noen store navn med på konserten. Forrige uke ble det derimot lansert flere store, men det glemte vel Absolutt Underholdning å nevne....

Originally posted by CK
jeg begynner å bli litt skeptisk til hele Mandela-konserten i TOS. Nå er det 12 dager til, og ennå er ingen store internasjonale navn bekreftet. Petter Jansen har lovet ekstrafly til TOS if orbindelse med konserten, men når det er usikkert hvem som kommer er det ikke sikkert det trekker så veeeeeeldig...

Var også skeptisk for noen uker siden, men nå tror jeg faktisk det blir bra! Ekstraavgangene er også satt opp, ser jeg. Nordover på lørdag, og sørover kl 3 natt til søndag....

har tenkt å invitere Nelson inn på SAS Cargo på en god kopp kaffe.... :cheers:

Originally posted by enml
Kan vel meget godt hende at der bliver en SLIK EN! Det hadde vel ikke vært å forakte det? A340 er vel for stort for TOS?
Hvorfor skulle en A340 være for stor for TOS?Her har da vært både A300 og A310 fra Airbus familien,pluss at det har vært både C-5 Galaxy og Antonov AN-124 her.Selv om det er en liten plass langt mot nord så kan det lande store fly her... :thumbup

Originally posted by LN-MEH
Hvorfor skulle en A340 være for stor for TOS?Her har da vært både A300 og A310 fra Airbus familien,pluss at det har vært både C-5 Galaxy og Antonov AN-124 her.Selv om det er en liten plass langt mot nord så kan det lande store fly her... :thumbup

Da sender vi melding til SAA om at vi helst ser en A340 av noe slag i forbindelse med transporten av Mandela....:D . Hvem tar ansvaret for det? Eivind??

jy

En A340 er nok ikke for stor for TOS, men det nok heller ikke særlig stor margin å gå på.

RWY01 på TOS har 2452m avgangsdistanse, mens RWY19 har 2392meter.
Til sammenligning har SXM (som er regelmessig trafikkert av A340 og 747)
2349m og 2418m på RWY09/27.
I tillegg er det muligens litt kjøligere i TOS, så en jetmotor kan utnytte lufta bedre :)

Greit nok, dette er ingen vitenskapelig fremstilling av et svar, men det ble vell en grei sammenligning... Tror vi kan konkludere med at banen er lang nok.. (bare den tåler vekta av flyet så.. )
:spin:

A-340 kan vel ikke lande i Tromsø , grunnet fjellene i området rundt. Samme grunn er det vel til at en 747 ikke kan lande her oppe. Noen som kan bekrefte/avkrefte ???

I følge AIP er det publisert kategori D innflyvninger både til bane 01 og 19 i Tromsø så det skulle ikke være noe i veien for at fly i den kategorien skulle kunne lande der av den grunn.

Originally posted by TOS
Originally posted by LN-MEH

Da sender vi melding til SAA om at vi helst ser en A340 av noe slag i forbindelse med transporten av Madela....:D . Hvem tar ansvaret for det? Eivind??

jy

Skal bruke mine mange kontakter..... Så det ordner seg nok :) :D

Ja, nei, det var bare et spørsmål LN-MEH...:) Hvor lang rullebane er det i Tromsø og hva krever en A340?

Ikke bare rullebanens lengde som teller ... banens bredde og styrke er like viktig. I tillegg maa man ha et sted aa parkere den hvor bakken er sterk nok. Jeg tviler sterkt paa om TOS er istand til aa ta imot noe saa stort. Bakkeutstyr maa ogsaa skaffes, det er heller ikke billig selv om man bare laaner fra en annen stasjon.

Kommer'n med 340, blir det nok til Bardufoss ...

Originally posted by LCH78
Mette Marit kommer også så jeg på nrk.no sin siden i stad :)

Har hun overvunnet flyskrekken sin? Må jo være vanskelig med flyskrekk i den "jobben"...

Back