• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

South African Airways legger ned Cape Town-London

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
En rute med lang historie legges ned.

South African Airways starting 15AUG12 will cancel daily Cape Town - London Heathrow operation (LHR departure cancelled from 16AUG12), currently operated by Airbus A330-200 aircraft. The Star Alliance member launched this route initially on nonstop basis with Boeing 747SP roughly between 1975 and 1977. Between late-70s and mid-80s, the airline operated multi-stop flight between the two cities.

http://www.routesonline.com/news/29...saa-to-end-cape-town-london-heathrow-service/
 
Tre viktige faktorer for at denne ikke gikk mer var: Strengere visumkrav til og for transfer i UK, britenes ADP avgift og konkurransen fra Gulfselskapene. Og økonomien mange steder er jo heller ikke tipp topp

SA gjør det heller ikke veldig bra på JNB-LHR og har kuttet kapasitet her fra 2x 744 for noen år siden til 1x 343 og 1x 332
 
Så det her. Trist, men ifølge Theunis Potgieter i SAA har antall passasjerer sunket med rundt 24 % de seneste år, og det er ikke lenger lønnsomt å drive ruten. Istedenfor kommer de til å øke kapasitet fra Johannesburg som idag har to daglige avganger til LHR. Nyheten kommer heller ikke veldig overraskende, ettersom SAA har lagt om langtidsstrategien til å fokusere mer på ruter på kontinentet, og har nylig åpnet ruter til Benin, Rwanda, Burundi, Sentralafrikanske Republikk etc. (i tillegg til SAs vel største handelspartner Kina).
Dette fører til at BA er eneste selskap som tilbyr non-stop LHR-CPT året rundt, sammen med VS i sommermånedene (SA sommer).
 
Last edited:
Back
Top