British Airways åpner London LHR - Pittsburgh

Martin

Moderator
Medlem
British Airways åpner London LHR - Pittsburgh

BA utvider Nord Amerika-nettverket sitt, og begynner å fly fire ganger i uken mellom LHR og PIT:

British Airways will begin four-times-a-week service to London’s Heathrow Airport starting in April, the first regular airline service between the two cities in nearly two decades.

The year-round service on BA’s Boeing 787 twin-engine jet will begin on April 2.


https://www.bizjournals.com/pittsbu...rways-to-begin-internationalservice-from.html
 
Re: British Airways åpner London (Heathrow) - Pittsburgh

Interessant nok følger de da like etter WOW og Condor med å tilby transatlantiske flights fra PIT
 
Re: British Airways åpner London (Heathrow) - Pittsburgh

Virker som om det, med unntak av Durban, Lima og Santiago, de siste årene kun er i Nord-Amerika som BA er interessert i å ekspandere. Synes det er rart at de ikke har flere ruter østover (CTU), og den ene de forsøkte seg på for noen år siden forsvant etter et par år.
 
Last edited:
Re: British Airways åpner London (Heathrow) - Pittsburgh

BA fløy også LGW-PIT frem til 1999, men så ble det stopp pga finanskrisen.
 
Re: British Airways åpner London (Heathrow) - Pittsburgh

BA fløy også LGW-PIT frem til 1999, men så ble det stopp pga finanskrisen.

Hehe ... det var samarbeid med USAirways ... USAirways 767 i BA farger, hvis jeg husker rett.
 
Re: British Airways åpner London (Heathrow) - Pittsburgh

Virker som om det, med unntak av Durban, Lima og Santiago, de siste årene kun er i Nord-Amerika som BA er interessert i å ekspandere. Synes det er rart at de ikke har flere ruter østover (CTU), og den ene de forsøkte seg på for noen år siden forsvant etter et par år.

IAG/BA følger en naturlig strategi, slik luftfartsbransjen har utviklet seg. Mot øst kjemper de en innbitt kamp mot ekspansive Midtøsten-selskaper (Emirates/Etihad/Qatar, etc) og Kina-selskaper (Hainan Airlines, Shenzhen Airlines, Sichuan Airlines, Beijing Capital, etc) som blir brukt som verktøy av sine respektive offentlige eiere og i tillegg har helt andre premisser for sin drift. Flere av selskapene er en del av en større, nasjonal eller regional utviklingsstrategi og har derfor ikke samme mål og krav som IAG/BA. Mot vest finnes ikke samme konkurranse, ettersom geografien gjør det totalt uhensiktsmessig for reisende å reise via Midtøsten. At IAG/BA fokuserer på Nord- og Sør-Amerika i sin ekspansjon er derfor helt naturlig og en forretningsmessig riktig strategi.
 
Re: British Airways åpner London (Heathrow) - Pittsburgh

IAG/BA følger en naturlig strategi, slik luftfartsbransjen har utviklet seg. Mot øst kjemper de en innbitt kamp mot ekspansive Midtøsten-selskaper (Emirates/Etihad/Qatar, etc) og Kina-selskaper (Hainan Airlines, Shenzhen Airlines, Sichuan Airlines, Beijing Capital, etc) som blir brukt som verktøy av sine respektive offentlige eiere og i tillegg har helt andre premisser for sin drift. Flere av selskapene er en del av en større, nasjonal eller regional utviklingsstrategi og har derfor ikke samme mål og krav som IAG/BA. Mot vest finnes ikke samme konkurranse, ettersom geografien gjør det totalt uhensiktsmessig for reisende å reise via Midtøsten. At IAG/BA fokuserer på Nord- og Sør-Amerika i sin ekspansjon er derfor helt naturlig og en forretningsmessig riktig strategi.

I tillegg er jo Qatar største aksjoner i IAG.
 
Re: British Airways åpner London (Heathrow) - Pittsburgh

IAG/BA følger en naturlig strategi, slik luftfartsbransjen har utviklet seg. Mot øst kjemper de en innbitt kamp mot ekspansive Midtøsten-selskaper (Emirates/Etihad/Qatar, etc) og Kina-selskaper (Hainan Airlines, Shenzhen Airlines, Sichuan Airlines, Beijing Capital, etc) som blir brukt som verktøy av sine respektive offentlige eiere og i tillegg har helt andre premisser for sin drift. Flere av selskapene er en del av en større, nasjonal eller regional utviklingsstrategi og har derfor ikke samme mål og krav som IAG/BA. Mot vest finnes ikke samme konkurranse, ettersom geografien gjør det totalt uhensiktsmessig for reisende å reise via Midtøsten. At IAG/BA fokuserer på Nord- og Sør-Amerika i sin ekspansjon er derfor helt naturlig og en forretningsmessig riktig strategi.

Det er jo litt pussig at BA har like mange destinasjoner i Kina (med HKG) som det SK har, når KLM for eksempel klarer å kjøre CTU, HGH og XMN fra AMS i tillegg til PVG, PEK og HKG. Ja jeg vet at det er slot-restriksjoner og alt det der, men både HGH og XMN sogner til et av de mest befolkningsrike områdene i verden. Jeg synes derfordet er litt pussig at BA ikke klarer å iallfall ta en liten del av dette markedet.
 
Re: British Airways åpner London (Heathrow) - Pittsburgh

Det er jo litt pussig at BA har like mange destinasjoner i Kina (med HKG) som det SK har, når KLM for eksempel klarer å kjøre CTU, HGH og XMN fra AMS i tillegg til PVG, PEK og HKG. Ja jeg vet at det er slot-restriksjoner og alt det der, men både HGH og XMN sogner til et av de mest befolkningsrike områdene i verden. Jeg synes derfordet er litt pussig at BA ikke klarer å iallfall ta en liten del av dette markedet.

Hovedårsaken til at Air France/KLM-gruppen har flere destinasjoner i Kina er at de er medlem av SkyTeam-alliansen, som er svært sterke i Kina gjennom China Eastern, China Southern og Xiamen Airlines. Air France-KLM har også joint venture med både China Southern og Xiamen Airlines. KLM har derfor helt andre muligheter for trafikk til/fra sine ruter gjennom sine samarbeidspartnere enn IAG/BA. De tre regionale byene du nevner er alle hub'er for en av de to selskapene som Air France-KLM har joint venture med.

IAG/BA har ikke hatt noen større samarbeidspartnere i fastlands-Kina, men har hatt et samarbeid med Cathay Pacific i Hong Kong som er under hardt press fra selskapene fra fastlands-Kina og sliter voldsomt med lønnsomheten. De betyr at IAG/BA må bære alle Kina-destinasjoner med unntak av HKG på egenhånd. Det går vel også rykter om at Cathay er rimelig egenrådige og ikke åpner opp for noe mer samarbeid enn "nødvendig". Samtidig har de bidratt til å blokkere nye, kinesiske muligheter for IAG/BA gjennom Oneworld.

Imidlertid skjer det ting nå som tyder på at China Southern kanskje er på vei fra Skyteam til Oneworld (strategisk eierskap fra AA og codeshare med AA/BA), noe som kan endre situasjonen og blant annet åpne opp for nye Kina-destinasjoner fra IAG/BA.
 
Last edited:
Re: British Airways åpner London (Heathrow) - Pittsburgh

Hovedårsaken til at Air France/KLM-gruppen har flere destinasjoner i Kina er at de er medlem av SkyTeam-alliansen, som er svært sterke i Kina gjennom China Eastern, China Southern og Xiamen Airlines. Air France-KLM har også joint venture med både China Southern og Xiamen Airlines. KLM har derfor helt andre muligheter for trafikk til/fra sine ruter gjennom sine samarbeidspartnere enn IAG/BA. De tre regionale byene du nevner er alle hub'er for en av de to selskapene som Air France-KLM har joint venture med.

IAG/BA har ikke hatt noen større samarbeidspartnere i fastlands-Kina, men har hatt et samarbeid med Cathay Pacific i Hong Kong som er under hardt press fra selskapene fra fastlands-Kina og sliter voldsomt med lønnsomheten. De betyr at IAG/BA må bære alle Kina-destinasjoner med unntak av HKG på egenhånd. Det går vel også rykter om at Cathay er rimelig egenrådige og ikke åpner opp for noe mer samarbeid enn "nødvendig". Samtidig har de bidratt til å blokkere nye, kinesiske muligheter for IAG/BA gjennom Oneworld.

Imidlertid skjer det ting nå som tyder på at China Southern kanskje er på vei fra Skyteam til Oneworld (strategisk eierskap fra AA og codeshare med AA/BA), noe som kan endre situasjonen og blant annet åpne opp for nye Kina-destinasjoner fra IAG/BA.
Ja vel nå tipper jeg jo at BA har regnet på det her og kan mye mer om markedet enn min tounge-in-cheek synsing, men på meg virker det nå fortsatt pussig uavhengig av at skyteam har gode ruter videre. De to siste rutene lansert av BA til USA er Nashville og nå Pittsburgh, områder der det bor rundt 2 og 3 millioner mennesker kontra over 20 millioner rundt nevnte byer i Kina.
 
Re: British Airways åpner London (Heathrow) - Pittsburgh

Ja vel nå tipper jeg jo at BA har regnet på det her og kan mye mer om markedet enn min tounge-in-cheek synsing, men på meg virker det nå fortsatt pussig uavhengig av at skyteam har gode ruter videre. De to siste rutene lansert av BA til USA er Nashville og nå Pittsburgh, områder der det bor rundt 2 og 3 millioner mennesker kontra over 20 millioner rundt nevnte byer i Kina.

Det har jo ikke bare med tilslutning/feed i Kina å gjøre, men også lokalt kundegrunnlag (med lojalitet, etc) på destinasjonene. KLM og sine kinesiske samarbeidspartnere er sterke i lokalmarkedet i begge ender av ruta, mens IAG/BA kun er sterk i den ene enden. Da viste det seg for eksempel at Chengdu ikke var liv laga for IAG/BA sin del. Hadde de hatt et samarbeid med et kinesisk selskap med styrke i Chengdu, kunne historien endt annerledes.

Men ja, det kan tilsynelatende virke underlig at relativt små amerikanske byer prioriteres over kinesiske megabyer. Det er jo veldig sammensatte årsaker som ikke kan forklares enkelt, men jeg har forsøkt å kaste lys på noen av hovedårsakene til at ting er som de er. :)
 
Re: British Airways åpner London (Heathrow) - Pittsburgh

Men ja, det kan tilsynelatende virke underlig at relativt små amerikanske byer prioriteres over kinesiske megabyer.

Noe av det bunner vel i at kundepotensialet i 'middelstore' amerikanske byer er høyere enn i Kina hvor flertallet av befolkningen knapt har råd til å ta toget til nabobyen .. Ikke har de mye ferie heller. Antallet kinesere som reiser internasjonalt skal være sammenlignbart med det som reiser fra USA, iflg en FN-rapport jeg så for en tid siden. (I antall, ikke prosent).
 
Re: British Airways åpner London LHR - Pittsburgh

Ruten hadde første flight i går (2.april). Sakset fra FB:

Clipboard01.jpg
 
Back
Top