Originally posted by Bizflyer
Helt enig med deg der Tommy!
Det er faktisk flaut hvor lite SAS gjør ekstra for sine Pandion medlemmer. Er det ikke ca 300 000 kr man må legge igjen i billetter hos SAS i året for å få Pandion som er tommelregelen?
Hadde vært interessant å høre hva andre selskaper tilbyr sine kunder som har kort på aller høyeste nivå.
Hva vet du om Global Services Tommy? Er det også sort kort? Hva skiller 1K og GS?
Eg ventar i spaning!!!
BF:cool2
Jeg er ikke GS selv, kun stakkarslig 1K, men jeg kjenner mange som er det. Det er ingen faste regler for hva som kreves for å bli GS første gang. Dog er det helt klare regler for rekvalifisering: 50.000 miles må flys pr. år på UA metal i full økonomi klasse, business eller first (Y,E,C,D eller A klasse), så når du har oppnådd statusen er det ikke særlig vanskelig å oppnå den videre. Initielt trenger man nok å fly nærmere 200K miles på UA metal, halvparten i ovennevte bookingklasser for å få den første invitasjonen
Hva får man? GS er garantert plass på alle UA avganger helt frem til avgang. De hiver folk av for at du skal få bli med. (ekstremt viktig fordel på et flyselskap som selger 87% av setene sine) På større flyplasser (a la ORD, LAX, SFO, IAD) er det egne innsjekkingsskranker for GS. Det er også dedikert personell på disse flyplassene som henter GS medlemmer ved transfer for å eskortere dem til loungene eller neste avgang. Det er også en dedikert GS telefontjeneste for booking/ombooking/problemer (1K har også det) Oppgraderinger med 500 milers bekreftes 120 timer før avgang (mot 100 timer for 1K, 72 timer for Premier Exec, 48 timer for Premier). Når det gjelder pre boarding er det ingen fordeler lengre, First, 1K og GS boarder nå samtidig. Alle bookinggebyrer og alle kredittkort årsavgifter er gratis (gjelder også 1K).
Det er sikkert annet snadder også, jeg vil nok aldri bli GS medlem, da jeg synes det er totalt uansvarlig å bruke så mye penger på flybilletter.. En fullpris økonomi i Y eller E koster ca. 1000-1400 USD ORD-NYC-ORD. Samme billetten i L får jeg for 98.80!! Du får selvsagt bekreftet plass i F med fullprisbilletter som elite på UA, men jeg får også alltid plass i F til NYC ved bruk av gratise 500 milers. Problemet kommer dersom man booker om billetten rett før avgang, da er alle F setene selvsagt borte, personen som reiser på fullpris får heller ikke F sete, man hiver ikke folk som har bekreftet sete i F ut til fordel for GS, fullpris eller andre, så der stiller man likt. Det er gratis å booke om returen på min 98.80 L billett dersom reisen skjer samme dag, dog på stand by. Betaler jeg 25 USD, får jeg bekreftet plassen!! Dersom jeg må endre utreisen eller returen til andre dager, koster det USD 100. Man må derfor være rimelig blåst /uansvarlig dersom man velger en fullprisbillett...
På intercont velger jeg selvsagt Z i business som koster ca. 3-5000 USD t/r mot C/D som koster 7000. Forskjellen? Jeg må betale USD 200 for å endre billetten...
Når det gjelder refusjon på UA, får man kun det på bookingklassene nevnt ovenfor (samt noen flere på innenlands) MEN det som er fint er at ALLE billetter som ikke blir brukt, får man kreditt som kan brukes mot senere reiser. Har jeg f.eks. en billett som koster USD 380 og ikke kan bruke den billetten, ringer jeg UA, jeg betaler USD100 i gebyr og kan bruke de USD280 mot senere reiser (med SAS kan jeg i slike tilfeller hive billetten i søpla). Så jeg ser INGEN grunn til å betale disse sinnsyke prisene hverken av egen lomme eller på arbeidsgivers regning
Ellers kan man vel si at GS blir behandlet veldig bra, men jeg vil dog påstå at jeg føler meg veldig godt behandlet som 1K