• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sort Eurobonus kort

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Forrige uke tilbrakte jeg 23 timer i luften. Det var forsåvidt nok, så deilig med en godværshelg her sør nå!

Da jeg var innom loungen på ARN på torsdag, viste personen foran meg et sort eurobonuskort til personalet. Dette har jeg ikke sett før. Har SAS gitt Pandion kortet et nytt design så det kommer i samme farge som Hon Circ kortet til LH?

Før var Pandionkortet gullkort med en ørn på. Men de kan jo ha endret det for alt jeg vet. Regner med at noen her inne vet det.

Fikk ikke sett kortet mer enn et glimt og så da at det var sort og hadde samme eurobonusdesign som de andre bare at det var på sort bakgrunn.

BF:cool2
 
Originally posted by Bizflyer

Forrige uke tilbrakte jeg 23 timer i luften. Det var forsåvidt nok, så deilig med en godværshelg her sør nå!

Da jeg var innom loungen på ARN på torsdag, viste personen foran meg et sort eurobonuskort til personalet. Dette har jeg ikke sett før. Har SAS gitt Pandion kortet et nytt design så det kommer i klasse med Hon Circ kortet til LH?

Før var Pandionkortet gullkort med en ørn på. Men de kan jo ha endret det for alt jeg vet. Regner med at noen her inne vet det.

Fikk ikke sett kortet mer enn et glimt og så da at det var sort og hadde samme eurobonusdesign som de andre bare at det var på sort bakgrunn.

BF:cool2
Pandion kort er sorte
Hilsen
ole
 
Men å sammenligne det med Hon Circle er vel litt strekking av sannheten? Det har knapt nok noen direkte fordeler over vanlgi EBG,utover at du er lagt mer merke til i systemet?

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Men å sammenligne det med Hon Circle er vel litt strekking av sannheten? Det har knapt nok noen direkte fordeler over vanlgi EBG,utover at du er lagt mer merke til i systemet?

-A
Jo
Pandion medlem er ikke noget du bare kan blive, du skal inviteres af SAS....
Pandion oppebærer en lang række fordele, som EBG ikke har...


Jeg vil tro at Pandion idag måske kan sammenlignes med produkt der i de gode
gamle, gamle dage hed RVCC kort....Den gang var det noget de få havde, og der
var stor respekt om dem.

Hilsen
Ole













j
 
Originally posted by ph-ndr

Men å sammenligne det med Hon Circle er vel litt strekking av sannheten? Det har knapt nok noen direkte fordeler over vanlgi EBG,utover at du er lagt mer merke til i systemet?

-A

Det var kun fargen jeg sammenlignet. Og kanskje også hentydet til at det var toppnivåene i de 2 selskapene og derfor hadde fargen til felles.:p

Du er i visshet en pedant du!

BF:cool2
 
Originally posted by Bizflyer

Originally posted by ph-ndr

Men å sammenligne det med Hon Circle er vel litt strekking av sannheten? Det har knapt nok noen direkte fordeler over vanlgi EBG,utover at du er lagt mer merke til i systemet?

-A

Det var kun fargen jeg sammenlignet. Og kanskje også hentydet til at det var toppnivåene i de 2 selskapene og derfor hadde fargen til felles.:p

Du er i visshet en pedant du!

BF:cool2

Hehe, var ikke sånn ment, men på et annet forum (FT) ville den sammenligningen utløst en enorm nedsabling av din uvitenhet om hva LH HON Circle er for noe... ;)

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Bizflyer

Originally posted by ph-ndr

Men å sammenligne det med Hon Circle er vel litt strekking av sannheten? Det har knapt nok noen direkte fordeler over vanlgi EBG,utover at du er lagt mer merke til i systemet?

-A

Det var kun fargen jeg sammenlignet. Og kanskje også hentydet til at det var toppnivåene i de 2 selskapene og derfor hadde fargen til felles.:p

Du er i visshet en pedant du!

BF:cool2

Hehe, var ikke sånn ment, men på et annet forum (FT) ville den sammenligningen utløst en enorm nedsabling av din uvitenhet om hva LH HON Circle er for noe... ;)

-A

Jeg vet nok mer enn det du tror om LH Hon Circkle, Hr Besserwisser!
Husk jeg sammenlignet kun fargen, og gav meg ikke en gang ut på å diskutere innholdet i de to kortene.;)

BF:cool2
 
Originally posted by Bizflyer
Jeg vet nok mer enn det du tror om LH Hon Circkle, Hr Besserwisser!
Husk jeg sammenlignet kun fargen, og gav meg ikke en gang ut på å diskutere innholdet i de to kortene.;)

BF:cool2

Jeg foretrekker pedant over besserwisser, det er så mye i verden jeg kan så lite om... :)

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Bizflyer
Jeg vet nok mer enn det du tror om LH Hon Circkle, Hr Besserwisser!
Husk jeg sammenlignet kun fargen, og gav meg ikke en gang ut på å diskutere innholdet i de to kortene.;)

BF:cool2

Jeg foretrekker pedant over besserwisser, det er så mye i verden jeg kan så lite om... :)

-A

Jøss! Den siste delen av setningen der kom sandelig overraskende på! :o

BF:cool2
 
Originally posted by Bizflyer

Jøss! Den siste delen av setningen der kom sandelig overraskende på! :o

BF:cool2

Nei, det har jeg skrevet mange ganger her, det er lagnt mye mer jeg vet ingenting enn jeg kan litt om. Jeg har kansje mange subjektive meninger, men er mange steder jeg kalrt sier at jeg ikke vet, eller bare holder kjeft. ;)

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Bizflyer

Jøss! Den siste delen av setningen der kom sandelig overraskende på! :o

BF:cool2

Nei, det har jeg skrevet mange ganger her, det er lagnt mye mer jeg vet ingenting enn jeg kan litt om. Jeg har kansje mange subjektive meninger, men er mange steder jeg kalrt sier at jeg ikke vet, eller bare holder kjeft. ;)

-A

Ok! Så sier vi det! Kanskje vi kunne overtale LH og SK til å gi oss hvert vårt sorte kort så vi kunne få testet det ut slik at vi kunne komme opp med en mening om det er verdt å ha Pandion eller Hon C kort?? Du må da være temmelig sjef hvis du har sort kort i begge selskaper??? Jaja. Litt nattlig fantasi der bare!;)

Natta!!

BF:cool2
 
Originally posted by Bizflyer
Ok! Så sier vi det! Kanskje vi kunne overtale LH og SK til å gi oss hvert vårt sorte kort så vi kunne få testet det ut slik at vi kunne komme opp med en mening om det er verdt å ha Pandion eller Hon C kort?? Du må da være temmelig sjef hvis du har sort kort i begge selskaper??? Jaja. Litt nattlig fantasi der bare!;)

Natta!!

BF:cool2

Hehe, jeg takker nei til begge. Er ikke overvettes begeistret for LH og Pandion gir meg ikke så mnye jeg ike har som EBG. Gi meg LPPS derimot.... :D Eller enda mer, et utømmelig kort hos NetJets... *drømme*

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Bizflyer
Ok! Så sier vi det! Kanskje vi kunne overtale LH og SK til å gi oss hvert vårt sorte kort så vi kunne få testet det ut slik at vi kunne komme opp med en mening om det er verdt å ha Pandion eller Hon C kort?? Du må da være temmelig sjef hvis du har sort kort i begge selskaper??? Jaja. Litt nattlig fantasi der bare!;)

Natta!!

BF:cool2

Hehe, jeg takker nei til begge. Er ikke overvettes begeistret for LH og Pandion gir meg ikke så mnye jeg ike har som EBG. Gi meg LPPS derimot.... :D Eller enda mer, et utømmelig kort hos NetJets... *drømme*

-A

LPPS er jo ikke vanskelig å få tak i! Det er jo bare å bo 10 år på First classen til Singapore Airlines!:colgate:

BF:cool2
 
Herremingud for en tosk jeg er... Jeg leste postene -nå har jeg vondt i hodet, og livet mitt er to minutter kortere....
 
Originally posted by sk931

Originally posted by ph-ndr

Men å sammenligne det med Hon Circle er vel litt strekking av sannheten? Det har knapt nok noen direkte fordeler over vanlgi EBG,utover at du er lagt mer merke til i systemet?

-A
Jo
Pandion medlem er ikke noget du bare kan blive, du skal inviteres af SAS....
Pandion oppebærer en lang række fordele, som EBG ikke har...


Jeg vil tro at Pandion idag måske kan sammenlignes med produkt der i de gode
gamle, gamle dage hed RVCC kort....Den gang var det noget de få havde, og der
var stor respekt om dem.

Hilsen
Ole


j

Jeg tror nok jeg må si meg enig med vår venn fra Bergen her. Jeg har rimelig god kunnskap om Pandion delen av SAS og kjenner en rekke personer som har/har hatt kortet.

Det var en eksklusiv klubb, nylig gikk man opp fra 900 til 1500 Pandions

Pandion er ikke hva det en gang var. Hva får en Pandion? En pakke med aviser i loungen for å ta med seg, ingen crew ombord gjør noe som helst ekstra for Pandion, du ønskes ikke spesielt velkommen ombord etc.

(vil vel påstå at United er flinkere til å vise 1K og Global Services medlemmer oppmerksomhet enn det SAS gjør for sine Pandion. Jeg blir ALLTID takket av flyvertinnene i F eller C for at jeg er en meget loyal kunde. Global Services er likt Pandion, kun for spesielt inviterte)

Det som har verdi er at du som Pandion alltid er garantert plass ombord, dog gjelder jo selvsagt tidsfrister.

Pandion var også garantert suite på SAS hotellene, det funker ca. like bra som at EBGs er garantert beste rom (f.eks. Business Class rom) ved innsjekk... :p

Eurobonus inviterer til en rekke hyggelige events kun for Pandions og that's it. Det er meget lite som skiller EBP fra EBG.

Hadde jeg skulle valgt mellom EBP og HON circle, hadde jeg selvsagt valgt HON. De som har besøkt F terminalen i FRA vet hva jeg snakker om.. minst 4 forskjellige Champagner, dagrom, bar, gratis lån av laptop, 3 retters middag etc etc etc etc. Og deretter å bli hentet og kjørt til flyet i en S klasse er rett og slett konge!
 
Helt enig med deg der Tommy!

Det er faktisk flaut hvor lite SAS gjør ekstra for sine Pandion medlemmer. Er det ikke ca 300 000 kr man må legge igjen i billetter hos SAS i året for å få Pandion som er tommelregelen?

Hadde vært interessant å høre hva andre selskaper tilbyr sine kunder som har kort på aller høyeste nivå.

Hva vet du om Global Services Tommy? Er det også sort kort? Hva skiller 1K og GS?

Eg ventar i spaning!!!

BF:cool2
 
Andre sleskap med slike nivåer som ikke er sånn direkte omtalt er vel BA sine som har et eget lite undernivå av gull som heter "Premier" som skal være ganske magisk. I dette programmet er det og ofte at man finner de som påvirker budsjetter og har tilgangen til pengene, ikke nødvendigvis noen som fly ofte.

LH har HON Circle, se over.

SQ har PPS som er i prosessen til å bli ganske devaluert og ikke gir så veldig mye materialistiske goder, men som gir veldig god annerkjennelse innad i SQ i forhold til å få problemer løst.

Som nevnt over så har man UGS hos United.

-A
 
Originally posted by TUC

Herremingud for en tosk jeg er... Jeg leste postene -nå har jeg vondt i hodet, og livet mitt er to minutter kortere....

Så lenge du innser det selv, så skal vi ha det fint i vårt lille asyl her. ;)

-A
 
Originally posted by Bizflyer

Helt enig med deg der Tommy!

Det er faktisk flaut hvor lite SAS gjør ekstra for sine Pandion medlemmer. Er det ikke ca 300 000 kr man må legge igjen i billetter hos SAS i året for å få Pandion som er tommelregelen?

Hadde vært interessant å høre hva andre selskaper tilbyr sine kunder som har kort på aller høyeste nivå.

Hva vet du om Global Services Tommy? Er det også sort kort? Hva skiller 1K og GS?

Eg ventar i spaning!!!

BF:cool2

Jeg er ikke GS selv, kun stakkarslig 1K, men jeg kjenner mange som er det. Det er ingen faste regler for hva som kreves for å bli GS første gang. Dog er det helt klare regler for rekvalifisering: 50.000 miles må flys pr. år på UA metal i full økonomi klasse, business eller first (Y,E,C,D eller A klasse), så når du har oppnådd statusen er det ikke særlig vanskelig å oppnå den videre. Initielt trenger man nok å fly nærmere 200K miles på UA metal, halvparten i ovennevte bookingklasser for å få den første invitasjonen

Hva får man? GS er garantert plass på alle UA avganger helt frem til avgang. De hiver folk av for at du skal få bli med. (ekstremt viktig fordel på et flyselskap som selger 87% av setene sine) På større flyplasser (a la ORD, LAX, SFO, IAD) er det egne innsjekkingsskranker for GS. Det er også dedikert personell på disse flyplassene som henter GS medlemmer ved transfer for å eskortere dem til loungene eller neste avgang. Det er også en dedikert GS telefontjeneste for booking/ombooking/problemer (1K har også det) Oppgraderinger med 500 milers bekreftes 120 timer før avgang (mot 100 timer for 1K, 72 timer for Premier Exec, 48 timer for Premier). Når det gjelder pre boarding er det ingen fordeler lengre, First, 1K og GS boarder nå samtidig. Alle bookinggebyrer og alle kredittkort årsavgifter er gratis (gjelder også 1K).

Det er sikkert annet snadder også, jeg vil nok aldri bli GS medlem, da jeg synes det er totalt uansvarlig å bruke så mye penger på flybilletter.. En fullpris økonomi i Y eller E koster ca. 1000-1400 USD ORD-NYC-ORD. Samme billetten i L får jeg for 98.80!! Du får selvsagt bekreftet plass i F med fullprisbilletter som elite på UA, men jeg får også alltid plass i F til NYC ved bruk av gratise 500 milers. Problemet kommer dersom man booker om billetten rett før avgang, da er alle F setene selvsagt borte, personen som reiser på fullpris får heller ikke F sete, man hiver ikke folk som har bekreftet sete i F ut til fordel for GS, fullpris eller andre, så der stiller man likt. Det er gratis å booke om returen på min 98.80 L billett dersom reisen skjer samme dag, dog på stand by. Betaler jeg 25 USD, får jeg bekreftet plassen!! Dersom jeg må endre utreisen eller returen til andre dager, koster det USD 100. Man må derfor være rimelig blåst /uansvarlig dersom man velger en fullprisbillett...

På intercont velger jeg selvsagt Z i business som koster ca. 3-5000 USD t/r mot C/D som koster 7000. Forskjellen? Jeg må betale USD 200 for å endre billetten...

Når det gjelder refusjon på UA, får man kun det på bookingklassene nevnt ovenfor (samt noen flere på innenlands) MEN det som er fint er at ALLE billetter som ikke blir brukt, får man kreditt som kan brukes mot senere reiser. Har jeg f.eks. en billett som koster USD 380 og ikke kan bruke den billetten, ringer jeg UA, jeg betaler USD100 i gebyr og kan bruke de USD280 mot senere reiser (med SAS kan jeg i slike tilfeller hive billetten i søpla). Så jeg ser INGEN grunn til å betale disse sinnsyke prisene hverken av egen lomme eller på arbeidsgivers regning

Ellers kan man vel si at GS blir behandlet veldig bra, men jeg vil dog påstå at jeg føler meg veldig godt behandlet som 1K
 
Back
Top