Sør Amerika rundt på 7 dager... Back-packing -Fnate style

Re: Sør Amerika rundt på 7 dager... Back-packing -Fnate style

Nok en gang, tusen takk for fabelaktig rapport… Som nevnt i Fnates rapport, så er security viktig, spesielt i Sør-Amerika.

Bare til sammenligning vil jeg kort fortelle om en trip til Rio i 1993. Da ble Rio ansett som den nr. 2 farligste by i verden . Nr. 1 var Bogota som i dag er mye bedre, kan selv bekrefte det.

Var der 12 dager og ramser opp noen ting:

Strip ned, ta vekk alle smykker, gifteringer etc. Også klokker. Ikke ta med kredittkort ( tidligere ikke den store sikkerhet de har nå ), cash dyp i lomma, men også «mugging money» for sikkerhets skyld.:o

Var ikke mobiler på den tiden, men kameraer var store. Hadde speilrefleks. Tipset var å stikke innom supern. Kjøp noe og la purren etc stikke opp av plastposen. Legge kameraet der. Tok bilder nær politistasjonene på Copabacana.

Så til og med folk hadde biler som de kunne ta med rattet !!!

Gatebarna var en sann plage. En var flink og usynlig skvettet olje på mine hvite sko. Så kom skopusseren som var meget dyr og truende.
Selvfølgelig brukte kun arrangerte bussturer med bevæpnet vakt.

Takk for turen, Fnate! Fikk litt lyst til å skrive retro-rapport fra min Sør Amerika-tur i 2009-2010. Men det får vente til etter oppgaveskrivingen er ferdig!

Håper du sender inn klage på idioten i sikkerhetskontrollen...

Tidig lesing, som vi sier i Bærgen.

Kanon rapport som vanlig Fnate, keep em comming[emoji106]

Fnatastisk rapport! Jeg blir så glad når du skriver - det er som om man var så heldig å være på tur i Sør Amerika selv! :D

Jeg startet å lese rapporten på sengen i går kveld, men det ble så mye humring at det var like før jeg fikk et nakkadrag av madammen. Så jeg måtte legge bort IPad'en og fortsatte på morgenkvisten i dag. Har nå lest hele sulamitten og dette var en storveis rapport fra begynnelse til slutt. Det er liksom skikkelig underholdene fra begynnelse til slutt. Men sett fra min side, snakk om maraton løp da.
Takk skal du ha :)

Hah... Beste tilbakemelding på lenge.

Takkskarruha!

Buenos Aires

Nå ville normalt Mia blitt sur, men siden jeg må innrømme at jeg har vært nokså urimelig i det siste, har jeg neppe noe å tape på å si at - JEG HAR BLITT FORELSKA I BUENOS AIRES!

Yes. Min gamle liste av favorittbyer bestod av Hong Kong, Los Angeles og #Instabul. Nå er Buenos Aires med på denne topp tre listen.

Hvordan er det mulig å få plass til 4 byer på en topp-3 liste, undrer du sikkert. Jeg aner ikke, men jeg skal klare det. Om jeg så må spise en hel kake for å få det til...

Jeg var vel inne på det i går. Om du reiser hit på jobb, så planlegg en dag å komme deg på. Jeg gjorde ikke det. Jeg hadde sagt til kunden her nede at "non problemas... Jeg er klar straks jeg lander. Bare kjør meg innom hotellet for en dusj".

BIG MISTAKE

Alle som har fløyet lange flyturer vet at det er en del problemer forbundet med det.

1) 14 timer i et fly gir deg lett liggesår
2) Du blir oppblåst i magen av all maten
3) Du kan risikere å være fyllesjuk av all vinen.

Jeg var ihvertfall nummer 1 og 2. Det var også et hint av nummer 3. Men jeg var der når Augustin ventet. Han var sjokkert og hadde aldri vært med på noen utlendinger som var ute av flyplassen 15 minutter etter touch down på en long haul. Men det var altså jeg.

Augustin hadde vært sjåfør for kunden min i 20 år, og pratet ikke et kløyva ord Engelsk.

- "Habla Espanol?" - spurte han håpefullt.
- "No hable Espanol" - svarte jeg
- "Nada?"
- "Nada kjempeveldig"

Men litt forstår jeg da. Jeg prater bittetlitt italiensk. Så jeg forstår litt av hva folk snakker om. Men pratemessig gjør det bare vondt værre, egentlig.

Flyplassen ligger ca 30 kilomter utenfor sentrum og det tok en drøy time i rushtiden. Det er sykt mye biler. Masse gamle og rare biler også. Sånn type Simca og sånt som jeg ikke har sett på 30 år. Og så lurer jeg på om VW har en bil her som heter GOL? Eller har de bare et produksjonsproblem på F-ene?

Anyway... Vi nærmet oss Avenida 9 Julio.

- "Eva Peron?" - spurte jeg og pekte på bygningen i midten

- "Bæææh... yo no soy peronista" (eller noe sånt) svarte han og spyttet ut av vinduet.
- "Classa Alta... (knipset med fingrene for å indikere penger)... non Peronist"
- "Classa (pekte ned på føttene sine)... Peronista!"

Så snakket vi ikke mer om den saken. Men det var i det minste Eva Peron, eller Evita om du vil, på bygningen.

Jeg ble sluppet av på hotellet, som det kommer egen post om. Der fikk jeg meg en rask dusj og tur på do. Jeg rakk konkludere med at dette på ingen måte var i orden og at kroppen holdt på å falle fra hverandre. Men det var ingen bønn. Bare å kline til.

Kontorene til kunden min, som av alle ting heter Ferrari, lå like ved hjemmebanen til River Plate. Augustin er hard core River Plate fan og gestikulerte og snakket voldsomt. Jeg forstod ikke mye utover at jeg tror de skal spille mot Barcelona, at han er blodfan og at de er best i verden. Bedre enn Barcelona. Sannsynligvis bedre enn Molde også.

Vel fremme ventet 8 timer innsalg og presentasjon, avbrutt av en sinnsykt god lunch på en Italiensk restaurant.

Men de kunne ikke endre det faktum at jeg var sliten.

- "Jeg vil dø... Kan du hjelpe meg å dø? NÅ, please?" - var meldingen til kompisen min der hjemme.

Forts.

Takk for fantastisk morsom rapport, og jeg skal love deg. River Plate er definitivt veldig mye bedre enn "håndballklubben" fra togstoppet litt nord for Oslo.

Herlig lesning, utrolig underholdende og et kult skråblikk på mangt :)

Si meg! Får du solgt noe på disse turene? ;-)

Tusen takk, herlig rapport som vanlig med levende beskrivelser av de meste fra myke dyr til spennende mennesker og underlige måltider.
Gleder med til neste TR!

Eva Peron, var jo leder av den politiske ideologien " Peronismo", en venstrevridd variant av facismen for kvinner :) There u go. Taxi-sjåføren sier jo at han ikke var tilhenger av denne ideologien.
Classa alta - overklassen

Last edited:

Tidig lesing, som vi sier i Bærgen.

Takk skal du ha, ja

Kanon rapport som vanlig Fnate, keep em comming[emoji106]

Tusen takk!!

Fnatastisk rapport! Jeg blir så glad når du skriver - det er som om man var så heldig å være på tur i Sør Amerika selv! :D

Tusen takk. Om det var så bra, så sparte du jo masse penger :)

Jeg startet å lese rapporten på sengen i går kveld, men det ble så mye humring at det var like før jeg fikk et nakkadrag av madammen. Så jeg måtte legge bort IPad'en og fortsatte på morgenkvisten i dag. Har nå lest hele sulamitten og dette var en storveis rapport fra begynnelse til slutt. Det er liksom skikkelig underholdene fra begynnelse til slutt. Men sett fra min side, snakk om maraton løp da.
Takk skal du ha :)

He he... Det er tomleskolten sin, det. Takk skal du ha.

Herlig lesning, utrolig underholdende og et kult skråblikk på mangt :)

Fenomenalt. Skråblikk er nok en av mine greier. Til andres, til tider, store irritasjon. Man blir nok litt lei av å høre på funderingene mine etterhvert. Har jeg hørt, ihvertfall.

Topp rapport, takk

Takk takk

Tusen takk, herlig rapport som vanlig med levende beskrivelser av de meste fra myke dyr til spennende mennesker og underlige måltider.
Gleder med til neste TR!

Jeg kan ikke huske å ha sett så mange myke dyr, men takk. ;)

Si meg! Får du solgt noe på disse turene? ;-)

Pappa ba meg svare på denne...

Ærlig talt, @Bizflyer... Makan etc etc også da.

Dette blir like dumt som når jeg har influensa og Pappa spør meg om jeg har feber og vondt i hodet? Vond i hodet? Jeg har ikke vondt i hodet, jeg bare HAR influensa. Man har ikke symptomer, man har influensa. Da fortjener man kake.

Jeg hadde faktisk forventa bedre av deg.

Vi er jo på jobbreise. Vi kan ikke drive å selge ting hele tiden da. Vi er jo på jobb. Om vi skulle kasta bort all tiden på å selge masse greier, ville vi ikke hatt noe tid igjen til å tømme minibaren, gå tur eller å sitte i kantine.

Jeg synes hele spørsmålet ditt faktisk vitner om pent lite forståelse for moderne forretningsdrift.

Jeg er tross alt velferdsoffiser i Pappas investerings og konsulentselskap og har vært det en stund. Jeg kan en del om forretninger og sånt. Jeg og Pappa hamstra sølv til 158 kroner unsen... Bare for å nevne noe.

Så kort sagt - når man er på jobbtur må man gjøre jobb ting. Hoppe i senga, tømme minibar, gå på tur... sånne ting. Selging må andre gjøre.

Makan etc etc

Fnate - out

Awesome rapport! Kan selv krysse av KLMs "Yellowstone National Park" på listen, riktignok på den andre sida av jorda: til Osaka...

Back