Sommerferien 2016 - OSL-CPH-YYZ-FRA-OSL i C med SAS, Air Canada og Lufthansa

Re: YYZ-FRA Lufthansa Business Class fortsetter

Mens jeg nyter Champagne, nøtter og andre etasje generelt ser jeg en stikkontakt i veggen. Hva er det meningen at denne skal brukes til?:
Støvsugere og slikt har en lei tendens til å ikke funke uten slike ;)
:p

Kjekk TR så langt, men er litt skeptisk til serveringen i C hos AC, spesielt siden jeg om kort tid skal teste den ut selv :drunk:
 
YYZ-FRA Lufthansa Business Class fortsetter

Jeg enser at kabinbesetningen går gjennom kabinen med vann et par ganger, og jeg takker ja til dette ved minst en anledning. Setene er gode å sitte i, men ikke veldig gode å ligge i etter min smak. Her hadde det gjort seg med en overmadrass, men det er nok i overkant å forvente på en såpass kort tur. Det er god plass til både armer og bein, som er fordelen ved denne typer seter sett mot de variantene hvor man stikker beina inn i kahytter.

5 timer og 45 minutter etter take off skrus lyset på "morgenstemning" og varme kluter deles ut. Siden jeg synes det er så gøy å fly velger jeg å stå opp for å få med meg serveringen. I motsetning til Air Canada fyrer Lufthansa temperaturen i kabinen opp til saunanivå, så de varme klutene kommer godt med.

Til frokost er valget mellom yoghurt, frukt og pålegg. Man kan velge alle tre hvis man ønsker, men jeg holdt meg til de to sistnevnte. Til drikke får jeg Champagne, appelsinjuice og kaffe. Jeg klarer ikke dy meg, og lager mimosa av Champagnen og juicen.

Frokost:


Jeg gjør et helhjertet forsøk på å fullføre filmen, men klarer ikke denne gangen heller. Heldigvis fikk vi påfyll av Champagnen.

Forsøk på å se ferdig filmen:


Filmen er fortsatt rævva, men dette hjelper på:


I mellomtiden er alt lyset skrudd på, og kabinen klargjøres for landing.

Over skyene har det nå lysnet:


Vi lander nøyaktig 7 timer etter take-off, og klokken er 08:20 lokal Frankfurt-tid.

Flyet speiler seg i glassveggen når vi takser:


Det er med tungt hjerte vi forlater andre etasje, men heldigvis greier jeg å få et par greie bilder av kabinen på veien ut, som et minne.

Fra vår rad og bakover:


Fra toppen av trappa og fremover:


Alt i alt har dette vært en flott flytur, og som jeg nevnte lenger opp elsker jeg kabinen i andre etasje. Setene er gode å sitte i, og de er perfekte når man reiser to sammens. Kabinbesetningen har vært supre hele veien, og virkelig stått på. Jeg gikk ut fra flyet med ønske om at flyturen skulle vart et par timer til, minst.

Hvis Lufthansa gjør et par knepp med konseptet kunne jeg flyttet ombord. Da tenker jeg på gate-kaoset i Toronto, koordinering av mat og drikke og å roe ned bruken av tropisk temperatur ombord.

Takk for følget så langt, det går nok noen dager før jeg får lagt ut siste strekket fra FRA til OSL.

:spin
 
Re: YYZ-FRA Lufthansa Business Class fortsetter

Støvsugere og slikt har en lei tendens til å ikke funke uten slike ;)
:p

Kjekk TR så langt, men er litt skeptisk til serveringen i C hos AC, spesielt siden jeg om kort tid skal teste den ut selv :drunk:

Aha, tenkte ikke på det med støvsugere. Lurt:up:

Jeg spiser stort sett det jeg får servert, men nølte litt med den hele miniblekkspruten. Veldig rart at de velger å servere noe så spesielt når man ikke kan velge. Reisefølget mitt rørte hverken blekkspruten eller rekene. Og når det gjelder biff på fly er det alltid litt bingo tenker jeg.
 
FRA-OSL - Lufthansa Business Class

Strekning: FRA-OSL
Dato: 14. juni 2016
Avgangstid: 09:50 (lokal tid)
Ankomsttid: 11:45 (lokal tid)
Flytid: 1 time 55 minutter
Flyselskap: Lufthansa
Kabinklasse: Business Class
Flytype: Airbus A321-100

Vi parkerte ved gate Z11, og kom oss kjapt av flyet. Avgangen til Oslo var siden sist vi sjekket flyttet til gate B07, som er en bussgate. Vi kom oss kjapt gjennom passkontrollen, som her var en automat. Denne var svært jkapp og responsiv i motsetningen til de vi brukte på CPH. Etter automaten satt det noen i en skranke, men vi gikk bare rett forbi. Så en kjapp tur gjennom tollen, så var vi straks nede i avgangshallene.

Kart over vår ferd på FRA, legg merke til at vi var på en rekke nivåer på vår tur mellom gatene(nummereringen 1-2-3 markerer i hvilken rekkefølge vi var på de ulike nivåene):


Vi rakk en kjapp tur innom en av loungene for en kopp kaffe eller to. I loungen var det en Rimowa-butikk som solgte snasne Rimowa-kofferter med Lufthansa-logo. Jeg holdt på å gå på en shopping-smell der, men fikk besinnet meg. Vel, egentlig angrer jeg på at jeg ikke kjøpte ny koffert, men kanskje det byr seg flere anledninger.

Dårlig bilde fra loungen:


Siden vi kom litt sent inn fra Kanada måtte vi etter kort tid haste mot gaten. Det var et godt stykke å gå, og innebar både heis, kulvert og trapper. Det gøye med bussgater er jo at en får ordentlig sightseeing rundt på flyplassen. Det så nesten ut som at det var flere fly på fjernparkering enn ved gate. Kanskje på tide å bygge ut flyplassen noe?

Boarding via trapp:


Andre brukte baktrappen:


Dagens flymaskin var en A321-100 med registrering D-AIRS. Flyet ble levert Lufthansa i april 1996, så har drøye tyve års fartstid. Lufthansa har klemt inn 205 knekkebrødtynne seter, men holder midtsetet ledig i business class. Se seatguru for setekart: http://www.seatguru.com/airlines/Lufthansa/Lufthansa_Airbus_A321_NEK.php

Kabinutsikt før avgang:


Take off ca klokken 10:00. Vi får servert en god frokost, hvor spesielt muslien var knallgod. Hr Hansen tilbyr ikke alkoholholdige drikkevarer proaktivt, men man kan få ved å spørre. Vi orket ikke siden vi var på vei hjem, men så et par andre fikk haiet et glass champagne. Serveringen var ferdig ryddet kl 10:43, og etter dette skjedde det ikke mye. Også LuftHansen er glad i å trekke for gardinen, men han kom ut med tilbud om påfyll av kaffe etc en runde etter frokostserveringen. Ellers kan det nevnes at det kom frem passasjerer fra økonomiklasse for å benytte fremre toalett, men dette synes LuftHansen var helt greit, og de ble ikke bortvist.

Frokost:


Obligatorisk bilde:


Da var årets hovedferie ferdig, og vi landet på OSL ca til oppsatt ankomsttid. Det var heldigvis stille og rolig på ankomst på dette tidspunktet, så vi kom oss kjapt ut til flybussen.

Takk for følget. Og selv om det er mye jobb å skrive trip report oppfordrer jeg alle som er ute å reiser å gjøre det samme. Selv med færre detaljer og færre bilder er det fortsatt kjempegøy å lese om andres (fly)turer! Trikset er å knipse noen bilder underveis samt å ta noen enkle notater.

:fly
 
Back
Top