Default Sommerferie 2025

Ezeiza

ScanFlyer Silver
Medlem
Dagene flyr og nå er det på tide å oppsummere nesten seks sommeruker på den nordlige halvkule. Det ble en variert og fin ferie - og så er det fint å være "hjemme" i sør igjen etter 12 senger og tilværelse i koffert.

Igjen hadde vi vært heldige å funnet Eurobonus-billetter i C fra SCL. Denne gang til TRF via CDG og CPH. Lite bonustilgjengelighet sørover, men vi kom over en grei enveisbillett i business med Lufthansa via FRA og EZE hvor siste leg til SCL ble operert av LATAM (Premium Economy som ligner på Eurobusiness). Rosinen i pølsa var at jeg allerede i januar fikk brukt våre fire Senator-vouchere og oppgradert til First, så da var det bare å glede seg til sannsynligvis siste reis helt fremme på 747-8. Og det ble virkelig en bra avslutning på ferien. Slenger også på noen bilder fra div. farting i Europa underveis.

Men vi begynner på SCL og turen med Air France til Paris. Denne ruten har perfekt avgangstid fra Europa med sen avgang fra CDG, mens returen egentlig går altfor tidlig tilbake fra Chile. Tidsforskjellen mellom Norge og Chile er seks timer fra april til september, og avgangstiden fra Chile var kl 10:00 med ankomst Paris 06:45. Det betyr at natten i stor grad forsvinner. Vi stod opp grytidlig og satset på en god ettermiddagslur. Det funket bra. Men på turen til Norge i november blir det likevel AF fra EZE med avgang 22:40 og en mer normal natt (den ruten har dagflight sørover).

IMG_1696.webp

Vel ombord og ble vi tatt godt i mot av et veldig hyggelig crew. Synes stort sett AF leverer godt over gjennomsnittet på service og mat. A350en som brukes på denne ruten er fra første batch som ble levert til AF (opprinnelig tiltenkt JOON) og har Safran Optima-seter. Dette er de samme som United Polaris. Ikke like hvasse som Stelia Opera-setene med dører som leveres nå, men gode og romslige likevel. Vi valgte "honeymoon"-setene i midten på fjerde rad og da er man godt skjermet fra midtgangen på begge sider.

Avgang litt etter rutetid med en beregnet flytid på 13 timer og 15 minutter. Alltid et fantastisk skue å krysse Andesfjellene like etter avgang. På grunn av potensiell turbulens over fjellene begynner serveringen først når disse er passert. Denne gang var det stille og rolig.

IMG_1702.webp

Showtime AF-style. Amuse og bobler.
IMG_1703.webp

Forrett. Alt var godt. Glemte faktisk å ta bilde av hovedretten som var havabbor.
IMG_1705.webp

It´s a long way home... Men tiden gikk radig med film og litt godt i glasset.
IMG_1708.webp

Frokost servert halvannen time før landing, rundt 23:30 Chile-tid. Men etter en god lur var kroppen innstilt på en ny dag.
IMG_1709.webp

Bonjour, Paris
IMG_1711.webp

Tok ingen bilder fra de korte fightene i Europa. AFs A220 tok oss til CPH og SAS operert av BRAs ATR hoppet oss opp til TRF. Jeg turbopropet meg videre med WF til HAU via BGO, mens bedre halvdel ble igjen i øst for familiebesøk. Norge møtte oss med tropevarme så det ble en perfekt start på ferien.

Fortsettelse følger.
 
Takk for rapport. Kommer det mer eller??? 😀

Vedr den flighten ut fra SCL hvor natten basically forsvinner er blant de verste som finnes. En del flighter fra Europa til f.eks Tokyo er likedan og det er terror.

Hadde denne A350'en også sånn teite blinds som ikke helt stenger sola?
 
  • Like
Reactions: jb1
Takk for rapport. Kommer det mer eller??? 😀

Vedr den flighten ut fra SCL hvor natten basically forsvinner er blant de verste som finnes. En del flighter fra Europa til f.eks Tokyo er likedan og det er terror.

Hadde denne A350'en også sånn teite blinds som ikke helt stenger sola?

Satser på å komme videre med rapporten i dag! Vi satt godt gjemt i midten, men jeg husker kabinen som mørk. Mener disse A350ene har doble mekaniske persienner. Trykk en gang og det kommer ned en ganske lys, trykk to ganger og det kommer et lag til som gjør det mørkt. A350ene som AF får levert nå med den nye kabinen har elektronisk dimming. Ikke optimalt, men jeg synes uansett disse er bedre en på Dreamlineren - der blir det ikke skikkelig mørkt.
 
Fortsetter rapporten med noen bilder fra varierte sommeruker på den nordlige halvkule - ikke alt er like flyrelatert. Etter noen dager hos opphavet på hytta ved fjorden i Rogaland i et helt fantastisk sommervær ble det et lite stopp i Bergen før turen gikk videre til Ullensvang (fikk testet både buss, tog og båt) og feiring av moderens 70-årsdag. Her ventet god mat, sidersmaking og en tur langs Dronningstien. Norge er et vakkert land.

Vi rakk et par dager innom Oslo før turen gikk videre til ATH med bolaget. For en gangs skyld avgang til Athen om ettermiddagen så vi kunne hygge oss litt om bord sammen med gode venner som utgjorde reisefølget. Etter en natt i Pireus gikk vi om bord i Silver Muse for en uke i Middelhavet. Vi har blitt glad i cruise som ferieform så lenge det er mindre båter og all inclusive (med dagens hotellpriser på de skikkelig bra establishmentene er dette veldig forutsigbart budsjettmessig). Fint å våkne opp et nytt sted og veldig hyggelig å gjøre sammen med venner, for alle kan egentlig gjøre som de vil - og så møtes vi til gode måltider. Dette var vår første tur med Silversea, men de leverte et lekkert og velholdt skip, solid service og veldig god mat og drikke (heldigvis finnes det glimrende treningsfasiliteter om bord).

Kabinen (standard størrelse):
IMG_1818.webp

Ruten:
IMG_1823.webp

IMG_1829.webp

Self service:
IMG_1895.webp

Dette fatet kan man be om hvor som helst og når som helst - en teaser til hjemreisen med LH :)
IMG_1874.webp

Etter en herlig og avslappende uke på havet samt en dag på beach club på Athens riviera hoppet vi på A3962 til OTP og tre dager i den rumenske hovedstaden. Mange vil kanskje spørre om dette er et egnet sted for sommerferie. Værmessig er nok august i varmeste og klammeste laget, men det har skjedd store ting i byen siden min bedre halvdel avsluttet sin aller første postering i nettopp Bucuresti for 20 år siden. Og dette lille jubileet var grunnen til at vi tok turen - den første for min del. En viktig trigger var også Corinthias nyåpnede Grand Hotel de Boulevard. Etter 10 år med renovasjon har byens grand old lady gjenåpnet med kun 30 meget romslige rom/suiter. Dette var virkelig et høydepunkt på hotellfronten. Tror det er det råeste hard product jeg har opplevd, og sannsynligvis et av de stedene der en får mest verdi for pengene akkurat nå. Til å ha åpnet i mars var servicen impeccable. Jeg sier bare go before it´s too late. Bucuresti har fantastisk arkitektur, historie og gode restauranter. Folk er interesserte og hyggelige - det måtte nok et generasjonsskifte til. Høst og vår er nok optimalt for besøk.

Dette leverte Aegean på en drøy times flytur ATH-OTP:
IMG_6747.webp

Noen bilder fra hotellet:
IMG_1929.webp

IMG_1977.webp

IMG_1937.webp

Etter noen innholdsrike dager med sightseeing og hygge inkludert Palace of Parliament, Ceaucescu sitt helt sinnsyke prosjekt, bar det tilbake til Norge med Lufthansa via MUC som leverte god mat men helt gjennomsnittlig service foran gardinen. Dette var en cash + poeng billett med Miles & More. Glemte å ta bilde av maten, men liker det nye konseptet bedre enn Tasting Heimat som har blitt skrotet.

IMG_5018.webp
 
Etter en uke på fjellet med frisk luft og fysisk fostring samt en uke i Oslo for diverse gjøremål hopper vi til returen til Chile med Lufthansa og LATAM. Billetten var som tidligere nevnt en enveis businessbillett til SCL med Lufthansa (som har codeshare med LATAM til SCL fra flere destinasjoner i Sør-Amerika) via FRA og EZE. Her stod lykken meg bi og jeg fikk svidd av våre Senator oppgraderingsvouchere til First Class allerede i januar. Herlig å kunne glede seg til hjemreisen også.

Det var derfor ikke vanskelig å stå opp på avreisedagen, men til min forskrekkelse hadde mitt sete blitt flyttet fra 1A til 3K... Grrr, 1A og 1K var jo sikret for lenge siden og lenge før andre seter ble reservert. Svaret fikk jeg på vei til OSL da LH First Class ringte og beklaget at 1A var i ustand. Ja, ja - ikke noe å gjøre med det - det var i hvert fall ikke gitt til noen andre. Og det endre jo slettes ikke så ille, men det kommer vi tilbake til.

Vi dro fra Oslo den første dagen med ørlite høst i luften - uten å ha hatt en eneste regndråpe i løpet av hele ferien. Innsjekk på OSL gikk smooth. De hadde ikke den magiske lommen for boarding pass, men bagasjen ble HON Circle tagget og burde være i trygge hender. Vi kunne fint ha valgt 16-avgangen til Frankfurt, men valgte den ca. kl 13 for å få mest mulig tid på bakken. Turen til Frankfurt gikk radig med A320NEO. Også denne gang et crew helt på gjennomsnittet. Servicemessig skuffet faktisk LH litt på europaflightene i sommer. Manglet liksom glimt i øyet. Og jeg vil påstå at vi er hyggelige og imøtekommende passasjerer. Men denne gang fikk jeg i hvert fall tatt bilde av maten som var god; burrata og Sacher torte.

IMG_2144.webp

Vel på bakken i FRA ble det ikke bussgate, men i det minste en gunstig plassert gate nær Schengen First Class lounge som vi hadde bestemt oss for å besøke først. Hyggelig mottakelse og forsikring om at de skulle forsøke å reparere sete 1A. Flyet var på bakken etter å ha kommet fra MEX. I loungen ventet rosa bobler og dagens første and. Stemning og omgivelser var akkurat så rolig og delikat som jeg husket fra sist som var 2018. Dette er vel det nærmeste man kommer quiet luxury. Ingen bling, bare høy kvalitet.
IMG_2147.webp

Sommermeny. Vi tok litt snack fra buffeten og ventet med sen lunsj til FC-Terminalen.
IMG_2148.webp

Enkelt og pent
IMG_2149.webp

Snapshjørnet
IMG_2150.webp

Etter en stund beveget vi oss ut av Terminal A og satte kursen mot Shangri La
IMG_7156.webp

Der ble det en deilig schnitzel...
IMG_7164.webp

...og full duckfest! Særdeles hyggelig betjening som uoppfordret kom med både ender og boardingkort i den klassiske lommen.IMG_5668.webp

Ikke noe å si på utvalget...
IMG_2164.webp

Vi storkoste oss og tiden fløy. Det ble også tid til en oppkvikkende dusj og vipps så stod bilen klar for å kjøre oss til vår 747-8 D-ABYP, 747 nr. 1500.

TBC
 
På tide å få denne rapporten i mål...

Ca. 30 min. før oppsatt avgangstid kom vår PA og fulgte oss til heisen og underetasjen hvor transporten til flyet ventet. Ble en VW-buss denne gang, men det gjør ingenting når man blir kjørt til en ventende 747-8. Heis opp i broen og ved døren ventet svenske Lars med et stort smil og "der kommer våre nordiske venner!" Tonen var satt for servicen resten av turen. Inne i nesen ventet kollegaen til Lars, en skikkelig dreven dame som hadde flydd for LH siden 70-tallet. Sammen leverte disse to den beste servicen vi har fått om bord i et fly noen gang. Varme og profesjonelle med humor - og de visste nøyaktig hva vi ville ha rett før vi tenkte det selv.

Sete 1A fusket fortsatt, men det viste seg at det gikk helt fint å sitte der under take off og landing samt under måltidene. Så da satte jeg meg der og 3K ble gjort om til seng med en gang. Ikke verst med to seter. Kabinen var ellers full, men det var en utrolig hyggelig stemning om bord under hele turen - mye takket være det fantastiske crewet.

Pre departure bubbles. Rosa Roederer 2017 ble anbefalt. De hadde også en hvit 2015:
7d976d68-417d-48d9-9c22-6d4ee972ee9d.webp

Vi ble litt forsinket som følge av sene connecting passengers og var i luften litt over halv elleve, en knapp time etter oppsatt avgangstid. Flytiden ble beregnet til drøye 13 timer. Tid til å både kose seg og sove med andre ord. Og take-off i nesen på 747 vil alltid være på topp-10 listen over flyopplevelser.

Meny:
IMG_2447.webp

Vinmeny (LH har litt å gå på i forhold til SQ og EK):
IMG_2448.webp

Pysj på og så satte jeg meg på ottomanen på 1K og vi hadde en riktig hyggelig middag sammen. Menyen studeres. Legg merke til at LH også har fått "stearinlys" a la TK og QR:
IMG_5673.webp

Delte forrett-trioen (selvfølgelig etter en god porsjon kaviar):
IMG_5680.webp

Og så ble det fisk til hovedrett - den var så god at jeg glemte å ta bilde... Gode og mette etter mye kos gjennom dagen hoppet vi i seng og jeg fikk over syv timers søvn.

Våknet over Brasil:
IMG_2174.webp

Flyttet meg tilbake til 1A hvor morgenkaffen ble servert:
IMG_2177.webp

En drøy time før landing var det tid for frokost. Lars insisterte på bobler og vi sa ikke nei:
IMG_2196.webp
Eggerøren lages om bord.
IMG_5695.webp

Deretter ventet en spektakulær innflyging over Buenos Aires:
IMG_2204.webp

Og snipp snapp snute, så var eventyret ute. LHs hard product er utdatert og i ferd med å byttes ut selv om prosessen har vært mildt sagt humpete. Kabinen er uansett hyggelig. Nytt soft product skal etter sigende lanseres neste år (Project Fox), og litt modernisering vil ikke skade. Uansett gjorde crewet denne turen til en reiseopplevelse som vil huskes lenge. Hyggelig å gi klem når en går av flyet.
 
Last edited:
Queen of the skies parkert på EZE:
IMG_2209.webp

Etter noen timers venting i LATAMs helt OK lounge på EZE tok LA462 oss over Andesfjellene til SCL på knappe to timer. LATAMs premium economy som de kjører på narrow bodyene minner om business i europa og er veldig greit. Ble en salat til lunsj:
IMG_2210.webp

Andesfjellene og Aconcagua i all sin prakt:
IMG_2220.webp

Og vipps så var vi tilbake på den sørlige halvkule. Takk for turen!
 
Takk for herlig rapport, den brakte tilbake minner fra påskeferien 2024 i Buenos Aires og 1K på LHs 747-8.
 
Herlig rapport. Fikk ikke med meg oppdateringen før nå. Men det ser ut som en strålende flight.

Liker forøvrig de Latam Premium Economy greiene. Synes det alltid har vært bra mat over fjellet. Har aldri fløyet den fra EZE men gjentatte ganger fra GRU. Kjente jeg lengtet litt tilbake når jeg endelig fant Guaraná igjen på butikken her i Lillestrøm i formiddag.
 
Takk for rapport? Er det setebelte på ottoman i LH? Mener en iallfall tidligere ikke fikk lov til å sitte sammen å spise? Men leeeenge siden sist jeg fløy LH F dessverre.
 
Fantastisk Ezeiza.. Herlig å se hvor mye dere koser dere.. Det er jo helt rått.. Savner den følelsen av å dra "hjem" fra ferie til en expat-tilværelse..
 
Takk for rapport? Er det setebelte på ottoman i LH? Mener en iallfall tidligere ikke fikk lov til å sitte sammen å spise? Men leeeenge siden sist jeg fløy LH F dessverre.
Det er setebelte på ottomanen og var ikke noe problem å spise sammen.
 
Back
Top