Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Re: Søk etter helikopter som utløste nødsignal

Er det prosedyre å ha på seg overlevelsesdrakt på slike øvelsesoppdrag? Tenker på overlevelesessjansene når man ligger 50min i sjøvann en Februarkveld.

Er det prosedyre å ha på seg overlevelsesdrakt på slike øvelsesoppdrag? Tenker på overlevelesessjansene når man ligger 50min i sjøvann en Februarkveld.

Vil tro det, siden oppdraget/treningen var over vann. Men den som flygere/mannskap bruker er nok tynnere enn den som passasjerene bruker. De vi som passasjerer bruker er veldig varme, og de som har sikkerhetskurs har ingen problemer med å plaske i sjøvann om vinteren.

Helt klart , her var Winair dårlig forberedt. Skal man kalle seg for "ekspert" burde han vite dette på forhånd og ikke spekulere slik han gjorde.
La merke til at han "Arild" og "Winair" var på fornavn med hverandre. Vennetjeneste?
Altfor mye synsing , de kunne ringt meg i steden så skulle de fått "to the point" informasjon.:cool:

Det var direkte pinlig å høre på "eksperten" på helikopter som strødde om seg med "helikopterkunnskap" og med fagutrykk som autorotasjon.
I god tid før den såkalte eksperten satt og synset og drev med feilinformasjon, hadde jeg på Flyprat funnet reg. nummer til helikopteret og på FR24 sett at det var en S92, og tatt playback av den aktuelle turen. Skremmende at en "flyekspert" ikke bruker de mest opplagte og lett tilgjengelige kildene for informasjon.... men da hadde han kanskje fremstått som en "virkelig" ekspert.

Last edited:

nyhetskommentatorer har fagfelt på flere ting.
medienes problem at de ikke velger riktig ekspert er nok pengespørsmål.(eller valgt for være i mediebransjen)

Har noen helikoptere "redningsvest" som blåser seg opp og holder maskinen flytende ved kontrollert nødlanding på vann?

Sorry, gidder ikke Google, hva eller hvem er «Winair»?
Har aldri hørt om foretaket.

Selskapet til selvutnevnte flyekspert Hans Jørgen Elnæs.

Nuvel! Takker. Etter en hastig posting her på forumet tok jeg meg tid til et Google søk likevel. Da kom det et selskap som flyr Twin Otter i karibien, så forvirringen ble ikke mindre.

Ble såpass interessert at jeg kikket på Hr Elnæs også. Tror faktisk han har god greie på det han snakker om:

«En streik i SAS kan ramme hele Skandinavia.»
«Det er mulig de klarer å oppnå enighet, men det er ingen garanti for noe.»
«Coronapandemien medfører reduksjoner i antall flyreisende»
«Når veldig mange skal ut å reise samtidig blir det ofte mange mennesker på flyplassene»

Du verden! Mannen har jo helt rett!

Nuvel! Takker. Etter en hastig posting her på forumet tok jeg meg tid til et Google søk likevel. Da kom det et selskap som flyr Twin Otter i karibien, så forvirringen ble ikke mindre.

Ble såpass interessert at jeg kikket på Hr Elnæs også. Tror faktisk han har god greie på det han snakker om:

«En streik i SAS kan ramme hele Skandinavia.»
«Det er mulig de klarer å oppnå enighet, men det er ingen garanti for noe.»
«Coronapandemien medfører reduksjoner i antall flyreisende»
«Når veldig mange skal ut å reise samtidig blir det ofte mange mennesker på flyplassene»

Du verden! Mannen har jo helt rett!

Mannen har en tendens til å lire av seg en haug med omtrentligheter og selvfølgeligheter Knut.

Winair i St Maarten flyr twottere så det ryker av de. Blir noen turer per dag der.

I dag starter helikopter trafikken med S-92 opp igjen.

Mediene burde ha avtale med «private flynerder» . Det er utrolig mye kunnskap der ute hos dem.

Mediene burde ha avtale med «private flynerder» . Det er utrolig mye kunnskap der ute hos dem.

Med fare for litt avsporing her, nå var det hyggelig å lese kommentarer fra Hr. Kamhaug i anledning en annen "media fly-sak" denne uka, om kongens hjemreise. Det er litt kvalitetsforskjell i kommentarene sammenlignet med Elnæs.

"Flynerd" er nok en vesentlig mer passende omtale av alle selv- eller medieutnevnte "flyeksperter". Man skal nok ikke beskylde disse for å være eksperter på alt som har med fly å gjøre.

Basert på de bilder som nå eksisterer av vraket i diverse medier så må det ha vært en grad av mer eller mindre kontroll når man tok havet, da skroget virker rimelig inntakt ut i fra hva det har vært igjennom. Legger dog merke til at det kan virke som om flyteelementene enten er revet av, eller aldri blåste seg opp.

Noe jeg også ser på alle bilder offentliggjort av Havarikommisjonen så virker det som de har sladdet et punkt rett foran hjulbrønnen til nesehjulet. Basert på bilder av maskina i lufta, kan det virke som om dette er et kamera eller tilsvarende. Noen som har en formening om hvorfor dette kameraet sladdes på bilder som utgis?

Back