Snartur til Milano

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
En bieffekt av Flyprat er at man etterhvert har blitt kjent med mange folk, man normalt ville ha klart å unngå. Og når jeg i en innskutt bisetning hadde flagget interesse for å bli med på en fotballkamp i Italia, så fikk jeg stå for mine ord, når det dukket opp en mulighet. Flytider, priser og alt passet bra, og timet bra på hjemmebane (slapp unna en barnebursdag i svigerslekten…) så var det bare booke i vei.

Nedover ble det booket Plus for Go med SAS via ARN til LIN. Som ville bli en ny flyplass. 15.000 poeng en vei var en grei deal. Knapt nok en kasse brokkoli hos Kiwi.

Norsk jernbane la riktignok ut en liten snubletråd med buss for tog mellom Lysaker og Oslo S denne søndagsmorgenen, men traff sånn halvveis med en Vy tog fra Oslo S som var på OSL sånn rundt 08, i god tid før en 09:00 avgang. Gjennom sikkerhetskontrollen med knapt nok et stopp, men tok turen til innenriksloungen. Bedre med espresso fra barista enn maskin, og med avgang fra D3 er det jo egentlig en omvei via SAS utenrikslounger. Så ble både 2 doble espressoer og en liten frokost.

2804fa1957b537b154b64595c67530de.jpg

e706022c7a8f895a5bd778a9f4501c5e.jpg


Bra timet, for traff gate D3 akkurat i det boarding startet men ingen kø-ståere endre jeg noe så lite rojalt som først ombord.

SK490 er en litt «rar» OSL-ARN flight, som går litt sånn en-gang-i-blant, på forskjellige tider. En søndag morgen var det heller ikke mange ombord. 5 i Plus og 22 i Go. Nesten som en ferry flight, da maskinen skulle videre til Nord Sverige etter ankomst ARN.
838787231d21f4e22c8d36c3e42fdd36.jpg


1F
860e21f040291af092d7f35f22991a2e.jpg


Pushback og avgang lenge før rutetid. Og med lett last og lite fuel var vi på 30.000ft og serveringen var gjennomført alt før vi nådde svenskegrensen.
3f48470dd234d4e3d41f4a9cc90e82a8.jpg


Grått var det, men SE-ROU har internett som virker.
8fb8f0ac12a548d6ec995fbf1fc3dd51.jpg


Ankom ARN lenge før rute. Og parkering nest innerst på E-piren var det kort vei til loungen.

BRA ATR på naboplassen
54f3fe39c4d38b34c6ba4a63d69760de.jpg


SE-ROU sett fra loungen.
e3ae4ca2855a70308c2d3cb814e580a1.jpg


Ble en øl og litt kjeks på ARN
68b7bac5dd8cc691823f6adef6ea478e.jpg


Så var det boarding på SK689, SAS sine daglige ARN-LIN flight.
På ARN har de ordentlig prioritet boarding, men egen liten inngang som gjør man kan gå rett forbi køen for gruppe 2/3.
EI-SIP som skulle ta turen. Så Connect maskin, med et crew ombord som basert på språket var omtrent en sterk GT mellom dansker og svensker

Fant sete mitt på 3F. 6 rader Plus, tipper rundt 90% belegg. Så de fleste i Plus hadde ledig midtsete. Mye italienere ombord.
36c5e4b32890a92a56c2385639f553ea.jpg


En thailandsk rumpe. Fly som båter, er jo normalt kvinner, men vet aldri med noe fra Bangkok
9aca89ede90415f4bfd8b1fcddd12ce4.jpg



Opp i luften og dagens måltid var lettrøkt kyllingbryst. Som egentlig er ganske god. Ble en Mikkeler til
1dbd0568b4fb8abbe0e1b32e1c719c2d.jpg


Etterfulgt av en pils til desserten
9fbfbd5c04cbd9cf2ea1ac32a8e0493f.jpg


Stort sett skyet frem til vi nådde alpene
98924d8ad748e09f175fbddfeaea9ff4.jpg


Men så kom utsikten gradvis
0dc87c1c1a23210dfc7fcaf18f22ffa6.jpg

06f111018e17a0be208a4b956d0f845c.jpg

51353e620c71f2f6d6a5303cb6b21092.jpg


MXP
ec906ba4dd8fcf82d318856f26a1352c.jpg
 
Last edited:
Ankomst Linate og kunne huke av en ny flyplass på listen.

Mye ITA her
ffdf18e09628ff7956323167702dd0bf.jpg

70974dc218eb0caa2437214a1574c6bb.jpg

f8f68a356ec9b85702a011ef80391e01.jpg


Parkering på gate 13:30….15 minutter før rutetid. Og allerede 13:40, 5 minutter før vi skulle lande, så satt jeg på metroen inn til Milano før å møte de andre.
2fb75980aa48abed80ba4e1a066f3b60.jpg


Litt lett pilsing, metro til og innsjekk på hotellet, før vi ruslet i retning San Siro eller Stadio Guiseppe Meazza som det heter annenhver uke.

Mye liv, stemning, øl og fotball. Og engasjerte italienere.
9bd250a7d436f09b00fc7a90c34fb15a.jpg

5c3104fbf5907203763ad0fc4e549038.jpg

399da60389ca107df8930fcf48e0db28.jpg

d67685357f1ccd6f1a06c7f2f0f25339.jpg

f2bef6778d2215b7c47787810c7a231e.jpg

Etterpå ble det påfyll av høyoktans pasta
 
Morgenen etter ble det både litt godt bakverk, blodappelsinjuice og god kaffe til frokost.
d082295551f85705738336ba95e20a16.jpg




Før en kort liten sightseeing i Milanos gater.

c1e995772fb357e20e9476caf865c990.jpg


1d2886a4cf962c4740d59fd275fbb9fb.jpg


7ecacf254f73c8d4d263df08fca706f4.jpg



Metroen ut til Linate, lite kø i sikkerhetskontrollen, og vi hadde egentlig veldig god tid. Hadde booket en billett til €33 med easyJet hjem. Uten både setereservasjon eller håndbagasje. Satser på det tildelte setet ikke var midtsete, og fikk opprinnelig 19C. Før jeg internt fikk byttet til 19A. U2 1989 var deres andre avgang LIN-OSL etter overgangen fra MXP for OSL ruten. Dog så kom tydeligvis overtagelsen av deler av ITA slotporteføljen tydeligvis litt brått på, så deler av easyJet sine operasjoner fra LIN går nå med ITA og deres A320.
36fccbaf403904d5e23d7f4a27412a8f.jpg



Opptil flere flyselskaper nevnt her.
95f1215f7977521996795937e32cd290.jpg



Man skulle kanskje tro det var en oppgradering, men dog ei. For der var det trangt ombord. Fritt fra hukommelsen, vesentlig trangere enn de bakre rader hos easyJet.
101e5f5ed0ace503fc408ef46208a238.jpg


Fransk babybus ved siden av
3b75a4ae25b934291a18b5ed2277781c.jpg


df495bc789aac280527963385e910954.jpg



Crewt ombord var ITA, samt en representant for easyJet. Dog effektivt var det ikke og tror de bruke en god time før de i det hele tatt klarte komme i gang med serveringen. Virket som de ikke helt skjøne easyJets kasse og serveringssystem.


Ikke helt, men nesten fullt fly, og de fleste ombord virker være italienere.
f0d2a7373f9cc8afeb057f02039ac8bd.jpg


Parkerte ytterst på D10….en gate jeg synes nesten konstant brukes av Lufthansa
62105ae06730d603ca4acf7beb345c29.jpg



Selv uten håndbagsje og bare med en "personal item" så fikk jeg plass til både skift og over 2kg med ost hjem.
7988eec1fb21a4bf003a4458b789a505.jpg



Ellers var Linate en liten og effektiv flyplass, og praktisk med nærhet til byen.
 
Last edited:
Takk for rapport. Mener jeg har hatt D10 med Easyjet også. (Er partall gatene til høyre eller venstre når en går utover?). ITA så mye trangere ut enn slik jeg husker Easyjet fra i vinter.
 
Takk for rapport. Mener jeg har hatt D10 med Easyjet også. (Er partall gatene til høyre eller venstre når en går utover?). ITA så mye trangere ut enn slik jeg husker Easyjet fra i vinter.


Tastefeil fra min siden….skulle ha stått D11. Altså ytterst på østsiden/høyre når du går utover
 
Herlig!

D9 - FRA, D11 - MUC.

SN står ofte ute på D, men LX er fortsatt mye E av min erfaring.
 
Hyggelig å sitte med Aperol å lese trio-rapport som inkluderer Italia.
 
Fremkommer "Inspired by Alitalia" flere steder enn på skroget? Hensikten med og tanken bad slagordet er jo absolutt forståelig, men er spent på gjennomføringen.
 
Fremkommer "Inspired by Alitalia" flere steder enn på skroget? Hensikten med og tanken bad slagordet er jo absolutt forståelig, men er spent på gjennomføringen.

Sitter og venter litt på hva som skjer…Lufthansa har jo tidligere uttalt seg positivt om å gjeninnføre navnet…og det Lufthansa ønsker…det skjer jo som regel.
 
Takk for turen, så får vi se hvem som ender opp med flest turer til Italia i år :)

Ellers har ITA samme biz-opplegg som i BA (dvs at de har bord i midtsetet på de fire første radene. En morsom konsekvens av det i ITA sitt tilfelle er at de med fulle fly ikke har brett som kan tas opp av armlenet til de som sitter i B og D på de 5 første radene. Personlig synes jeg nok at Easyjet har bedre kabin, men får se om jeg får en skikkelig ITA-flight senere i år som kan sammenligne :)
 
Last edited:
Herlig!

D9 - FRA, D11 - MUC.

SN står ofte ute på D, men LX er fortsatt mye E av min erfaring.
Vet ikke hvorfor, men morgen-LXen hadde hvertfall fast tilholdssted ute på remote parkene utenfor C/D-piren i fjor sommer. Ellers har LH normalt tilholdssted på D9/11 fordi det er god plass til ULD-utstyret som kreves for å håndtere dem der. Boksmaskiner på type E8 ser trangt ut.
 
Back
Top