Snart kan du ringe ombord

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
I følge artikkel på Din Side lanserer snart Norwegian tjeneste for å ringe ombord. Det er en ny app på vei så du kan ringe for under 1,- krone pr minutt.

http://www.dinside.no/881349/snart-kan-du-ringe-fra-flyet

I flg artikkelen påstår de at 7 av 10 ønsker å kunne ringe ombord. Ble litt overrasket av dette da jeg heller ville trodd at omtrent 7 av 1000 ville svart ja.

Re: Snart kan du ringe ombord...

Har vel gått an å ringe ombord hos DY en god stund allerede. Skype via wifi;-)

Friskt diskutert i en annen tråd, men gudene vite hvor.. Jeg er ikke kompis med søkemotoren på detta forumet..

Kan hende det ligger innbakt i WiFi tråden..

Friskt diskutert i en annen tråd, men gudene vite hvor.. Jeg er ikke kompis med søkemotoren på detta forumet..

Kan hende det ligger innbakt i WiFi tråden..

Jupp det gjør den, men telefon tingen mente de skulle diskuteres i en annen tråd. Så passer jo bra med denne tråden til dette.

Den dagen DY åpner for å ringe (og ikke minst motta samtaler) med egen mobiltelefon, så slutter jeg å reise med de. Da holder jeg meg til konkurrenten(e).

Den dagen DY åpner for å ringe (og ikke minst motta samtaler) med egen mobiltelefon, så slutter jeg å reise med de. Da holder jeg meg til konkurrenten(e).

Er det ikke deilig at vi har flere flyselskap å velge i?! ;)

Veldig OT, men når våre venner i SK før eller siden kommer med nett på sine fly, er det ikke naturlig at de også setter opp en mulighet for telefonsamtaler??
SK er jo også glade i pengene vår og om det er en mulighet bør vel den utnyttes??

I flg artikkelen påstår de at 7 av 10 ønsker å kunne ringe ombord. Ble litt overrasket av dette da jeg heller ville trodd at omtrent 7 av 1000 ville svart ja.

Det er Norwegian som selv har hatt en undersøkelse. De har nok først bestemt seg for at man skal adgang til å ringe ombord, så tilpasset undersøkelsen og spørsmålene deretter. Slike undersøkelser er veldig subjektive.

SAS har tidligere sagt de er skeptisk (om jeg husker rett), mobil ombord er en uting!

Det er Norwegian som selv har hatt en undersøkelse. De har nok først bestemt seg for at man skal adgang til å ringe ombord, så tilpasset undersøkelsen og spørsmålene deretter. Slike undersøkelser er veldig subjektive.

SAS har tidligere sagt de er skeptisk (om jeg husker rett), mobil ombord er en uting!

SAS har vel tidligere (om jeg ikke husker feil) uttalt at kundene deres bestemt IKKE ønsket mobil ombord. Derfor jeg ble litt overrasket.

Så jeg mistenker vel også at du kan ha rett i antagelsene dine.

På den andre siden er vel ikke SAS heller helt frikjent for den slags. Har selv hatt en "rant" her på forumet om det.

Personlig er jeg ikke tilhenger av mobil på fly. Teksting er helt ok, internet er helt ok men ikke ringing. Mange holder seg sikkert i skinnet, men det er også mange som prater svært høyt og ikke minst skikkelig lenge. Dessuten verdsetter jeg pausen fra alt sammen. Flyet har liksom blitt det siste stedet man kan slappe av, uten å være på toppen av et fjell.

Personlig er jeg ikke tilhenger av mobil på fly. Teksting er helt ok, internet er helt ok men ikke ringing. Mange holder seg sikkert i skinnet, men det er også mange som prater svært høyt og ikke minst skikkelig lenge. Dessuten verdsetter jeg pausen fra alt sammen. Flyet har liksom blitt det siste stedet man kan slappe av, uten å være på toppen av et fjell.

Tror ikke du er den eneste som tenker sånn Fnate. Faktisk deilig å sette seg i et fly uten å høre folk skravle åpenlyst om sitt privat liv og andre uint ting.

Er vi blitt så "viktige" at vi er nødt å ha mobil tilgang døgnet rundt?

SAS har vel tidligere (om jeg ikke husker feil) uttalt at kundene deres bestemt IKKE ønsket mobil ombord. Derfor jeg ble litt overrasket.

Krysser fingre og tær for at SAS aldri innfører dette.
Hvis DY innfører det, så er det en solid grunn til å holde seg borte fra det selskapet. Ikke mye er mer irriterende enn å høre på at mange prater om ingenting såpass høyt at alle hører det.

Krysser fingre og tær for at SAS aldri innfører dette.
Hvis DY innfører det, så er det en solid grunn til å holde seg borte fra det selskapet. Ikke mye er mer irriterende enn å høre på at mange prater om ingenting såpass høyt at alle hører det.

SAS har da hatt telefon ombord før. Var det noe problem da?

Men det telefonsystemet ombord var via ett satelittselskap som har gått konkurs, om jeg husker rett.

Det var kanskje en annen minuttpris? Jeg fløy lite på den tiden, så jeg vet egentlig ikke om det var et problem.
Dessuten er vel terskelen for å bruke en ombord-telefon noe høyere enn sin egen mobiltelefon? Slik er det i alle fall når jeg er i områder der kun fast-telefon er tilgjengelig.

Det var ganske rå priser på den tiden, så bruken begrenset seg selv. I tillegg var ikke lydkvaliteten helt fantastisk, så dermed ble det stort sett korte beskjeder og spørsmål.

Jeg stiller meg bak de andre her som sier at mobilbruk på fly er uønsket. Det er gale nok med de som høylytt maser om det siste sladderet i vennegjengen, men om flere andre rundt meg skal mase i telefonen samtidig blir støynivået økt betraktelig.

Satser på at flyturene med SAS fremover forholder seg relativt rolige, i alle fall blant oss slappe/trøtte pendlere i fronten av flyet.

Selv om jeg ikke helt ser det store personlige behovet for å kunne ringe fra flyet, så sliter jeg litt med å tro at dette blir veldig plagsomt for alle de andre reisende. Jeg legger knapt merke til at folk bruker mobil på tog, buss og kafeer, så jeg vil vel tro at mobil på fly blir like lite sjenerende som dette. Jeg ser ingen grunn til å ha som utgangspunkt at dette skulle gjøre det mindre attraktivt å fly med et selskap som tilbyr dette, men det får vel være en personlig vurdering.

Bruk av telefon ombord hos SAS i "gamle" dager var veldig begrenset, sannsynligvis mest pga ringepris på rundt 30 kroner minuttet (om jeg husker rett). Jeg kan vel huske en eneste tur der jeg har sett noen som har brukt dette.

Last edited:
Jeg ser heller ikke problemet (selv om jeg personlig ikke ser det helt store behovet heller, men det er jo ganske uinteressant). De kommende generasjoner kommer aldri til å se logikken i at det skulle være galt i å kunne ringe fra og til fly, så lenge det er teknisk mulig og det er greit over alt ellers. Hvorfor akkurat fly? Dessuten er ikke en telefonsamtale mer slitsomt enn en samtale mellom to som er til stede. Tiden er stort sett over da folk trodde de måtte rope høyt for at den i andre enden skulle høre hva som ble sagt. Etterhvert kommer helt sikkert alle flyselskaper til å gjøre det mulig å ringe.

Dessuten er ikke en telefonsamtale mer slitsomt enn en samtale mellom to som er til stede. Tiden er stort sett over da folk trodde de måtte rope høyt for at den i andre enden skulle høre hva som ble sagt.

Jo, er nettopp det som er problemet. Veldig mange har høy telefonstemme.

Jeg har hatt en god del turer i wifi-fly med pratende pax rundt meg ... har ennå ikke opplevd noe som jeg vil kalle forstyrrende. Dessuten - BOSE er min beste venn .. ;)

Jo, er nettopp det som er problemet. Veldig mange har høy telefonstemme.

I tillegg til det sikrer lydkvaliteten + støy rundt seg at man naturligvis må snakke høyere for å bli forstått.

Vet ikke helt, men andelen folk som drar telefonmøtet sitt inn i flyet (og må purres flere ganger av crew før de skrur av telefonen) gjør at jeg er skeptisk til telefon i fly. Mulig at dette kun er et problem i de mer pendler/bedrifts-tunge rutene, men jeg ser absolutt potensialet for at jeg kan bli omringet av et par telefonmøter. Men da får jeg bare satse på at en konkurrent sitter ved siden av meg, så kan vi kanskje snappe opp noe nyttig :)

Back