Re: Snart dags för DC-8-63 !
Så har OY-KTF och SE-DBL landat på Arlanda och jag kan inte göra mycket annat än att konstatera att man har slarvat grovt med research inför dessa modeller.
1. Vingar och stabilisatorer är försedda med ljusgrå coroguard. I verkligheten var vingarna ej målade utan metallrena, med en något mörkare aluminium där det är ljusgrått på modellen. Stabilisatorn ska som tidigare nämnts vara vit. Vidare finns det enorma emergency exit walkways på modellen, jag är inte helt säker men jag är tveksam till att de var så stora i verkligheten. Ska jämföra med några bilder när jag kommer hem.
2. På OY-KTF (SAS-modellen) står det SCANDINAVIAN under DC-8-logon på fenan! I verkligheten ska det vara SUPER FAN, vilket man lyckats få dit på SE-DBL (Scanair).
3. Vikingnamnet på SE-DBL är (som tidigare nämnts) fel för detta flygplan i Scanairs tjänst. Det står Tord Viking, korrekt för tiden i SAS, men när Scanair tog över flygplanet döptes det om till Bodil Viking.
4. Fel registrering på Thai-modellen, LN-MOI har aldrig funnits. Ska vara LN-MOY. Andra eventuella fel på den vet jag inget om, jag beställde aldrig denna.
Vad är då positivt?
- Det är trots allt modeller av SAS och Scanair DC-8 i 1/400! Med viss tveksamhet accepterar jag dessa grova fel med tanke på originalens betydelse för mig.
- Scanair-dekoren är förutom vikingnamnet så gott som perfekt. Man har t o m fått med de mikroskopiskt små "Operated by SAS"-titlarna under Scanairs logo ovanför dörrarna.
- Fint tryck, rakt och färgerna ser korrekta ut. Fönsterarrangemangen stämmer för dessa individer. Som alla vet

så var det skillnader mellan i kabinlayouten mellan DC-8-63 och DC-8-63PF.
- Många väldigt små detaljer är med, á la deras superba DC-10-modell.
Närbilder på dessa modeller kommer senare.
Tråkigt att man missat på vingarna. Antagligen är alla deras DC-8-vingar likadana, och man har antagit att vingar på den här tiden (60-70-talet) var målade som de är idag. Scandinavian-logon längst upp på fenan är mer obegriplig, särskilt när man gjort det rätt på Scanair-modellen.
Mr Aeroclassics tycker om att sitta och kasta skit på andra tillverkare på 400scalehangar och påstår att de gör modeller av sämre kvalitet. Jag hade nog varit lite försiktig om jag var han...