Snart dags för DC-8-63 !

Re: Snart dags för DC-8-63 !

Ok, så er godteriet plukket opp ! Det ble hele 10 åttere på meg denne gang.
-55 moulden lover også godt for fremtidige SAS versjoner.
Jeg er særs tilfreds med resultatet ,selvom THAI/SAS hybriden dessverre har
registreringen "LN-MOI" og Scanair -63 SE-DBL likevel ikke bærer navnet "Bodil Viking"
som annonsert, men faktisk har fått påsatt det opprinnelige navnet "TORD VIKING"
(Håper AK lager enda en Scanair variant i "Janne dekor" hvor han bruker "BODIL VIKING",
slik tilfellet var på slutten av perioden.)

Inga vita stabilisator, fel registrering på Thai, fel vikingnamn... ibland tycker jag AK verkar vara en klantröv. :cry:

Ok, så er godteriet plukket opp ! Det ble hele 10 åttere på meg denne gang.
-55 moulden lover også godt for fremtidige SAS versjoner.
Jeg er særs tilfreds med resultatet ,selvom THAI/SAS hybriden dessverre har
registreringen "LN-MOI" og Scanair -63 SE-DBL likevel ikke bærer navnet "Bodil Viking"
som annonsert, men faktisk har fått påsatt det opprinnelige navnet "TORD VIKING"
(Håper AK lager enda en Scanair variant i "Janne dekor" hvor han bruker "BODIL VIKING",
slik tilfellet var på slutten av perioden.)

Hur kan man misslyckas med något så basalt som en registrering? Det låter inte likt Aeroclassics. Att stabilisatorn inte är vit kan passera, men felaktig registrering och fel vikingnamn är mindre bra. Man gjorde ju en perfekt DC-10...

Hrmmm ... kun to modeller i boksen fra Ezytoys. World MD-11 og Scanair DC8. SAS'en manglet .... Dette til tross for at baade pakkseddel og email sa at alle tre var sendt.
Mulig det gaar litt fort i svingene der borte ...

Så har OY-KTF och SE-DBL landat på Arlanda och jag kan inte göra mycket annat än att konstatera att man har slarvat grovt med research inför dessa modeller.

1. Vingar och stabilisatorer är försedda med ljusgrå coroguard. I verkligheten var vingarna ej målade utan metallrena, med en något mörkare aluminium där det är ljusgrått på modellen. Stabilisatorn ska som tidigare nämnts vara vit. Vidare finns det enorma emergency exit walkways på modellen, jag är inte helt säker men jag är tveksam till att de var så stora i verkligheten. Ska jämföra med några bilder när jag kommer hem.

2. På OY-KTF (SAS-modellen) står det SCANDINAVIAN under DC-8-logon på fenan! I verkligheten ska det vara SUPER FAN, vilket man lyckats få dit på SE-DBL (Scanair).

3. Vikingnamnet på SE-DBL är (som tidigare nämnts) fel för detta flygplan i Scanairs tjänst. Det står Tord Viking, korrekt för tiden i SAS, men när Scanair tog över flygplanet döptes det om till Bodil Viking.

4. Fel registrering på Thai-modellen, LN-MOI har aldrig funnits. Ska vara LN-MOY. Andra eventuella fel på den vet jag inget om, jag beställde aldrig denna.

Vad är då positivt?

- Det är trots allt modeller av SAS och Scanair DC-8 i 1/400! Med viss tveksamhet accepterar jag dessa grova fel med tanke på originalens betydelse för mig.

- Scanair-dekoren är förutom vikingnamnet så gott som perfekt. Man har t o m fått med de mikroskopiskt små "Operated by SAS"-titlarna under Scanairs logo ovanför dörrarna.

- Fint tryck, rakt och färgerna ser korrekta ut. Fönsterarrangemangen stämmer för dessa individer. Som alla vet ;) så var det skillnader mellan i kabinlayouten mellan DC-8-63 och DC-8-63PF.

- Många väldigt små detaljer är med, á la deras superba DC-10-modell.

Närbilder på dessa modeller kommer senare.

Tråkigt att man missat på vingarna. Antagligen är alla deras DC-8-vingar likadana, och man har antagit att vingar på den här tiden (60-70-talet) var målade som de är idag. Scandinavian-logon längst upp på fenan är mer obegriplig, särskilt när man gjort det rätt på Scanair-modellen.

Mr Aeroclassics tycker om att sitta och kasta skit på andra tillverkare på 400scalehangar och påstår att de gör modeller av sämre kvalitet. Jag hade nog varit lite försiktig om jag var han...

Ezytoys svarte meg innen ti minutter, og SAS skal vaere paa vei. :)

Og her er et lite utvalg av den siste tidens erhvervelser.

Attachments

• models.jpg
    models.jpg
    40.7 KB · Views: 199

Här var det några bilder... där felen syns på några bilder. Men bortser man från dessa bagateller så är det riktigt läckra små pjäser! Kommer att passa perfekt på glashyllan bredvid 747, DC-10 och DC-9 och utgöra en liten tidskapsel över SAS flotta under sent 70-tal.

Attachments

• DSC05718.jpg
    DSC05718.jpg
    208.9 KB · Views: 166
  • DSC05720.jpg
    DSC05720.jpg
    173.2 KB · Views: 169
  • DSC05723.jpg
    DSC05723.jpg
    179.8 KB · Views: 164
  • DSC05719.jpg
    DSC05719.jpg
    108.6 KB · Views: 163
  • DSC05724.jpg
    DSC05724.jpg
    228 KB · Views: 51
  • DSC05726.jpg
    DSC05726.jpg
    186.3 KB · Views: 55

Tidleg lørdags morgen flyr eg fra MME (Teeside?) via AMS og OSL til AES, rekner med at da har allerede dei tre DC-8 parkert blandt dei andre SK/Scanair flya i flåten min, komplett samling sådan...

Fandt Scanair modellen for USD 22 hos Jetwaymodels.com. Glaeder mig til den kommer!
DC-8 har altid vaeret special for mig.

(Resten af min SAS 1/400 floede er Gemini 747, Aeroclassics Caravelle, Dragonwings DC-10, Aroclassics SAS/Thai CV 990).

Fik "Bodil Viking" i dag og den see godt up mellem min 747 og Caravelle. DC-8 har altid vaeret et "iconic" SAS for mig. Minder om flere flights CPH-PMI med Scanair paa DC-8-30. Og Super 60 til LAX til at besoege min Far's slaegtinge.

Back