Smått med bobuspoeng hos SAS

Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Som artikkelen sier så blir det smått med bonuspoeng når man kun reiser i økonomiklasse. For forretningsreisende er vel opptjeningen fortsatt bra.

Forøvrig har vel futten gått litt ut av EuroBonus etter at det ble forbudt med opptjening innenlands.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Flyrpisene har ikke sunket så mye som selskapene vil ha det til. De billigste billettene er blitt klart billigere enn før lavprisselskapene kom på banen, men SAS lar altfor mange type billetter være i laveste opptjeningskategori. Hvis selskapene ønsker å skape lojalitet med slike programmer bør jo kundene føle at de får noe igjen og heve opptjeningen til minst 50% for de billigste billettene. SAS bør også droppe 5 års grensen.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Men reagerer nesten mer på Restplass-fyren " Eneste segmentet bonuspoeng har noe for seg, er forretningsmarkedet, der det fortsatt er mulig å opptjene gode bonuspoeng, mener han". En vanlig tur til Bangkok med f.eks. LH gir jo nesten en gratisreise i Norden. Mannen er vel ute etter å mele egen kake, da billetter gjennom byrå vel oftere gir reduserte poeng.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Originally posted by AirbusTero

Men reagerer nesten mer på Restplass-fyren " Eneste segmentet bonuspoeng har noe for seg, er forretningsmarkedet, der det fortsatt er mulig å opptjene gode bonuspoeng, mener han". En vanlig tur til Bangkok med f.eks. LH gir jo nesten en gratisreise i Norden. Mannen er vel ute etter å mele egen kake, da billetter gjennom byrå vel oftere gir reduserte poeng.

Problemet er vel at du må kjenne reglene i bonusprogrammene godt. Jeg tror ikke de fleste har noen anelse om hva V og W klasse er og at disse kan gi forskjellig opptjening selv om man reiser i samme kabin. Reiser du på billigste billett får du ikke nok til en t/r reise i Norden med Eurobonus.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Hvor du kjøper billettene har ikke noe å si, det er bookingklassen som er avgjørende, ikke salgskanalen.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Det er det jeg har sagt hele tiden. For vanlige fritidsreisende er det bare tull å være lojal til ett flyselskap. Det lønner seg overhode ikke. Svært få har mulighet til å tjene seg opp status likevel, og poeng får man jo knapt hvis man ikke reiser first eller business.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Originally posted by The Ticketor

Hvor du kjøper billettene har ikke noe å si, det er bookingklassen som er avgjørende, ikke salgskanalen.

Nettopp, og det er ikke lett å skaffe seg informasjon om dette før man har kjøpt billetten. Skal jeg reise langt hvor det er mange poeng å tjene går jeg gjerne til et reisebyrå, forskjellen i pris mellom for en billett som gir 25 % og en som gir 100 % er ofte ikke så stor. Selskaper og byråer bør bestrebe seg på å gi bedre informasjon om hva slags billettklasse man kjøper før man trykker på bestill!
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Glem poengene og reis med lavprisselskapene:D Poengene har utspilt sin rolle for reisende i Economy class.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Nå er vel tanken bak såkalte lojalitetsprogrammer først og fremst å få (godt betalende) forretningsreisende til å velge samme flyselskap igjen. Når arbeidsgiver betaler er ofte reisende i utgangspunktet indifferent til hvilket selskap han flyr i jobbsammenheng, men hvis den reisende ser en mulighet til å få finansiert familieferien gjennom å holde seg til et selskap så vil han/hun vel gjøre det.

Blir vel litt urimelig at økonomiklasse skal kreve få både billige billetter og samme nivå med bonuspoeng som business? Man kan vel si at økonomiklasse får sine poeng gjennom billgere billetter i utgangspunktet.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Originally posted by Fusentast


Blir vel litt urimelig at økonomiklasse skal kreve få både billige billetter og samme nivå med bonuspoeng som business? Man kan vel si at økonomiklasse får sine poeng gjennom billgere billetter i utgangspunktet.

Tror ikke det er så mange som "krever" det heller. Men det burde jo være i selskapene sin interesse å tiltrekke seg lojale fritidsreisende også.
Economy-passasjerer er jo potensielle kunder til business eller first på neste flytur, eller når de reiser for jobben i neste måned (f.eks).
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Originally posted by Stian

Originally posted by Fusentast


Blir vel litt urimelig at økonomiklasse skal kreve få både billige billetter og samme nivå med bonuspoeng som business? Man kan vel si at økonomiklasse får sine poeng gjennom billgere billetter i utgangspunktet.

Tror ikke det er så mange som "krever" det heller. Men det burde jo være i selskapene sin interesse å tiltrekke seg lojale fritidsreisende også.
Economy-passasjerer er jo potensielle kunder til business eller first på neste flytur, eller når de reiser for jobben i neste måned (f.eks).

Helt enig, samme poeng er de vel ingen som mener man skal få, men noe som monner litt.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Originally posted by jb1

Originally posted by Stian

Originally posted by Fusentast


Blir vel litt urimelig at økonomiklasse skal kreve få både billige billetter og samme nivå med bonuspoeng som business? Man kan vel si at økonomiklasse får sine poeng gjennom billgere billetter i utgangspunktet.

Tror ikke det er så mange som "krever" det heller. Men det burde jo være i selskapene sin interesse å tiltrekke seg lojale fritidsreisende også.
Economy-passasjerer er jo potensielle kunder til business eller first på neste flytur, eller når de reiser for jobben i neste måned (f.eks).

Helt enig, samme poeng er de vel ingen som mener man skal få, men noe som monner litt.

Jeg mener at billige billetter monner, jeg da.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Men billige billetter skaper jo ingen lojalitet. Neste gang kan det hende det er konkurrenten som har de billigste billettene.
Poenget med lojalitets-program ligger jo i navnet, nemlig å skape lojalitet til selskapet.
Og også å kapre de fremtidig gode kundene.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Originally posted by Fusentast

Originally posted by jb1

Originally posted by Stian

Originally posted by Fusentast


Blir vel litt urimelig at økonomiklasse skal kreve få både billige billetter og samme nivå med bonuspoeng som business? Man kan vel si at økonomiklasse får sine poeng gjennom billgere billetter i utgangspunktet.

Tror ikke det er så mange som "krever" det heller. Men det burde jo være i selskapene sin interesse å tiltrekke seg lojale fritidsreisende også.
Economy-passasjerer er jo potensielle kunder til business eller first på neste flytur, eller når de reiser for jobben i neste måned (f.eks).

Helt enig, samme poeng er de vel ingen som mener man skal få, men noe som monner litt.

Jeg mener at billige billetter monner, jeg da.

150/300 poeng er heller lite og det tar lang tid før man får nok poeng til noen turer. Det er litt morsomt å se på opptjeningen. Jeg er sølvmedlem i EB og for en tur til BRU-OSL i økonomi får man hele 60 poeng ekstra, en fjert i havet. Hvis man kommer opp i 100 % billett gir dette 1380 mot 1200 poeng for basic medlemmer. Det gjør litt forskjell etterhvert, om man reiser endel. Opptjeningen for de billigste billettene skulle vært 50 % og flere klasser skull gitt 100 %. Hos Flying Blue er den kun to billettklasser som gir 25 %, hos Eurbonus er det 5-6.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Ja, dette har vi vel diskutert opp og i mente....:wink

Det er nok ingen som forventer at en kunde som kjøper økonomiklassebilletter skal få like mye poeng som en som kjøper businessklasse, og det er det vel heller ingen selskaper som praktiserer.

Poenget med bonusprogrammer a la Eurobonus er jo å skape lojalitet til selskapet, slik at man "overtaler" kundene til å velge (i dette tilfellet) SAS selv om det finnes andre konkurransedyktige alternativer om man utelukkende ser på pris/frekvens osv. Slik Eurobonus nå er utformet så oppfordrer det ikke til lojalitet overfor SAS for en rekke reisende som velger økonomiklassebilletter (dette gjelder i dag ikke bare feriereisende, men også mange forretningsreisende hvor bedrifter i større grad nå enn før har en reisepolicy som krever at man skal reise økonomiklasse langt oftere enn før). Et viktig problem er at det iallefall tidligere har vært veldig lite gjennomsiktig i forhold til poenguttellingen en gitt booking gir. Da må kunden først få oppgitt bookingklasse (noe f.eks. SAS sine egne sider ikke oppgir, men som jeg etterhvert klarte å finne hos wideroe.no sine systemer!), og deretter må kunden gå til Eurobonus sine hjemmesider for å konsultere opptjeningstabellene for å se hvilke økonomiklasser som gir 100% opptjening. Faren er da, når mange kunder har oppdaget at billige billetter nesten ikke girpoeng, er at man forventer nesten ingenting poeng når man kjøper en billig billett hos SAS (selv om det ikke alltid er veldig stor prisforskjell mellom en billett som gir 25% opptjening og en som gir 100% opptjening).

Så kan selvsagt bestemme seg for at det ikke er noe poeng å skape lojale økonomiklassekunder, og bare satse på å bygge lojale "storbrukere" (dvs. premiere de som "kun" reiser på dyrere billetter). Det er etter mitt syn en uheldig strategi, fordi forretningskundene i mange tilfeller er mer låst inn i SAS enn de fritidsreisende. Årsaken til det er at mange av de forretningsreisende forlanger en frekvens og et rutenett som ikke så mange andre selskaper kan tilby ut av Norge, Danmark og Sverige. Det er derfor mye mindre sannsynlig at en forretningskunde (les business/økon ekstra kunde - bare for enkelhetsskyld) er illojal og bytter til en konkurrent enn at en som reiser på rabatterte billetter.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Med fare for aa fremskynde den Globale Oppvarmingen i Manchester, klatrer jeg sakte men sikkert opp paa min lille saapekasse: Det som irriterer meg, som reisende, med denne debatten (hver gang den kommer opp) er at det blir fremstillt som det er 2 parter som beroeres av Bonus Programmer, flyselskapet og den som betaler reisen (bedriften som oftest) og alltid glemmes den som maa i gjennom koe etter koe, betale blodpris for en vassen sandwich, sitte i et sete som ikke har vaert rengjort de siste tretti doegn, med unger som hyler, bagasje som ender opp i Tuscaloosa mens du staar Baatsfjord med bukse som enna er preget av den kaffen sidemannen soelte paa deg (og det er den eneste gangen kaffen var varm...og da for varm) for ikke aa nevne at du er 5 timer forsinket paa grunn av sent innkommende fly/besetning/vaermelding/NSB/Q400 - og dette var en av de bedre reise dagene - hvorfor glemmes den som reiser, som forlater sin lille Italienske kona, og legger ut paa strabasioese turer gjennom TSA, Securitas, Kastrup og dalstroeka innafor. Hvorfor noen som helst synes synd paa bedriftene (med et svakt unntak av aksjonaerene) er uforstaaelig, mulighetne til aa trekke fra reiseutgifter overskrider langt det lille ekstra en maa utmed for at den lille reisende ender opp med noen skarve poeng i stedenfor null poeng og et sete paa bakerste rad.....hvorfor skal ikke vi som gjennomfoerer disse reisene faa lov til aa oppgradere til Economy extra paa SK937 og til Business Class paa Sk938.....vi har fortjent det !!!!
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Finn-Erik, jeg tror ikke vi er uenige i at folk som reiser mye skal få muligheten til å opptjene fordeler. Det er ikke det jeg forsøker å få frem. Jeg sier ikke at de som reiser mye ikke skal få bonuspoeng. Det jeg sier er at bonussystemet til SAS ikke er spesielt godt egnet til å bidra til å skape lojale kunder for SAS. De som reiser mye får mer poeng enn de som reiser lite, og de som reiser på fleksible billetter er sikre på å få iallefall 100% bonusopptjening. Det jeg sier er at SAS med fordel kunne forsøke å skape lojalitet også hos de som kjøper billigere billetter. Om jeg visste at jeg fikke 9800 poeng for en t/r med SAS mellom CPH og SEA, og at jeg på mine andre turer (ofte med SAS) fikk greit nok med poeng slik at jeg kunne tjene nok til oppgradering mellom SEA og CPH, for eksempel (noe jeg gjorde i vår) så ville jeg vært mer tilbøyelig til å velge SAS på flere av mine reiser enn jeg ellers ville gjort. Det ville vært en fordel for meg, og det ville sannsynligvis vært en fordel for SAS (jeg tror at jeg er en uproblematisk gjest ombord i SAS sine fly....:smile2 ). Det er jo ikke bare de som betaler for billetter som gir 100% opptjening som sliter på sine reiser....:wink

Den globale oppvarmingen er ikke så veldig påtakelig her i Manchester, forresten.... Men det er iallefall ikke snø, slik det er i Tromsø for tiden.
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Originally posted by dc-8-63
hvorfor skal ikke vi som gjennomfoerer disse reisene faa lov til aa oppgradere til Economy extra paa SK937 og til Business Class paa Sk938.....vi har fortjent det !!!!

Janteloven? ;)

-A
 
Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by dc-8-63
hvorfor skal ikke vi som gjennomfoerer disse reisene faa lov til aa oppgradere til Economy extra paa SK937 og til Business Class paa Sk938.....vi har fortjent det !!!!

Janteloven? ;)

-A

Det er vel SAS, og ikke janteloven som sørger for det.....:wink
 
Back
Top