Småfly styrtet utenfor Larvik 23NOV21

Re: Småfly styrtet utenfor Larvik 23NOV21

De to sønnene, Filip August Müller Frich (21) og Eirik Paulsen (22), var studenter ved Pilot Flight Academy (PFA) i Sandefjord da de og instruktøren deres omkom da flyet styrtet fra over 1.000 meters høyde over Larvik 23. november i fjor. Fedrene til pilotstudentene, Øyvind Frich og Finn Paulsen, har siden den gang ønsket å få svar på hva som skjedde
https://www.sb.no/foreldre-til-studentene-i-ulykkesflyet-over-ett-ar-etter-ulykken-star-vi-uten-svar/s/5-73-1461495

Kortfattet er nok ikke mulig i denne saken!Det hele er naturligvis nitrist.
Sjekk Per Gram sin "gramsluftfartsblogg".(men husk det er alltid mange sider av en sak)

Leste Grams blogg. Skal ikke mene noe om hendelsen, men jeg stusser over at Gram ser ut til å mene at fordi havarikommisjonen ikke skal fordele ansvar eller skyld kan de heller ikke dykke ned i såkalt menneskelig svikt. Det er etter min mening ingen motsetninger her. Det finnes svært få alvorlige ulykker hvor «menneskelig svikt» ikke er en del av årsaksbildet. Det er derfor svært viktig at havarikommisjonen graver seg ned i hva som ble gjort eller ikke gjort, og forsøker å forstå bakenforliggende årsaker. Dette er fullt mulig uten å fordele skyld eller ansvar. Og for ordens skyld: «Menneskelig svikt» forklarer ingenting - det peker bare på en selvfølgelighet, nemlig at mennesker er involvert når det skjer ulykker i luftfart. Eksemplet Gram selv trekker frem ifm undersøkelsene etter Namsos-ulykken er illustrerende: Både Torghatten og Namsos (kanskje også Værøy) involverte «menneskelig svikt» men det var først når havarikommisjonen trakk opp linjene mellom det som skjedde ombord og organisasjonskulturen i selskapet at Widerøe ble et tryggere flyselskap.

“Menneskelig svikt” er nok årsaken til de fleste ulykker og tviler på at denne ulykken er noe annerledes. Men i f eks WF, siden du nevner de, så har de alle verktøy og finne ut hva som skjedde. Dette var en flyskole. Jeg husker ikke hva slags fly dette var, men er vel ingen som har CVR og FDR. Er vel ikke det på DA eller hva annet nytt som brukes i dag?

“Menneskelig svikt” er nok årsaken til de fleste ulykker og tviler på at denne ulykken er noe annerledes. Men i f eks WF, siden du nevner de, så har de alle verktøy og finne ut hva som skjedde. Dette var en flyskole. Jeg husker ikke hva slags fly dette var, men er vel ingen som har CVR og FDR. Er vel ikke det på DA eller hva annet nytt som brukes i dag?
Dette var en DA42 etter hva jeg husker. De har vel ikke CVR eller FDR nei.

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

Back