Småfly styrtet utenfor Larvik 23NOV21

Re: Småfly styrtet utenfor Larvik 23NOV21

(og 500 fot var voldsomt lite)

Sent fra min SM-F926B via Tapatalk

Tipper det er snakk om trening på motorbortfall etter avgang når det gjelder 500 fot. Ellers er ikke 4000 fot for mye når man trener approach to stall eller Vmc i en twin. Vil tro en DA42 er kilen hvis man først entrer spinn pga T-halen.

Off, det var vel kanskje ikke en uventet beskjed mtp de meldingene som har kommet av vrakets tilstand den siste tiden. Har jo vært noen stygge GA ulykker de siste årene. Så får vi håpe at Havarikommisjonen kan nøste opp i årsaken til dette, GA fly har jo ikke svarte bokser og lignende.

Så får vi håpe at Havarikommisjonen kan nøste opp i årsaken til dette, GA fly har jo ikke svarte bokser og lignende.

Nei, men hvis det var et SD kort i sloten for det på Garmin 1000, lagrer den veldig mye data som nok kan være til hjelp i å oppklare ulykken.

Re: Småfly styrtet utenfor Larvik

Med fare for at FR24 ofte viser feil på sånne føy, så ser ikke grafen helt god ut[/IMG]

Siste minuttene går farten ned til 70 kt før det går til venstre og fort nedover. Blir bare antagelser, slow flight som har virkelig gått galt.

Utrolig trist ulykke. Uhyggelig følelse når en selv har flydd en annen Diamond.

Forferdelig trist ulykke.

Ser at Facebook-siden til Pilot flight academy er tatt ned for øyeblikket. Men de siste bildene som er publisert på Instagram er tatt om bord -PFM for bare noen dager siden. :cry:

Vel flightradar 24 playback har den holdt 3850 feet til den svingen. Så har vel steilet til venstre og spunnet.

Sent from my SM-A526B using Tapatalk

Last edited:

Vel flightradar 24 playback har den holdt 3850 feet til den svingen. Så har vel steilet til venstre og spunnet.

Steile og spinne med en motor død, eller på tomgang kan være dødsdom.
Trodde kanskje at disse moderne glass cockpit flyene hadde noe slags software beskyttelse som å skyve i stikka eller skrike ut at dette går til helsike.:cry:

Har flydd og instruert i mange gamle Aztec og Apache to-motors fly, samme der også, aldri gå inn i full stall på en motor.

Skjønt ingen vet hva som skjedde her, kan jo være noe helt annet.
Tragisk..

Våre DA42 på PFA har ESP (electronic stability and protection), den kicker inn under 90 kt og hvis autopilot er på. Autopiloten skal heller ikke brukes ved single-engine operations. Vmca demo kjøres kun av instruktør ned til 71 kt, da vil ikke ESP være til hjelp.

Steile og spinne med en motor død, eller på tomgang kan være dødsdom.
Trodde kanskje at disse moderne glass cockpit flyene hadde noe slags software beskyttelse som å skyve i stikka eller skrike ut at dette går til helsike.:cry:

Har flydd og instruert i mange gamle Aztec og Apache to-motors fly, samme der også, aldri gå inn i full stall på en motor.

Skjønt ingen vet hva som skjedde her, kan jo være noe helt annet.
Tragisk..

De Diamond-flyene jeg har flydd (DA40 og DA42) har såkalt variable elevator stop. Dette er en electronically operated linear actuator som begrenser høyderoret fra 15 til 13 grader. Systyemet aktiveres når begge motorene overskrider 20% power, flaps er i landing config og man drar stikka helt tilbake. Dersom det her var snakk om enten OEI prosedyrer eller stallmanøvrer i clean config vil ikke systemet fungere.

Må si jeg også stusser litt over det propellgutt skriver, nemlig at det kun er instruktøren som demonstrerer VMC. Da jeg gikk på flyskole i USA og fløy Beechcraft BE76 Duchess, var VMC demo en del av syllabus på CPL og ME add on til PPL. Vi som elever måtte derfor demonstrere dette selv til både instruktøren, skolesjef og eksaminator.

Må si jeg også stusser litt over det propellgutt skriver, nemlig at det kun er instruktøren som demonstrerer VMC. Da jeg gikk på flyskole i USA og fløy Beechcraft BE76 Duchess, var VMC demo en del av syllabus på CPL og ME add on til PPL. Vi som elever måtte derfor demonstrere dette selv til både instruktøren, skolesjef og eksaminator.

Vet ikke årsaken til at kun FI demonstrerer, men kan tenke meg det er vel på grunn av risikoen. Er iallefall ikke krav på en skolesjekk eller skill test lengre. Ved ønske kan nok student utføre en Vmca-demo i simulator.

Nå er det ikke heller gitt at dette skyldes denne ulykken. Det er både uvirkelig og ufattelig trist uansett.

Vet ikke årsaken til at kun FI demonstrerer, men kan tenke meg det er vel på grunn av risikoen. Er iallefall ikke krav på en skolesjekk eller skill test lengre. Ved ønske kan nok student utføre en Vmca-demo i simulator.

Nå er det ikke heller gitt at dette skyldes denne ulykken. Det er både uvirkelig og ufattelig trist uansett.

Med grundig gjennomgang på bakken, tilstrekkelig høyde og gode prosedyrer er VMC demo en helt ufarlig manøver. Synd å lese at dette ikke er en del av skolenes program her i Norge..

Uansett en tragisk hendelse, mine tanker går til alle pårørende og etterlatte :cry:

Noen som vet om ising var et tema denne tragiske morgenen...

Vel har ikke lyst å spekulere på årsak. Når havarikommisjonen finnes.

Havarikommisjonen la ut i dag en oppdatering.

Havarikommisjonen har innhentet radardata og ADS-B informasjon fra Avinor og Flightradar24. Disse er sammenholdt, systematisert og analysert og har gitt oss et bilde på hvordan flygingen foregikk fra avgang og fram til sammenstøt med bakken. Informasjonen fra disse undersøkelsene tyder på at flyet kom ut av kontroll og gikk i spinn under trening på sakteflyging med flaps og understell nede. I den sammenheng arbeides det med å kartlegge flyets egenskaper.

Så langt i undersøkelsen har ikke Havarikommisjonen funnet noe som tyder at øvelsen i sakteflyging ble gjennomført i strid med flyskolens opplæringsprogram.

https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Undersokelser/21-967

Attachments

• Hangar. Foto SHK (1).jpg
    Hangar. Foto SHK (1).jpg
    219.5 KB · Views: 570
Back