Småfly nødlandet på Sværsvann (Oslo)

LN-KEH

Doodlebugger
Småfly nødlandet på Sværsvann (Oslo)

Hei,

Et småfly skal nettopp ha nødlandet ved Sværsvann (Oslo / Follo) og slått rundt, to personer som sto utenfor hentet av SeaKing.

Eders
Knut Erik

Last edited:
Re: Småfly nødlandet på Sværsvann (Oslo)

og det vil si at operatør er Oslo Flyklubb.
Takk for at dette gikk bra.:)

Uffda... Diamond Star med Thielert-motorene (diesel/JET) har et dårlig rykte og det har vært mye motorproblemer.

Oisann...Jeg var oppe i det flyet der for 3 uker siden, å vi måtte da ta en rejected takeoff på grunn av ekstremt høy RPM...

Tråkka forbi Sværsvann på raceren i går ettermiddag. Minst en meter snø på fortsatt tjukk is. De landet kanskje forholdsvis mykt?

Mulig jeg er konservativ, men jeg er glad jeg stort sett har en Lycoming eller Pratt & Whitney som driver propellen.....

Godt å høre det gikk bra med de ombord.

Dette er vel ikke Sværsvann men myrområdet på andre siden av veien mot Sandbakken?

(...)

Ser ut til at de har vært litt uheldige med landingen og til slutt tippet rundt da de traff et myrområde. (...)

Tja, fixed gear er vel uansett ikke til noen hjelp ved landing på snø.

Kan ikke unngå å legge merke til at venstre vingerot og deler av cowlingen er dekket med noe som ser ut som olje...
Selv totakterene som brukes i mikrofly har bedre rykte enn disse Thielert-maskinene... :p

Det blir nok en vanskelig diskusjon, men det vil selvsagt komme helt an på hastighet, setningsvinkel, setningspunkt, snøforhold og mange andre faktorer :) På råtten snø vil det uansett bli bråstopp når flyet til slutt vil synke gjennom, men kanskje ikke en rundvelt sånn som i dag.

NETTAVISEN said:
Flyet landet opp ned i en myr ved vannet.
Fixed gear no factor........de landet jo inverted.....:colgate:

En kolega knipset dette med mobilen da han var på Kjeller å snudde flyet

Attachments

• GetAttachment.jpg
    GetAttachment.jpg
    42.9 KB · Views: 266

Er det på disse maskinene man vipper opp hele "vinduspynten" for å komme seg inn/ut av cockpit?

Jepp det stemmer!

Hmm se der, det flyet der tror jeg faktisk vil kunne fly igjen etter en god overhaling..

Hvordan kommer man seg da ut om flyet ligger opp-ned med bakken inntil glasset/plastikken?

Regner vel med de har knust ruten for å komme seg ut av flyet.

Man har en dør som kan åpnes på venstre side over vingen der passasjersete er,
tror at den kan åpnes selvom flyet er inverted.

Back