Slutt på bonus!

Re: Slutt på bonus!

Originally posted by TOS
Det er forskjell på om du innehar en kompetanse som andre ikke har, at du er unik i så måte, og det å lage pris-/incentivstrukturer som gjør at kundene låses til deg som tilbyder. Du skriver jo at du ikke er kommet i den posisjonen av din egen vilje. Det er noe ganske annet. Jeg tror, nettopp av den grunn, at du ikke trenger å være bekymret for at KT skal ringe på din dør på et dawn raid for å få satt deg til veggs....:wink

Nei, men det som var sammenligningen er at jeg har kansje en unik greie for akkurat det, men selvfølgelig kan kunden gå andre veier og få samme sak utført. Akkurat som du og kan ta tog elelr hurtigruten, det er jo ikke like enkelt. SAS er der frivillig og, det er du som kunde som på død og liv vil bruke de?

-A

Originally posted by FlyHi

Nu må al den regulering snart stoppe - det er præcist som skrevet et andet sted en hindring af netop konkurrencen. SAS skal altid straffes fordi de har stor markedsandel, som er bygget op igennem mange år. Måske der er en grund til at markedsandelen er så stor? Det kunne være det var det foretrukne flyselskab med konkurrencedygtige priser?

Hvis SAS er alene på nogle ruter, så står det da alle lavprisselskaberne frit at starte op og konkurrere, men det gør detjo ikke, da mange af disse ruter ikke er interessante nok - SAS derimod tager ansvaret på sig og driver dem. De andre vil kun have alle goderne og så have SAS straffet på de interessante ruter. Sådan en gang bullshit...

Du vil nok ikke finne mange økonomer som kjenner til konkurranseretten som vil hevde at forbudet mot bonusprogrammet i Norge er til hinder for konkurransen. At SAS har en stor markedsandel er i seg selv ikke et problem - problemet er om ulike handlinger (f.eks. bonus) fra selskapet bidrar til å hindre andre konkurrenter på en utilbørlig måte fra å operere i markedet. Du snakker om konkurransedyktige priser, og poenget med forbud mot bonus er jo nettopp at en konkurrent med konkurransedyktige priser i fraværet av bonusprogrammer ikke lenger er det når et stort selskap får bruke bonusprogrammer fordi kundene i mye mindre grad er interessert i å bytte selskap (selv om et alternativt selskap har såkalte "konkurransedyktige" priser).

Til det andre poenget så tror jeg vi skal slutte å tro at SAS gjør noe annet enn det som er i SAS beste interesse. Dvs. de operere ikke ruter de taper penger på totalt sett. At ingen andre etablerer seg kan rett og slett være fordi ruten er akkurat stor nok til en aktør/et gitt antall avganger/seter e.l.

Eurobonus har fungeret i mange år - til stor tilfredshed for de mange der har benyttet sig af det - hvorfor i alverden skal lavprisgribbene nu have lov til at udhule dette også - er det ikke nok de har været medvirkende til at sænke kvaliteten på næsten al flytrafik - i "konkurrencens"-navn. Nu må det være på tide, at de konkurrere på andre vilkår og stopper med tudefjæset...

Jeg har selv nytt godt av bonusprogrammet til SAS, med mange reiser innenlands i Norge - noe jeg ikke får nyte godt av i dag. Hver eneste gang (stort sett...) jeg reiser med fly så foregår en vesentlig del av reisen innenlands, og med SAS, slik at jeg personlig nok går glipp av en god del poeng som en følge av det. Likevel så tror jeg det er riktig å iallefall forby bonuspoeng innenlands i Norge. Konkurransen er ikke på langt nær så sterk fra andre transpormidler i Norge (mellom sentrale byer/områder) som i f.eks. Danmark, Sverige og Finland.

Forbudet mot bonusprogram er jo heller ikke et resultat av lavprisselskaper, men at norske myndigheter ønsker å legge til rette for konkurranse. At dette i dag er et lavprisselskap er vel en konsekvens av dagens situasjon i luftfarten, hvor den typen aktører stadig blir en større andel av trafikken.

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by TOS
Det er forskjell på om du innehar en kompetanse som andre ikke har, at du er unik i så måte, og det å lage pris-/incentivstrukturer som gjør at kundene låses til deg som tilbyder. Du skriver jo at du ikke er kommet i den posisjonen av din egen vilje. Det er noe ganske annet. Jeg tror, nettopp av den grunn, at du ikke trenger å være bekymret for at KT skal ringe på din dør på et dawn raid for å få satt deg til veggs....:wink

Nei, men det som var sammenligningen er at jeg har kansje en unik greie for akkurat det, men selvfølgelig kan kunden gå andre veier og få samme sak utført. Akkurat som du og kan ta tog elelr hurtigruten, det er jo ikke like enkelt. SAS er der frivillig og, det er du som kunde som på død og liv vil bruke de?

I fare for å virke kverulerende, så vil jeg likevel hevde at det som er det viktige her er at du ikke selv har satt deg i en posisjon som gjør deg enerådende. Dette er et resultat av at ingen andre tilbyr et likeverkdig produkt. Hadde det vært slik at den ene som kunne tilbydt et "likeverdig" produkt (hensyn tatt til pris og kvalitet) ble utestengt fra markedet fordi du laget et bonussystem som gjorde at ingen ønsket å bruke konkurrenten selv til lavere priser (hensyn tatt til kvalitet) så hadde det kunne væ'rt et problem.

SAS tilbyr ikke et unikt produkt mellom TOS og OSL, f.eks., men man kan kanskje si at de leverer et noe bedre produkt pga bedre plass, hyppigere frekvens osv. De leverer kanskje et unikt produkt mellom BGO og Ålesund, men det kan være fordi at Ålesund er et for lite marked for to aktører. Hadde SAS opptrått slik at den ene konkurrenten (potensiell eller faktisk) ble presset ut av markedet pga av at tilstrekkelig mange kunder ikke ville fly med DY selv om DY tilbød et konkurransedyktig alternativ så ville det kunne vært et problem rent konkurransemessig og for kundene. Et bonusprogram er vurdert til å nettoopp kunne ha denne effekten.

Originally posted by TOS

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by TOS

I fare for å virke kverulerende, så vil jeg likevel hevde at det som er det viktige her er at du ikke selv har satt deg i en posisjon som gjør deg enerådende. Dette er et resultat av at ingen andre tilbyr et likeverkdig produkt. Hadde det vært slik at den ene som kunne tilbydt et "likeverdig" produkt (hensyn tatt til pris og kvalitet) ble utestengt fra markedet fordi du laget et bonussystem som gjorde at ingen ønsket å bruke konkurrenten selv til lavere priser (hensyn tatt til kvalitet) så hadde det kunne væ'rt et problem.

SAS tilbyr ikke et unikt produkt mellom TOS og OSL, f.eks., men man kan kanskje si at de leverer et noe bedre produkt pga bedre plass, hyppigere frekvens osv. De leverer kanskje et unikt produkt mellom BGO og Ålesund, men det kan være fordi at Ålesund er et for lite marked for to aktører. Hadde SAS opptrått slik at den ene konkurrenten (potensiell eller faktisk) ble presset ut av markedet pga av at tilstrekkelig mange kunder ikke ville fly med DY selv om DY tilbød et konkurransedyktig alternativ så ville det kunne vært et problem rent konkurransemessig og for kundene. Et bonusprogram er vurdert til å nettoopp kunne ha denne effekten.

Men tror du ikke at folk ville ha reist mer som en følge av å få en "gratisbilett". Jeg hadde nok gjort det.
Syns det er synd at det skal bli totalforbud. Men kan man ikke helle se på saken fra en annen side da? At konkurenten må bli bedre å lokke til seg kunder på den måten ved å heve seg over den andre? Bare et forslag, men noe i den duren.

Etter at SAS EuroBonus ble fjernet på norsk innenlands har vi hatt en svært gledelig utvikling for oss som passasjerer. Fjerning av bonuspoengene har vært en medvirkende årsak til at SAS har fått en konkurrent, en reell konkurrent - som har bidratt til at prisene har blitt betydelig lavere og tilbudet bedre. Nå er de fleste - bedrifter som privatpersoner - illojale kunder hos både Norwegian og SAS. Jeg synes det blir litt rart når folk snakker om hvor mye poeng de har "tapt" på grunn av forbudet - jeg vil heller snu det på hodet og spørre: Hvor mye penger har du spart?

Originally posted by fredrik propell

Men tror du ikke at folk ville ha reist mer som en følge av å få en "gratisbilett". Jeg hadde nok gjort det.
Syns det er synd at det skal bli totalforbud. Men kan man ikke helle se på saken fra en annen side da? At konkurenten må bli bedre å lokke til seg kunder på den måten ved å heve seg over den andre? Bare et forslag, men noe i den duren.

Jeg tror i likhet med Flightdeck at den generelle prisutviklingen er mer viktig i så måte enn som en følge av "gratisbilletter". Poenget er jo at man mener å vite at bonus gir mer lojale kunder som gir økte priser. At man da får en og annen "gratisbillett" er kanskje ikke nok. Jeg tror personlig at jeg reiser mye mer nå enn for 6-7 år siden (i jobbsammenheng), og jeg har stort sett samme arbeidsoppgaver nå som da. Prisene er blitt ganske mye lavere.

Når det gjelder det andre poenget så vil jeg vel si at det kanskje virker litt underlig å skulle tillatte den desidert største aktøren å benytte seg av et instrument som gjør at eventuelle konkurrenter må anstrenge seg enda mer enn de må gjøre nå. Det er vel heller ikke akkurat konkurranse på like vilkår...?

Jeg er enig i at det er uheldig å legge ned et totalforbud - iallefall om det er ment at bonusprogram a la Eurobonus per se blir ulovlig. Situasjonen kan endres over litt tid, og det bør åpnes opp for en revurdering om situasjonen endres nevneverdig.

Edit: Jeg er nettopp blitt EBS, med alle de fantastiske fordelene SAS girr oss semi-gode kunder...!!:D

Hvorfor klarer Norwegian seg såpass godt på europeiske ruter i konkurranse med flere selskaper som tilbyr bonuspoeng???

Denne diskusjonen har vi hatt mange ganger før...

Med den markedsposisjonen Norwegian har i dag er det absolutt ingen grunn til å forby opptjening av bonuspoeng på norsk innenriks. De har fått over 5 år på seg nå og vokst seg fra 0-20 fly. Norwegian har vokst seg til å bli et mini SAS og de forsøker hele tiden å bli mer lik SAS. De startet som en LCC og er nå en LCC light fordi de har innført seating, gjennomgående billetter og fordeler andre LCC aldri tilbyr. I tillegg er DY langt fra billig på mange av sine ruter. Før jeg flyttet fra Norge brukte jeg DY mer enn de fleste her på forumet og har meget god erfaring fra DYs prising. Så å kalle DY en LCC er vel litt feil.

Dersom bonuspoeng igjen ble tillatt tror jeg ikke det vil påvirke DY i særlig grad. Veksten vi ser i flybransjen nå kommer fra vanlige folk som tidligere ikke hadde råd til å reise veldig ofte med fly. Så mission accomplished! Vi har fått bedre konkurranse og billigere priser i og fra Norge. Nå er det på tide at det blir FRI konkurranse. Og at DY sier at de skal åpne ruter til X og Y dersom bonuspoenger får permabann er bare pisspreik. DY er kun ute etter en ting: Tjene penger (noe de ikke har lyktes med så langt). De driter en lang marsj i distriktspolitikk. Jeg er pisslei av folk som ser på DY som en reddende engel fra SAS djevelskapet. På lik linje med SAS driver de business - period! Og de er livredde for å konkurrere på like vilkår, de trenger forbud der de får fordeler. At de i tillegg synes det er urimelig at de heller ikke skal ha muligheten til å starte et bonusprogram med en eventuell endring i august, snakk om frekkhet!!

Nå til forbudet. Greit med forbud av poeng, men hvorfor forby status opptjening?

Måten forbudet er lagt opp i Norge er i beste fall urimelig. Det har vært diskutert rabatter etc etc. tidligere i tråden. Mitt spørsmål er: Hvorfor kan man ikke gjennomføre forbudet slik man har gjort i Sverige? Det er helt greit for meg at man forbyr bonuspoengene i seg selv. Men la ihvertfall kundene få mulighet til å oppnå status. Hvorfor? Fordi de som reiser mye fortjener at reiseopplevelsen går raskere og smidig. Vi snakker om fast track (kommer forhåpentligvis snart i verdens rikeste sosialiststat :rolleyes: ), bedre seter ombord, egne innsjekkingsskranker etc. etc. Folk som reiser mye er raskere av og på fly, raskere i sikkerhetskontrollen rett og slett fordi øvelse gjør mester. Folk som reiser mye i jobben vet at det er en belastning, ikke en moro flytur et par ganger i året (bortsett fra oss som er flygærn..). Dersom køene for disse kundene er kortere, blir dagene til folk som reiser ofte kortere noe som betyr at man er hjemme hos familien mye tidligere. Det skjønner alle sammen (selv hardbarka sosialister som vil ha likhet for alle)

SAS får rett og slett ikke lov til å tilby sine beste kunder optimal service for å gjøre hverdagen for disse lettere. Man får rett og slett ikke lov til å gruppere gode, middels gode og vanlige kunder. Da sier selvsagt kritikerne: Da er det jo bare å kjøpe en fullpris/business billett, da får man jo noen av disse fordelene. Hmmm, så billige billetter skal ikke folk som reiser i jobben nyte godt av, kun privat personer.. Please... Og når du reiser utenriks, hjelper det voldsomt å ha status. I tillegg har gullkunder mye bedre fordeler enn det fullpris/businesskundene har - uansett bookingklasse.

Det er problemet jeg har med dette forbudet.

Hele flybransjen, fra bonusprogrammer til operativ drift har endret seg utrolig mye de siste 5-6 årene. At bonusprogrammer fører til høyere flypriser er bare tull og kan overhodet ikke dokumenteres. SAS har f.eks. slanket Eurobonus bemanningen voldsomt siden 2001. Egne EB callsenter er lagt ned, her i USA hadde man 6 personer som utelukkende jobbet med EB. Hele enheten ble nedlagt i fjor og ringer man til EB nå kommer man et vanlig bookingsenter i Tallinn.

Setene som gis bort er meget begrenset. Det er seter flyselskapene normalt sett aldri hadde solgt. De fleste EB medlemmer vet hvor vanskelig det er å ta ut bonusbilletter. Nå krever EB gebyrer for å bruke dine bonuspoeng. Man har også begynt å lage samarbeidsavtaler med mange eksterne selskaper, som Hurtigruten med flere der EB tjener penger.

Originally posted by EB

Hvorfor klarer Norwegian seg såpass godt på europeiske ruter i konkurranse med flere selskaper som tilbyr bonuspoeng???

Det er vel omtrent et like godt spørsmål som hvorfor klarer SAS seg så godt uten bonuspoeng innenlands i Norge...? Hvorfor er det så viktig med bonuspoeng innenlands? Hvor stor ulempe er det for SAS? For forretningsreisende er det ikke noe alternativ til å fly SAS i veldig mange tilfeller, og iallefall om man skal videre ut av landet. For oss som stort sett reiser på rabatterte billetter så har jo SAS vist at denne typen kunder ikke er så viktige (25% bonus på en rekke bookingklasser).

Så til Tommy777 sine argumenter: SAS kan selvsagt levere god service til sine beste kunder. Man grupperer sine kunder i basic, sølv, gull osv. i dag - det er jo kun innenlands at man ikke kan opptjene bonuspoeng, så man trenger ikke overdrive problemet. Jeg vil også tro at det er slik at ganske mange av de som opptjener sin status i dag som tidligere (jeg har for første gang på mange år maktet å hanke til meg sølvkort hos SAS i år, og det uten bonus innenlands som er en stor del av min reiseaktivitet), og selv om enkelte som nesten utelukkende reiser innenlands så er det nok ikke noe veldig stort problem. Man kan sikkert gå inn i SAS sine årsrapporter for å se utviklingen av gull, sølv og basic kunder før og etter bonusforbudet, men det får noen andre evt gjøre.

At bonus gir høyere priser kommer ikke av kostnadene ved å drive bonusprogrammet - det er nok en feilslutning. Kostnadene ved EB (..ikke Eivind..) er for faste kostnader å regne. Økte priser kommer av at de reisende er mer villige til å betale noe mer for å fly med SAS heller enn å velge en konkurrent for å opptjene poeng og få høyere status. Dette er spesielt et "problem" for de som har arbeidsgivere som betaler for reisene. Det er jo lojalitetsaspektet ved bonussystemet som er grunnen til at man idet hele tatt startet opp slike programmer. Ert det noen som ikke tror at bonusprogrammer gir mer lojale kunder?

Jeg er enig i at det nok er urimelig å tro at DY driver distriktspolitikk, like lite som SAS gjør det. Begge selskapene driver business. Jeg er også tilbøyelig til å være enig i at man nok ikke skal forvente at ruter innenlands popper opp i hytt & pine som følge av dette.

Det at bonus program medfoerer hoeyere priser maa vaere et saernorsk fenomen, jeg maa innroemme at jeg har problemer med debatter der X er kun opplest og vedtatt, og er ikke helt sikker paa at TOS selv ville ha gitt sine argumenter bestaatt om de ble levert til eksamen paa Universitet i Tromsoe:p

For meg er det alltfor mange fakta som tyder paa at Bonusprogram ikke paavirker prisene.....i hvertfall absolutt ikke i mitt eget hjemmemarked, hvor til tross for Bonus program i Alle markeder, har prisene gaatt ned og ned og ned....vaere seg SEA Bellingham hvor Horizon har MONNOPOL!! full bonus trippel poeng og 40% lavere priser enn i 2002....eller Hawaii hvor Hawaiaan naa er oppe i 20 ukentlige avganger (opp i fra 10 i 2002) prisene har gaatt ned fra et snitt paa USD 500 til et snitt paa under USD300, det er Bonusprogram saa langt oeyne rekker...selv tjener jeg Hawaiian Miles naar jeg fyller bensin, naar jeg tar en Oel paa Archer Ale House.....og vettu hva Farbror Melker....PRISENE HAR GAATT NED.....

En maa ogsaa huske paa at utgiftene til aa drive Bonusprogram ikke forsvinner om en fjerner programmene, en stor del av Bonusprogrammene brukes som Markedsfoering, og jeg tror i min enkle verden at utgiftene bare vil bli flyttet, og kanskje bli hoeyere da en ikke faar en direkte kanal til brukerne....men maa bruke mere "generell" markedsfoering....som koster langt langt mere....et lite eksempel fra vaar lille by (Seattle) hvor 2 selskaper aapner nye internasjonale ruter....AF bruker 10% av hva AM bruker paa markedsfoering i form av TV og Media Annonser....og AF skal fylle rundt 200 seter daglig mot AM sine 120.....AF har en god Bonus base tilgjenglig....

Og naar jeg ut og reise i jobb til Sacramento, saa betyr bonusprogrammene 0 - null paa mitt valg av selskap.....det er enten AS, UA og jeg faar enten Smiles and More av UA...eller Hawaiian hos AS....saa det ender opp med avgangstid og pris som bestemmer (selv om jeg staar helt fritt til aa velge, da min arbeidsgiver anser reise som en belastning som maa kompenseres)

Jeg er også enig med hva som er skrevet tidligere. Det er ganske greit å vite hvem som flyr ofte med selskapene, så man kan gi litt ekstra service eller tilbud til disse. Hvis det blir forbudt så må man gå tilbake til systemet hvor man gir f.eks statuskort til de man tror reiser ofte. Slik at en i firamet som er ansvarlig for reisebookinger får det, mens han kanskje aldri flyr selv. Mens de som pendler daglig, men har en lavere posisjon, da ikke får noe.

Originally posted by dc-8-63

Det at bonus program medfoerer hoeyere priser maa vaere et saernorsk fenomen, jeg maa innroemme at jeg har problemer med debatter der X er kun opplest og vedtatt, og er ikke helt sikker paa at TOS selv ville ha gitt sine argumenter bestaatt om de ble levert til eksamen paa Universitet i Tromsoe:p

Nei du, Finn Erik, man hadde nok fint bestått eksamen med de argumentene....:D Jeg påstår ikke at det alltid må være slik at prisene går opp, men at det er en rekke faktorer som trekker i den retningen. I et land som Norge med stort sett et alternativ til SAS på transport (dvs. DY) så tror jeg det er mye som taler for at lojalitetseffekten kan være stor (men jeg vet jo ikke hva som ville skjedd, like lite som alle andre her inne). Det virker bare på meg som om det er noen som mener at kundene ikke blir mer lojale som en følge av disse programmene - noe jeg forsøker å argumentere mot. Det er jo heller ikke kostnadene ved programmene som er viktige (i forhold til prissettingen av billettene så er dette kostnader, i likhet med generelle markedsføringskostnader kostnader som er irrelevante). Det kan selvsagt være at ting er anderledes nå, men svenske konkurransemyndigheter gjorde en undersøkelse som viste at man kunne ha en prisøkning på 10%.

At prisene har gått ned i ditt lokalmarked kan være en konsekvens av mange andre faktorer. Prisene har jo gått ned over hele linjen, også i land med bonusprogram. I ditt eksempel med SEA-Bellingham er jo ikke slik at Horizon har monopol på transport, selv om de er eneste flygende selskap. Man kan ta toget (selv om det vel kanskje ikke alltid er et godt alternativ). Man kan også kjøre bil, noe jeg gjorde når jeg reiste opp til Bellingham fra SEA (vi vurderte ikke fly engang), og enda drakk vi øl på Archer Ale House....:wink

Det er jo også enkelte som diskuterer som om SAS ikke kan gi ut statuskort til sine kunder. Det gjør de jo fortsatt. Det er altså bare i Norge at man ikke kan tjene opp bonuspoeng. Og hvorfor skal man gi god service til de som flyr ofte - jo for å sørge for at de fortsetter å fly med samme selskap og ikke bytter til en konkurrent. Jeg skjønner jo at det er mye styr når man er ute og reiser - det opplever jeg selv også, og at det derfor kan være kjekt å bli tatt litt bedre vare på. SAS har vel valgt å gå litt i motsatt retning, iallefall for massene, selv om jeg synes SAS stort sett er greit nok og på mine siste reiser har vært uten å kunne klage på noe særlig (et par av disse var riktignok Ec Extra). Det som har verdi, bortsett fra muligheten til oppgradering, er selvsagt å kunne unngå mest mulig av køene. Dette klarer man stort sett å få til uten status om man punger ut med f.eks. econ extra, med billetter som ikke trenger være så veldig kostbare.

Originally posted by TOS

Så til Tommy777 sine argumenter: SAS kan selvsagt levere god service til sine beste kunder. Man grupperer sine kunder i basic, sølv, gull osv. i dag - det er jo kun innenlands at man ikke kan opptjene bonuspoeng, så man trenger ikke overdrive problemet. Jeg vil også tro at det er slik at ganske mange av de som opptjener sin status i dag som tidligere (jeg har for første gang på mange år maktet å hanke til meg sølvkort hos SAS i år, og det uten bonus innenlands som er en stor del av min reiseaktivitet), og selv om enkelte som nesten utelukkende reiser innenlands så er det nok ikke noe veldig stort problem. Man kan sikkert gå inn i SAS sine årsrapporter for å se utviklingen av gull, sølv og basic kunder før og etter bonusforbudet, men det får noen andre evt gjøre.

.

Det er overhodet ikke snakk om å overdrive problemer. Det er utrolig mange gode SAS kunder som ble påvirket av dette forbudet og mistet sin status. Så for folk som reiser masse innenlands og stort sett kun på ferie til utlandet, har dette fått en meget negativ konsekvens. Bare i min nærmeste omgangskrets har en rekke gode kunder mistet sin gullstatus og dermed muligheten til å fortsatt ha en lettere hverdag.

Det er vel omtrent et like godt spørsmål som hvorfor klarer SAS seg så godt uten bonuspoeng innenlands i Norge...? Hvorfor er det så viktig med bonuspoeng innenlands? Hvor stor ulempe er det for SAS? For forretningsreisende er det ikke noe alternativ til å fly SAS i veldig mange tilfeller, og iallefall om man skal videre ut av landet. For oss som stort sett reiser på rabatterte billetter så har jo SAS vist at denne typen kunder ikke er så viktige (25% bonus på en rekke bookingklasser).

DY har valgt å ikke ha et bonusprogram. De velger å bruke andre midler for å markedsføre seg/skaffe seg nye/lojale kunder. Hvorfor skal myndighetene detaljstyre markedstiltak som SAS ønsker å gjennomføre? Dersom det ofte ikke finnes alternativer til SAS, hvorfor ikke gi poeng? Vi vet at DY overhode ikke er interessert i å konkurrere på mindre lønnsomme ruter. Og siden 25% regelen finnes i dag er det enda vanskeligere for folk å opptjene status på utenlandsruter dersom man stort sett reiser utenlands på ferie??

At bonus gir høyere priser kommer ikke av kostnadene ved å drive bonusprogrammet - det er nok en feilslutning. Kostnadene ved EB (..ikke Eivind..) er for faste kostnader å regne. Økte priser kommer av at de reisende er mer villige til å betale noe mer for å fly med SAS heller enn å velge en konkurrent for å opptjene poeng og få høyere status. Dette er spesielt et "problem" for de som har arbeidsgivere som betaler for reisene. Det er jo lojalitetsaspektet ved bonussystemet som er grunnen til at man idet hele tatt startet opp slike programmer. Ert det noen som ikke tror at bonusprogrammer gir mer lojale kunder?

Så det du i realiteten påstår er at arbeidsgiverne med glede betaler for dyrere flybilletter eller at ansatte belaster arbeidsgivere med dyrere billetter bare for å få poeng?? Slik funker ikke verden lengre, kamerat.. Det er ikke bare flybransjen som kutter og er meget bevisst på sine kostnader. Jeg vet ikke om en eneste arbeidsgiver som tillater slikt lengre. Grunnen til at man velger SAS oftest som forretningsreisende, har du jo allerede sagt selv: Mye mer frekvente avganger, bedre service og en mye enklere hverdag dersom man har status og reiser på fleksible billetter.

Jeg kan se dine argumenter for opptjening av poeng, men det er ikke kommet et eneste godt argument hvorfor man bør forby opptjening av status slik de har gjort i Sverige.

Fra et forsknings standpunkt ville jeg ennaa gitt deg stryk:p :p fordi din argumentasjon forutsetter at DY ikke oppretter Bonusprogram....hvis baade SAS og DY har Bonusprogram tror jeg at det kun vil vaere andre faktorer som bestemmer pris og vrir konkuransen i en eller annen vei....SK/DY i Norge er ikke ulikt UA/AS her borte paa vestkysten....eneste forskjell er at DY ikke har et Bonusprogramm, og at SK ikke har lov til aa bruke det....ut over det har prisene sunket i begge markeder....og for meg som kunde spiller Bonusprogramm null inn for mitt valg, faktisk har jeg valgt det alternativet som gir meg daarligst uttelling paa Bonus saa langt i aar AS...fordi UA har saapass stor uregelmessighet og andre problemer....men skulle Bonus drevet miott valg gir UA mellom SEA og Sacramento klart best uttelling (og ja jeg oensker meg den opgradering til C paa LH neste gang, og jeg mangler kun 2000 miles for aa oppnaa den, fremdeles velger AS....) i det oeyeblikk begge aktoerer tilbyr Bonmus systemer - noeytraliseres Lojalitets effekten...

Og naar det gjelder SEA Bellingham saa kan jeg godt bruke SEA Idaho Falls, hvor hverken Tog, Baat eller Bil er noe alternativ..eller SEA Redmond Oregon.....prisene har sunket med 40% Horizon har MONNNNOPOL,,,det er Trippel Bonus.....

Jeg har enneaa til dags dato til gode aa se noe annet enn "Prisene maa jo gaa opp" en finger stukket opp i luften....det foeles jo saann....hvis meg noen tall...dokumenter dette opp mot eksemplene hvor prisene gaar ned ned ned ned hvor bonus er en del av verdagen.....

Det fra en som akkurat har bestillt 2 Bonus reiser fra Portland til Buenos Aires for mine Svigerforeldere i Mars 2008 med UA (og de har ennaa peong igjen for min kone...) og Vet du Hva Farbror Melker....de har ikke floeyet en eneste mil med UA for aa opptjene disse poengene....de er alle opptjent via Mastercard......og UA's priser ut av PDX har ogsaa gaatt ned ned ned ned.....

Originally posted by TOS

Nei du, Finn Erik, man hadde nok fint bestått eksamen med de argumentene....:D Jeg påstår ikke at det alltid må være slik at prisene går opp, men at det er en rekke faktorer som trekker i den retningen. I et land som Norge med stort sett et alternativ til SAS på transport (dvs. DY) så tror jeg det er mye som taler for at lojalitetseffekten kan være stor (men jeg vet jo ikke hva som ville skjedd, like lite som alle andre her inne). Det virker bare på meg som om det er noen som mener at kundene ikke blir mer lojale som en følge av disse programmene - noe jeg forsøker å argumentere mot. Det er jo heller ikke kostnadene ved programmene som er viktige (i forhold til prissettingen av billettene så er dette kostnader, i likhet med generelle markedsføringskostnader kostnader som er irrelevante). Det kan selvsagt være at ting er anderledes nå, men svenske konkurransemyndigheter gjorde en undersøkelse som viste at man kunne ha en prisøkning på 10%.

Så da sier du at dersom Eurobonus igjen ble lovlig i Norge, vil prisene gå opp og DY gå konkurs? DY har hatt 5 år på seg og har gjort det meget godt. Jeg tror sjansen for at DY forsvinner dersom bonuspoeng igjen blir lovlig er urealistisk liten.

At prisene har gått ned i ditt lokalmarked kan være en konsekvens av mange andre faktorer. Prisene har jo gått ned over hele linjen, også i land med bonusprogram. I ditt eksempel med SEA-Bellingham er jo ikke slik at Horizon har monopol på transport, selv om de er eneste flygende selskap. Man kan ta toget (selv om det vel kanskje ikke alltid er et godt alternativ). Man kan også kjøre bil, noe jeg gjorde når jeg reiste opp til Bellingham fra SEA (vi vurderte ikke fly engang), og enda drakk vi øl på Archer Ale House....:wink

Finn Erik nevner Hawaii markedet, noe som er et godt sammenligningsgrunnlag med Norge. De to store (Aloha og Hawaiian) har stort sett hatt monopol på trafikken mellom holmene der ute. Etter at Go! entret markedet, har selvsagt prisene gått ned. Mens Go! ikke har bonusprogram og møter knallhard konkurranse fra de store, har det likevel gått glimrende for dem der ute og de ekspanderer videre. Det er ingen transport alternativer mellom øyene på Hawaii, på lik linje med Norge. Så det går faktisk an å starte en ny butikk og utfordre de store uten hjelp fra myndighetene...

Det er jo også enkelte som diskuterer som om SAS ikke kan gi ut statuskort til sine kunder. Det gjør de jo fortsatt. Det er altså bare i Norge at man ikke kan tjene opp bonuspoeng. Og hvorfor skal man gi god service til de som flyr ofte - jo for å sørge for at de fortsetter å fly med samme selskap og ikke bytter til en konkurrent. Jeg skjønner jo at det er mye styr når man er ute og reiser - det opplever jeg selv også, og at det derfor kan være kjekt å bli tatt litt bedre vare på. SAS har vel valgt å gå litt i motsatt retning, iallefall for massene, selv om jeg synes SAS stort sett er greit nok og på mine siste reiser har vært uten å kunne klage på noe særlig (et par av disse var riktignok Ec Extra). Det som har verdi, bortsett fra muligheten til oppgradering, er selvsagt å kunne unngå mest mulig av køene. Dette klarer man stort sett å få til uten status om man punger ut med f.eks. econ extra, med billetter som ikke trenger være så veldig kostbare.

Dette gjelder deg og ditt reisemønster. Det finnes veldig mange som stort sett kun reiser innenlands i jobben. Hvordan skal SAS hjelpe disse kundene å unngå kø?

Vi snakker ikke kun om køer, man snakker om hele reiseopplevelsen fra du bestiller billetten til du kommer inn døra hjemme. På innenriks er den suverent største fordelen for EBG at du kan booke sete på de 6 første radene. Det kan kun EBG og folk med grisedyre flex billetter gjøre.. Hvilken betydning har det? Jo, du kommer deg raskt inn og ut av flyet og sparer ca. 10 minutter sammenlignet med passasjerer som sitter bakerst. Med f.eks. 50 flighter pr. år, blir det bra mange timer mer fritid.. Det finnes en rekke andre fordeler, vi kjenner selvsagt til dem alle sammen.

Econ Extra er jo ikke tilgjengelig innenriks i Norge en gang... Og fordelen som Economy Extra kundene får er langt færre enn business og EBG.

I tillegg er slettes ikke Economy Extra billetter billige.. De er 10-15% under business priser...

Dette er politiker argumentasjon og rimelig selvmotsigende. I din andre post sier du at det er et problem for firmaer at forretningsreisende reiser på for dyre billetter kun for å fly SAS og få poeng, her sier du at dersom man ønsker å oppnå mer fordeler, kan man jo kun kjøpe en grisedyr billett (Economy Extra t/r OSL-LHR-OSL koster 6900.....)

Igjen, jeg driter i poengene, men HVORFOR skal man forby opptjening av status??

Originally posted by Tommy777

Dette er politiker argumentasjon og rimelig selvmotsigende. I din andre post sier du at det er et problem for firmaer at forretningsreisende reiser på for dyre billetter kun for å fly SAS og få poeng, her sier du at dersom man ønsker å oppnå mer fordeler, kan man jo kun kjøpe en grisedyr billett (Economy Extra t/r OSL-LHR-OSL koster 6900.....)

Jeg innser jo at vi ikke blir enige, men jeg synes kanskje det er litt drøyt å kalle min argumentasjon for politikerargumentasjon. Det er ingen motsetning slik jeg ser det mellom de to tingene du trekker frem her. en ting er det generelle prisnivået. En annen ting er hva en enkelt reisende velger å betale. Jeg mener at det er mange ting som trekker i retning av at bonus gir høyere billettpriser. Dette gjelder det generelle prisnivået. Om det er enkelte reisende som trenger fleksibilitet, reiseopplevelse og what have you, så må de hjertens gjerne kjøpe dyre billetter. Problemet var ikke ment å henspeile på problemer for firmaet de er ansatt i, men at dette gjør at det skal enda mer til for å bytte fordi en selv ikke betaler for reisen (men nyter godt av poeng og status). Om et gitt firma er villig til å la sine ansatte reise på fleksible og av og til dyre billetter så er det et valg de gjør selv.

Du nevner 25%-regelen som et problem for opptjening av bonus og status, men det har vel strengt tatt fint lite med forbudet å gjøre.

Jeg tror at DY ville mistet en god del kunder om bonus ble tillatt igjen, dersom de ikke reduserer sine priser. Om det er tilstrekkelig mange til at DY går konkurs vet ikke jeg, mer tror vel egentlig ikke det. Jeg spiller litt djelvelens advokat her, for jeg har litt problemer med å se at dette er noe SAS taper vesentlig på. De kan jo velge å gjøre disponeringer i andre dimensjoner som evt skulle motveie dette, men man har vel heller valgt å gå enda mer i retning av lavt generelt servicenivå (selv om man reklamerer med det motsatte nå, så vi får vel se an utviklingen litt før man konkluderer).

Originally posted by dc-8-63

Fra et forsknings standpunkt ville jeg ennaa gitt deg stryk:p :p fordi din argumentasjon forutsetter at DY ikke oppretter Bonusprogram....

vel, jeg er enig i at om begge selskaper har bonusprogrammer så kan effekten iallefall delvis nøytraliseres, og konkurransen blir mer i form av å lokke kundene inn i sitt bonusprogram kontra konkurrentens program. Dette kan selvsagt gjøre at kundene får sin del av gevinsten, gjennom at selskapene i utgangspunktet da vil være interesserte i å konkurrere bort (i form av bonuspoeng, status, bedre kvalitet ombord, økt frekvens osv.) nesten all gevinsten av å kapre en ekstra kunde. Vi så vel noe av dette når SAS og BU konkurrerte og BU var partner med KLM. Om man klarer å kansellere hele effekten vil nok være litt avhengig av attraktiviteten i de ulike programmene, men det er helt riktig at dette er en effekt som burde tas hensyn til og som kan moderere priseffekten. SAS er nå fortsatt en mye større aktør enn DY, så DY stiller med et visst handicap.

Jeg har enneaa til dags dato til gode aa se noe annet enn "Prisene maa jo gaa opp" en finger stukket opp i luften....det foeles jo saann....hvis meg noen tall...dokumenter dette opp mot eksemplene hvor prisene gaar ned ned ned ned hvor bonus er en del av verdagen.....

Det er vel ikke helt enkelt å vise til tall, fordi empirien ikke akkurat er stor på dette. Det er vel stort sett bare i Skandinavia og Tyskland som man har gjort noe med dette (såvidt jeg vet). Det svenske Konkurransverket har laget en rapport om effekten av bonusprogrammer (jeg husker ikke årstall), men mitt minne sier meg at de argumenterte med en 10% prisøkning (men her kan jeg huske feil).

....de har ikke floeyet en eneste mil med UA for aa opptjene disse poengene....de er alle opptjent via Mastercard......og UA's priser ut av PDX har ogsaa gaatt ned ned ned ned.....

Bonusprogrammene i USA synes å ha blitt så altomfattende at du omtrent kan kjøpe deg hus på kredittkort og opptjene millioner av miles med dertilhørende bonusreiser verden rundt....:smile2 Da snakker man vel strengt tatt ikke lenger om lojalitetsprogrammer a la EB (igjen, ikke personen EB....:wink) men generelle rabattordninger a la Statoilkort, Coop-kort osv. Denne typen opptjening synes ikke å være så problematisk, men jeg kjenner ikke opplegget godt nok.

Men for all del, la SAS innføre bonus så får vi se hva som skjer. Jeg har ingen personlige interesser i dette, og det er vanskelig å diskutere relativt kompliserte argumenter på et forum.

Men kan man ikke helle se på saken fra en annen side da? At konkurenten må bli bedre å lokke til seg kunder på den måten ved å heve seg over den andre?

Præcist min ord..

Er desuden meget enig med Tommy777 i hans betragtninger. Hvorfor skal muligheden for at få guldstatus (og dermed fasttrack, forbedret venteliste osv.) forsvinde for trofaste kunder - blot fordi en konkurrent til SAS ikke vil have sådan et program.

Nej - det er netop konkurrenceforvridende når sådanne forbud indføres.

Lad dog markedskræfterne afgøre dette - og lad kunderne bestemme hvor de vil købe og hvad de vil købe. hvis kunderne vælger SAS så må det jo være fordi totalproduktet er vurderet bedre end konkurrenten. Den gamle skrøne om at virksomheder betalte titusindvis af kroner for flybilletter der kunne købes meget billigere - blot så medarbejderen fik bonuspoint holder ikke i virkeligheden. Det er noget som netop SAS'konkurrenter forsøger at holde i live, så de kan få lidt medlidenhed.

Ved at fjerne bonusordninger, så kommer SAS netop til at stå dårligere i konkurrencen med andre flyselskaber internationalt, da mange vælger BA el. KLM som program istedet (når de alligevel ikke kan samle point indenrigs) og derfor vælger andre selsksaber end SAS udenrigs. Her må konkurrencen også virke, men ikke på en måde så SAS på forhånd står dårligere end udendske konkurrenter...

Flykunder lokkes av bonuskort
Aftenposten Morgen 19.04.1996
SæTHRE LARS N.
Side: 38
Klasse: Samferdsel
Emne: Flyselskaper|Reklame|Undersøkelser

Norske flypassasjerer lar seg kjøpe. De flyr dit bonuskortene fører dem.

LARS N. SÆTHRE

Det er slett ikke alle som vil innrømme det, men flyselskapenes bonuskort virker akkurat slik flyselskapene hadde håpet på.

Det viser tall fra en fersk undersøkelse Transport økonomisk Institutt (TØI) har gjennomført om folks bruk av Braathens SAFEs og SAS' bonuskort.

Over 6000 flypassasjerer er spurt, og det er ingen tvil om at de lar seg lokke av gratisturer og hotellovernattinger: Av de som har bonuskort fra ett flyselskap, sier 44 prosent at valg av flyselskap påvirkes av bonuskortet. Stadig flere samler imidlertid på flyselskapenes bonuskort. Dermed øker andelen av de reisende som stiller med begge kort. Bare fra mars til oktober 1995 økte andelen fra 19 til 26 prosent av de reisende. Av disse som har både SAS' Eurobonus og Braathens SAFEs Bra-kort, er det betydelig færre som lar seg lokke: 27 prosent svarer at kortene påvirker deres valg av flyselskap. TØI-undersøkelsen viser at 49 prosent av de reisende har SAS' kort, 40 prosent har Braathens kort. Disse tallene stammer imidlertid fra oktober, og andelen kortinnehavere er derfor betydelig høyere i dag. SAS har delt ut 225 000 kort i Norge, hvorav 45 000 er sendt ut etter oktober. Konkurrent Braathens SAFE har passert 150 000 "medlemmer", hvorav 65 000 har kommet til siden oktober.

Menn med kort
Mens to av tre mannlige reisende er innehavere av bonuskort, er det kun en av tre kvinner som er det. Dette skyldes at menn reiser mer, og at det er de som flyr oftest som naturlig nok skaffer seg bonuskort. De forretningsreisende er viktigste mål for flyselskapenes lojalitetskamp. To av tre tjenestereisende oppgir at de har bonuskort.
- Her kan flyselskapene spille på fristelsen til å høste private fordeler, kommenterer avdelingsleder Jon Inge Lian ved TØI.

Til tross for at anskaffelse og eierskap er gratis, er det fortsatt en stor andel av de reisende som ikke står på flyselskapenes lister: I oktober 1995 hadde 37 prosent av de reisende ingen bonuskort. Blant de fritidsreisende var det kun en av fire som hadde bonuskort.

Drømmekundene belønnes
Konsulenten er drømmekunden til SAS. Belønningen er selvfølgelig turer jorden rundt.
De beste SAS-kundene har fløyet seg til over 1 million poeng i løpet av de siste årene. På topp finner man næringslivsfolk med over 300 000 bonuspoeng årlig.
Hvis man sorterer sine poeng riktig kan man for eksempel ta med sin partner på seks tur-retur-weekender til Paris.
Et annet alternativ er å dra sammen til Singapore, siden til Australia, og så et par-tre ganger til Bergen.
- De beste kundene finner vi blant konsulenter innen shipping, finans, data og de store industriselskapene, sier Sven Jensen, EuroBonus-sjef i SAS.
Viktig
- Forsvinner ikke effekten av lojalitetskortene når stadig flere skaffer seg et kort for hvert flyselskap?
- Nei. Mange har sett at det lønner seg å samle eggene i en eller maks to kurver. Å samle litt poeng i hvert flyselskap blir det lite igjen av, sier Jensen.
Ifølge markedssjef Freddy Eriksen stemmer TØI-tallene godt med egne undersøkelser:
- Folk er opptatt av bonuspoengene. For de som reiser mye virker programmene effektivt, sier Eriksen.

50 ganger til Bergen
SAS og Braathens SAFE slåss nå om de beste bonusprogrammene i kampen om kundene. Gjennom EØS-tillatte interline-avtaler om felles priser, slåss de nemlig ikke når det gjelder prisene.

For den som har tenkt å sope sammen tilstrekkelig poeng til en Australia-tur for to, kreves det imidlertid adskillige timer i luften.

©Aftenposten

Originally posted by TOS

Jeg mener at det er mange ting som trekker i retning av at bonus gir høyere billettpriser. Dette gjelder det generelle prisnivået. Om det er enkelte reisende som trenger fleksibilitet, reiseopplevelse og what have you, så må de hjertens gjerne kjøpe dyre billetter.

Jeg har litt problemer med dette argumentet, selv mener en boer se paa hva reisen kostet naar reiseregning blir levert inn, og i mitt tilfelle blir de 80-100 USD som mere fleksibilitet koster i utgangspunktet, den beste "dealen" for min organisasjon....de billigste billettene gir meg ingen mulighet for aa endre, kun kjoepe ny billett, mens legger jeg paa 40-50USD pr. strekning kan jeg endre billettene mot et gebyr. Det blir langt billiegen enn aa kjoepe en ny enveis billett.....og Bonus har ingen innflytelse paa prisen....jeg faar min 15 poeng og jubler ?

Originally posted by TOS

SAS er nå fortsatt en mye større aktør enn DY, så DY stiller med et visst handicap.

Ja SAS er en stoerre aktoer paa samme maate som UA er en gigant aktoer her I Seattle markedet...allikevel har Alaska hatt kjempesuksess med sitt Bonusprogram, de har vokst fra kun fly Alaska til vestkysten av USA til naa aa til by Oestkysten av USA, Mexico, og Hawaii fra hoesten av.....og prisene har gaatt ned de.....og antall Bonmuskunder har gaatt opp.

Jeg sliter ogsaa veldig med tanken om at Lojalitet til et selskap foerer til dyrere billetter, lojalitet foerer jo ogsaa til at nye markeder aapnes.....som f.eks. fra 11 Juni kan vi fly Nonstop fra Seattle til Paris.....og denne ruten er meget godt hjulpet i gang ved at AF kunne tappe inn i AS sitt Lojalitetesprogram.....ikke bare har vi faatt en ny rute...vi har faatt billieger billetter til Europa ogsaa........

Back