Re: Slutt på bonus!
Denne diskusjonen har vi hatt mange ganger før...
Med den markedsposisjonen Norwegian har i dag er det absolutt ingen grunn til å forby opptjening av bonuspoeng på norsk innenriks. De har fått over 5 år på seg nå og vokst seg fra 0-20 fly. Norwegian har vokst seg til å bli et mini SAS og de forsøker hele tiden å bli mer lik SAS. De startet som en LCC og er nå en LCC light fordi de har innført seating, gjennomgående billetter og fordeler andre LCC aldri tilbyr. I tillegg er DY langt fra billig på mange av sine ruter. Før jeg flyttet fra Norge brukte jeg DY mer enn de fleste her på forumet og har meget god erfaring fra DYs prising. Så å kalle DY en LCC er vel litt feil.
Dersom bonuspoeng igjen ble tillatt tror jeg ikke det vil påvirke DY i særlig grad. Veksten vi ser i flybransjen nå kommer fra vanlige folk som tidligere ikke hadde råd til å reise veldig ofte med fly. Så mission accomplished! Vi har fått bedre konkurranse og billigere priser i og fra Norge. Nå er det på tide at det blir FRI konkurranse. Og at DY sier at de skal åpne ruter til X og Y dersom bonuspoenger får permabann er bare pisspreik. DY er kun ute etter en ting: Tjene penger (noe de ikke har lyktes med så langt). De driter en lang marsj i distriktspolitikk. Jeg er pisslei av folk som ser på DY som en reddende engel fra SAS djevelskapet. På lik linje med SAS driver de business - period! Og de er livredde for å konkurrere på like vilkår, de trenger forbud der de får fordeler. At de i tillegg synes det er urimelig at de heller ikke skal ha muligheten til å starte et bonusprogram med en eventuell endring i august, snakk om frekkhet!!
Nå til forbudet. Greit med forbud av poeng, men hvorfor forby status opptjening?
Måten forbudet er lagt opp i Norge er i beste fall urimelig. Det har vært diskutert rabatter etc etc. tidligere i tråden. Mitt spørsmål er: Hvorfor kan man ikke gjennomføre forbudet slik man har gjort i Sverige? Det er helt greit for meg at man forbyr bonuspoengene i seg selv. Men la ihvertfall kundene få mulighet til å oppnå status. Hvorfor? Fordi de som reiser mye fortjener at reiseopplevelsen går raskere og smidig. Vi snakker om fast track (kommer forhåpentligvis snart i verdens rikeste sosialiststat

), bedre seter ombord, egne innsjekkingsskranker etc. etc. Folk som reiser mye er raskere av og på fly, raskere i sikkerhetskontrollen rett og slett fordi øvelse gjør mester. Folk som reiser mye i jobben vet at det er en belastning, ikke en moro flytur et par ganger i året (bortsett fra oss som er flygærn..). Dersom køene for disse kundene er kortere, blir dagene til folk som reiser ofte kortere noe som betyr at man er hjemme hos familien mye tidligere. Det skjønner alle sammen (selv hardbarka sosialister som vil ha likhet for alle)
SAS får rett og slett ikke lov til å tilby sine beste kunder optimal service for å gjøre hverdagen for disse lettere. Man får rett og slett ikke lov til å gruppere gode, middels gode og vanlige kunder. Da sier selvsagt kritikerne: Da er det jo bare å kjøpe en fullpris/business billett, da får man jo noen av disse fordelene. Hmmm, så billige billetter skal ikke folk som reiser i jobben nyte godt av, kun privat personer.. Please... Og når du reiser utenriks, hjelper det voldsomt å ha status. I tillegg har gullkunder mye bedre fordeler enn det fullpris/businesskundene har - uansett bookingklasse.
Det er problemet jeg har med dette forbudet.
Hele flybransjen, fra bonusprogrammer til operativ drift har endret seg utrolig mye de siste 5-6 årene. At bonusprogrammer fører til høyere flypriser er bare tull og kan overhodet ikke dokumenteres. SAS har f.eks. slanket Eurobonus bemanningen voldsomt siden 2001. Egne EB callsenter er lagt ned, her i USA hadde man 6 personer som utelukkende jobbet med EB. Hele enheten ble nedlagt i fjor og ringer man til EB nå kommer man et vanlig bookingsenter i Tallinn.
Setene som gis bort er meget begrenset. Det er seter flyselskapene normalt sett aldri hadde solgt. De fleste EB medlemmer vet hvor vanskelig det er å ta ut bonusbilletter. Nå krever EB gebyrer for å bruke dine bonuspoeng. Man har også begynt å lage samarbeidsavtaler med mange eksterne selskaper, som Hurtigruten med flere der EB tjener penger.