TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Slutt på bonus!
Bonus gir ingen innflytelse for deg, og dermed ikke prisen du mener å betale, men jeg tror nok ikke at alle tenker likt med deg (jeg forsøkte her bare å klargjøre at det ikke er den motsetningen som Tommy777 hevdet at det er - om den enkelte velger å kjøpe fleksible billetter er forsåvidt uinteressant sett fra et konkurranserettslig ståsted). Jeg kjenner meget godt igjen tenkemåten din, som nok er relativt vanlig i forskningsverden. Jeg kjenner veldig mange som tenker helt anderledes omkring valg av flyselskap, men det kan godt tenkes at det er en endring på gang slik at bonus betyr mindre og mindre for folk. Det er en av grunnene til at jeg litt lenger oppe i tråden argumenterte for at det ikke er en god ide å ha et permanent forbud. I USA hvor du kan opptjene bonus for omtrent alt mulig så er incentivet til å fly for å skaffe seg "gratisbilletter" mye mindre enn her i Norge, hvor du kun kan få bonuspoeng for hotell, leiebil og flyreiser.
Det er klart at lojalitet kan bidra til å åpne nye ruter, eller iallefall noen form for garantier fra selskaper om at de vil benytte så og så mange av de tilbydte setene (som såvidt jeg skjønte fra en tidligere tråd var tilfellet med SEA-PAR ruten). SEA-PAR leveres vel også utenom den nye AF ruten, selv om dette er med mellomlanding. Det gjør atAF ikke kan ta hvilken som helst pris. En for høy pris gjør at folk heller tar belastningen med å bytte fly.
Jeg har likevel litt vanskelig for å skjønne at man ikke ser at lojale kunder kan gi høyere priser (er det ikke det som er definisjonen på lojalitet - man holder seg til en selv om det kanskje finnes en annen som synes minst like attraktiv, og man skifter ikke "partner" hver gang et litt bedre tilbud kommer..?). Slike bonusprogrammer gjør at incentivet til å konkurrere på pris blir mindre. Det er vel fortsatt relativt dyrt å fly fra USA, er det ikke?
Originally posted by dc-8-63
Originally posted by TOS
Jeg mener at det er mange ting som trekker i retning av at bonus gir høyere billettpriser. Dette gjelder det generelle prisnivået. Om det er enkelte reisende som trenger fleksibilitet, reiseopplevelse og what have you, så må de hjertens gjerne kjøpe dyre billetter.
Jeg har litt problemer med dette argumentet, selv mener en boer se paa hva reisen kostet naar reiseregning blir levert inn, og i mitt tilfelle blir de 80-100 USD som mere fleksibilitet koster i utgangspunktet, den beste "dealen" for min organisasjon....de billigste billettene gir meg ingen mulighet for aa endre, kun kjoepe ny billett, mens legger jeg paa 40-50USD pr. strekning kan jeg endre billettene mot et gebyr. Det blir langt billiegen enn aa kjoepe en ny enveis billett.....og Bonus har ingen innflytelse paa prisen....jeg faar min 15 poeng og jubler ?
Bonus gir ingen innflytelse for deg, og dermed ikke prisen du mener å betale, men jeg tror nok ikke at alle tenker likt med deg (jeg forsøkte her bare å klargjøre at det ikke er den motsetningen som Tommy777 hevdet at det er - om den enkelte velger å kjøpe fleksible billetter er forsåvidt uinteressant sett fra et konkurranserettslig ståsted). Jeg kjenner meget godt igjen tenkemåten din, som nok er relativt vanlig i forskningsverden. Jeg kjenner veldig mange som tenker helt anderledes omkring valg av flyselskap, men det kan godt tenkes at det er en endring på gang slik at bonus betyr mindre og mindre for folk. Det er en av grunnene til at jeg litt lenger oppe i tråden argumenterte for at det ikke er en god ide å ha et permanent forbud. I USA hvor du kan opptjene bonus for omtrent alt mulig så er incentivet til å fly for å skaffe seg "gratisbilletter" mye mindre enn her i Norge, hvor du kun kan få bonuspoeng for hotell, leiebil og flyreiser.
Jeg sliter ogsaa veldig med tanken om at Lojalitet til et selskap foerer til dyrere billetter, lojalitet foerer jo ogsaa til at nye markeder aapnes.....som f.eks. fra 11 Juni kan vi fly Nonstop fra Seattle til Paris.....og denne ruten er meget godt hjulpet i gang ved at AF kunne tappe inn i AS sitt Lojalitetesprogram.....ikke bare har vi faatt en ny rute...vi har faatt billieger billetter til Europa ogsaa........
Det er klart at lojalitet kan bidra til å åpne nye ruter, eller iallefall noen form for garantier fra selskaper om at de vil benytte så og så mange av de tilbydte setene (som såvidt jeg skjønte fra en tidligere tråd var tilfellet med SEA-PAR ruten). SEA-PAR leveres vel også utenom den nye AF ruten, selv om dette er med mellomlanding. Det gjør atAF ikke kan ta hvilken som helst pris. En for høy pris gjør at folk heller tar belastningen med å bytte fly.
Jeg har likevel litt vanskelig for å skjønne at man ikke ser at lojale kunder kan gi høyere priser (er det ikke det som er definisjonen på lojalitet - man holder seg til en selv om det kanskje finnes en annen som synes minst like attraktiv, og man skifter ikke "partner" hver gang et litt bedre tilbud kommer..?). Slike bonusprogrammer gjør at incentivet til å konkurrere på pris blir mindre. Det er vel fortsatt relativt dyrt å fly fra USA, er det ikke?