Slut med gratis bagasje for statusmedlemmer på Go Light billetter

Re: Slut med gratis bagage for statusmedlemmer på Go Light billetter

Da blir det enda enklere å velge DY forran SK på leg som BGO-OSL for min del. (EBS medlem)

Ikke mange fordelene igjen for oss EBS nå, det som er aller mest drøyt er jo at de kutter dette for EBG også?

Er dette Go Light på alle SAS sine ruter? Gjorde et kjapt søk på OSL-BGO, OSL-CPH og OSL-EWR, men får ikke opp noe.

Og hva mener du med det? Så om man ikke godtar en lønnsnedgang på 120.000 i året så kan man bare finne seg en ny jobb? Du må jo være helt tett i hodet (eller jobbe i admin i et firma) som tørr påstå noe sånt.

Poenget er vel ikke om du skal eller ikke skal godta en lønnsnedgang på 120 000 (det må du ta stilling til selv), men at livet er for kort til å være misfornøyd med jobben sin.

Lidt OT, men alligevel en smule relevant, synes jeg:)

Hvorfor har man egentlig 2 x 23 kg på Plus inden for Europa?
Hvem udnytter det? Forretningsfolk?
Det virker som en service, SAS tilbyder vel vidende, at det kun er
et fåtal, der benytter sig af det!

Nå har jeg byttet beite og valgte å slutte i SAS.
Kan naturligvis skrive mye om hvorfor jeg gjorde det, men det hører ikke hjemme i denne tråden i alle fall.
Det sagt, så tror jeg dette er en veldig dårlig og lite gjennomtenkt ide fra min gamle arbeidsgiver. Her tror jeg ikke avdelingene har snakket sammen.
Som flere nevner, dette er et av få "goder" man hadde som enten sølv medlem eller dersom det er status men arbeidsgiver som betaler reiser ellers i året.

Men er det virkelig noen gull eller diamant kunder som flyr Go Light????

Hender innimellom det ja. Bagasje som EBD/EBG/EBS i Go Light var en vesentlig årsak til at jeg droppet DY på en privatreise til AGP til sommeren. De billettene var ikke særlig billige akkurat, men prisforskjellen opp til SK ble da liten nok til at jeg valgte dem. Hadde jeg måttet bestille vanlig GO så hadde forskjellen blitt såpass stor at jeg etter stor sannsynlighet hadde bestilt DY i stedet.

Flighten er forøvrig operert med SAS Ireland, så det kan ikke skyldes på "dyrt skandinavisk personell" heller.

The high cost of low service....

Lidt OT, men alligevel en smule relevant, synes jeg:)

Hvorfor har man egentlig 2 x 23 kg på Plus inden for Europa?
Hvem udnytter det? Forretningsfolk?
Det virker som en service, SAS tilbyder vel vidende, at det kun er
et fåtal, der benytter sig af det!

Det omvendte ville jo vaert noe absurd, om man betalte mere, men fikk mindre bagasje inkludert fordi man trolig er paa forretningsreise. Jeg har noen ganger kjoept plus som kun har kostet litt mer da jeg trengte aa ha med mere bagasje enn normalt paa en reise (flytting o.l.). Men du har nok rett at veldig mange i pluss ikke har behov for 2 x 23 kg.

Synd, dette er jo en endring som berører de som bruker SAS mest.

SAS fjerner gratis koffert-fordelen for EBS/EBG/EBD-medlemmer

SAS fornekter seg ikke. Da er det på tide å flytte 120 legs i året over til BA. Sjanseløst.

* Beklager dobbelpost.

Last edited:

Dette gjelder jo ikke bare Sas heller. Bestilte billett til min niese fra Stavanger til Munchen via Amsterdam med KLM. Billetten, bestilt lang tid forveien kom på hyggelige 1.500,-, men i.o.m. behov for å sjekke inn en´ liten koffert fordyret dette billetten med nærmere 1.200,- . For meg er dette helt ute av proposjoner.

Re: SAS fjerner gratis koffert-fordelen for EBS/EBG/EBD-medlemmer

SAS fornekter seg ikke. Da er det på tide å flytte 120 legs i året over til BA. Sjanseløst.
Samme der også - ingen status-bagasje på "Hand bag only"-billetter ;)

Re: Slut med gratis bagasje for statusmedlemmer på Go Light billetter

Jeg tror vi bare får takke å bukke for at de inntil videre lar oss beholde setereservasjonen...

Når alle andre selskaper tilbyr nada trenger ikke sas heller. Men jeg synes det har blitt vanskelig å vite hvilke fordeler jeg får hos ulike selskaper til prisene de reklamerer med om dagen.

Dette gjelder jo ikke bare Sas heller. Bestilte billett til min niese fra Stavanger til Munchen via Amsterdam med KLM. Billetten, bestilt lang tid forveien kom på hyggelige 1.500,-, men i.o.m. behov for å sjekke inn en´ liten koffert fordyret dette billetten med nærmere 1.200,- . For meg er dette helt ute av proposjoner.

Nei dette gjelder ikke KLM, de gir deg gratis bagasje hvis du har Sølv eller høyere i Flying Blue.

Problemet her er jo ikke light prisene, men at man mister muligheten til å ta med gratis bagasje som statuskunde.

Det er viktigere å havne på toppen av prissøket enn å ha inkluderte tjenester i kampen om kundevolum. Hadde du valgt KLM hvis prisen var 2700,- i utgangspunktet?

Men ja, KLM tilbyr fortsatt fordeler her til sine statuskunder. Jeg vil anta det også utvannes etterhvert.

Bemerkelsesverdig at SAS ikke ser muligheten for å gjøre en devaluering til en "positiv differensiering" mellom f. eks. EBG og EBD, to nivåer som i dag er mer eller mindre identisk mht. statusfordeler.

The race to the bottom.
Når alle har nådd bunden, kanskje noen starter opp et fullservice selskap igjen?

Problemet er at 0.1% krever mer utbytte av selskapene vi jobber i, og kommer til å kreve at vi flyr med firstshittyairline så de kan fly privatjetten sin til Bahamas og andre skatteparadis

For mye ellet for lite. For neste innsjekking kan jeg ha med 4*23 kg hos SAS, og det er en helgetur.

Back