Slut for FR i Norge ?

Nå er det jo sånn at ALLE egentlig er ute etter å "ta" Ryanair. De konkurrerer om de samme flypax'en som SAS og Norwegian fisker etter, og Ryanair er politisk ukorrekte, og har også lagt seg ut med norsk LO. Akkurat det siste tror jeg dog FR-sjefen (MOL) driter en lang vei i.
Men som det er sagt tidligere her, folk synes nå det er dyrt å reise til London, om billetten koster mer enn en runde på fotballpuben. Sånn har det blitt, og noen betaler da en pris for dette.

Jeg snakket i går med en av våre ansatte piloter, med bakgrunn fra nettopp Ryanair. Lønnen var "so and so", og de mottar ikke dietter. Ryanair har ikke noe opplegg/utlegg til hoteller, så det er man ansvarlig for selv. Enda verre: Pilotene må selv betale myndighetspålagte OPC'er (sim.sjekk), nødtrening o.l., og de må betale for sin egen uniform.

De betaler ikke skatt i det landet de jobber i, og heller ikke til Irland, da de aller fleste er ansatt i et rekrutteringsselskap (noen ganske få piloter er ansatt direkte av FR) - og da har heller ikke FR noe juridisk ansvar for disse.

Jeg kan forestille meg at FR da skyver over sykdomsproblematikk og ev. fremtidige pensjoner/trygd over på myndighetene i de enkelte land.

Vedkommende sa for øvrig at man i stadig større grad rekrutterer CA'er fra Polen, og en snittlønn ligger på 8-9000 NOK, avhengig av hvor mye man flyr!!!
Noen ganger kunne CA'er måtte holde standby på lufthavnen de fløy ut fra, uten kompensasjon. Miljøet blant de ansatte blir da også deretter.

Det ble da et kvantesprang for denne piloten å komme til et skandinavisk selskap med et en god personalpolitikk, CRM og en avlønning som avspeilte arbeidsoppgavene hans.

Ut fra denne ex-FR-pilotens vurderinger, mener jeg selskapet ligger hårfint opp mot lovverket, ja kanskje også på feil side, med hensyn til arbeidstakerrettigheter.

Tally-Ho

FR og Liedl? Tja, ikke direkte sammenlignbart. En tur til Liedl var kun det, en handlerunde med en rekke ukjente produktmerker. En runde med FR ga iallefall en form for underholdning i form av storbyweekend eller ferie.

Eivind Hellstrøm traff spikeren på hodet da han sa at Ola Nordmann har en genfeil: De dropper kvalitet fremfor pris. Hvis det ikke er "brød og sirkus" involvert, så er det kun pris som teller. De går mer enn gjerne på en fotballkamp, betaler 300-400 kr. for å se guttonger i puberteten løpe etter en lærkule i kortbukse og knottsko, og synes det var verdt pengene. Guttongen i knottsko tjener svært ofte mer enn en flykaptein, som ikke "underholder", i løpet av et år. Noen knottskofantomer tjener like mye på ett år som en flykaptein gjør i hele sin karriære, like forbannet er en flybillett til 500 kr. "dritdyrt"! Forstå det den som kan!

Godt sagt og skrevet!

J

Men så ser vi også i Randi Flesland-tråden at det er en del, også her på forumet, som ser det som bortkastet å samarbeide med fagforeninger.

Hvor ser du det?
Jeg kan ikke se at noen mener dette.

Det var da positivt at den norske fagbevægelse endeligt arbejder aktivt for sagen. Lad os håbe de også sætter handling bag ordene.

I Danmark har de jo meldt tydeligt ud (lige bortset fra at de burde lave aktioner i BLL og AAR også) men det bliver ikke let for FR at komme ind i CPH uden en masse aktioner og problemer.

I Sverige sover de åbenbart stadig i timen, men det kan være at en aktiv indsats i både DK og NO kan få dem til at vågne op også.

Håber endnu flere lande følger efter, så vi kan få sandheden frem i lyset og sikre rimelige rettigheder og arbejdesvilkår for alle ansatte i branchen og ikke kun de der er så heldige at arbejde for arbejdsgivere der har en vis grad af moral.

I Danmark har de jo meldt tydeligt ud (lige bortset fra at de burde lave aktioner i BLL og AAR også) men det bliver ikke let for FR at komme ind i CPH uden en masse aktioner og problemer. .

Kunne jo være noget om, men det kommer uden tvivl ikke til at ske....Det skulle da lige være hvis 3F kommer i omdrejninger og via LO nægter deres folk at handle FR, elelr sker der ikke noget
Hilsen
Ole

Kunne jo være noget om, men det kommer uden tvivl ikke til at ske....Det skulle da lige være hvis 3F kommer i omdrejninger og via LO nægter deres folk at handle FR, elelr sker der ikke noget
Hilsen
Ole

Nej desværre, men man kan håbe på at 3F også strammer lidt op når de ser hvad der sker i Norge og Frankrig.

Hvor ser du det?
Jeg kan ikke se at noen mener dette.

Nei, det er mulig jeg "overtolker" det som står. (Er noen innlegg fjernet, kanskje?)

Forøvrig har denne saken blitt en hel føljetong i Moss Avis. Gå på websiden deres og les flere oppslag. (Og les leserinnleggene)

På den ene side forstår jeg LO og andre fagforeninger som kjemper for arbeidstageres rettigheter. Men på den annen side risikerer man at Ryanair legger ned basen og da blir RSL og mange ansatte i terminalen og Ryanair-ansatte de eneste skadelidende. Noen hundre arbeidsplasser går tapt. Det kan da heller ikke være i fagforeningenes interesse. Her bør aktørene holde tunga rett i munnen!

Det finnes nok av andre selskaper som tar vare på sine ansatte som kan ta over etter Ryanair. Ingen trenger Ryanair.

Det finnes nok av andre selskaper som tar vare på sine ansatte som kan ta over etter Ryanair. Ingen trenger Ryanair.

Helt enig. Hvis de jobs man får er med så dårlige vilkår som det fremstilles, så er det bedre for samfundet at undvære dem. Det er ikke værdigt at tillade en arbejdsgiver at gøre hvad som helst - blot fordi man er bange for at miste nogle få jobs, som sagtens kunne udføres af de samme mennesker men ansat i et selskab, der opfører sig rimeligt.

Hvis man ser igennem fingre med sådanne vilkår af frygt for at miste nogle arbejdspladser, så er har man for alvor spillet fallit og tabt.

Nå vil jeg for ordens skyld minne om at det finnes ansatte i Ryanair, (også her på forumet), som ikke helt kjenner seg igjen i den elendighetsbeskrivelsen som fremkommer her.

Jeg kjenner personlig noen av dem.

Nå vil jeg for ordens skyld minne om at det finnes ansatte i Ryanair, (også her på forumet), som ikke helt kjenner seg igjen i den elendighetsbeskrivelsen som fremkommer her.

Jeg kjenner personlig noen av dem.
Fint. Da kan de jo imøtegå påstandene som kommer i denne tråden hvis de føler for det.

Fint. Da kan de jo imøtegå påstandene som kommer i denne tråden hvis de føler for det.

Vet ikke om de er så interessert i å gi seg til kjenne. Stemningen i denne tråden fremstiller jo enhver Ryanair-ansatt som en idiot som ikke vet sitt eget beste og som egentlig ikke fortjener noen jobb.

(Jeg jobber ikke i Ryanair, ikke i RSL heller)

Last edited:
Eivind Hellstrøm traff spikeren på hodet da han sa at Ola Nordmann har en genfeil: De dropper kvalitet fremfor pris. Hvis det ikke er "brød og sirkus" involvert, så er det kun pris som teller.

Du kan ikke sammenligne mat med en flight tur retur LON. Hva er forskjellen på en tur med Ryanair kontra SAS til London? Samme flyet, samme sikkerhetsinstruksjonen, samme antall mannskap ombord. Samme turen over, samme turen tilbake.
Da skjønner du jo at Ola Nordmann da fint velger å reise med det billigste selskapet? Men at denne prisgalskapen tar overhånd i form av Ryanairs måte å drive selskap på, er jeg helt enig med deg i.

Husk at det også i dette landet, selv om vi er verdens beste land å bo i, familier som sliter med å få endene til å møtes. Og det å kunne kutte i kostnadene ved å reise til Sør-Europa for 99 kr. På en måte er det helt på trynet ,men for mange kan det gi et ferieminne for livet.

Vet ikke om de er så interessert i å gi seg til kjenne. Stemningen i denne tråden fremstiller jo enhver Ryanair-ansatt som en idiot som ikke vet sitt eget beste og som egentlig ikke fortjener noen jobb.

Godt poeng! De mer eller mindre "saklige" kommentarene som enkelte i dette forumet lirer av seg så fort Ryanair nevnes kan jo få noen hver til å skygge banen. (og jeg jobber definitivt ikke i det nevnte selskapet, bare så det er sagt)

Jeg har ikke jobbet for Ryanair, men jeg jobber med selskapet. Og det har jeg gjort i 12 nå. Det er vel ganske kjent at jeg ikke kjenner meg igjen i mye av det som skives her på forumet, og mytene er mange.

Jeg treffer stadig folk som trives godt i jobben sin, og som har vært ansatt i mange år. Tro det eller ei.

Det er til og med noen som trives bedre i FR enn i de mer tradisjonelle selskapene som de har jobbet for før. Noen ser en fordel i å komme hjem hver eneste dag, så de kan tilbringe tid sammen med familie og venner.

Det å gå til angrep på FR gjør at folk automatisk tror at det er værre der enn i andre selskaper. Og det finnes jo folk som er missfornøyde i de også. En av de er jo her på forumet, og ga en ganske grei beskrivelse av hvordan det var å være pilot i det selskapet han hadde sagt opp i. Det var kun egnet for enslige, og ga lite eller ikke rom for familieliv.

Jeg tor man skal tenke seg litt om før man går til frontalangrep på det ene eller andre selskapet. Jeg trives godt i det flyselskapet jeg jobber for (WF), men kjenner mange gamle kolleger som kunne kommet med mye skitprat om samme selskap. Samme er det nok i Ryanair.

Dette er det beste innlegget i denne tråden.
Virker som alle hater Ryanair og spesielt Moss Avis. Hva med å se ting fra den positive siden at Østfold faktisk har en flyplass som skaper arbeidsplasser i regionen.

Jeg synes Ryanairs svar bør være med her i denne tråden ( NTB-melding i Moss Avis )

Ryanair sier kontrakten som er omtalt er inngått mellom et annet selskap og en person som ikke er ansatt i Ryanair.
.......
- Mer enn halvparten av dem som jobber for Ryanair er direkte ansatt i selskapet. Resten er ansatt via uavhengige leverandører, sier McNamara.

Back