Slut for FR i Norge ?

Ufatteligt at sådanne arbejdsvilkår kan forekomme i dag. Vi skriver da 2010 og ikke 1810...

Men hvad betyder det bare man kan flyve under kostpris...Nu må myndighederne skride ind og forbrugerne tage ansvar.

Re: Slut for FR i Norge ???

Norsk LO er chokeret over forhold i FR, skriver Moss Avis og TV" nyt i DK.
OG før nogen kommer med beskyldning om FR bashing , så nej, artiklen er fra
Moss Avis som også er citeret i på Danske TV2

FR bashing har vel ikke noe med hvor artikkelen er publisert.

For øvrig er jeg glad jeg ikke jobber i FR, men det er vel ikke så mye nytt ut over det som er tatt opp i en aktiv tråd om FR behandler deres crew godt.

Jeg tror nok det skal mer til for å få FR til å legge ned sin virksomhet i Norge (iallefall at de slutter å fly til/fra Norge).

Myndighetene bør vel gjøre som i Frankrike, hvor man må skatte til det landet man jobber i (les har base), også får FR da innrette seg etter det

Dog så tror jeg ikke at de forsvinner av den grunn, men må da komkurere på mer like kår som konkurentene

Myndighetene bør vel gjøre som i Frankrike, hvor man må skatte til det landet man jobber i (les har base), også får FR da innrette seg etter det

Dog så tror jeg ikke at de forsvinner av den grunn, men må da komkurere på mer like kår som konkurentene

Myndighetene må selvsagt sørge for at regelverket følges - av FR og alle andre som opererer i Norge.

Hva angår skattediskusjonen så er den omtalt i den andre tråden om FR sin behandling av crew, og selv om det ikke ble konkludert så tror jeg iallefall det virker slik at reglene ikke er 100% vanntette i favør av å måtte skatte til Norge.

Problemet er ligger litt dypere.

Det hva FR gjörer er en perversjon av vårt trygghetssystem. De ansetter folk og dersom det går bra for selskap, så tjener folk nok å kunne leve fra dette lønn, men er folk syk eller kommer noe å skje som hindrer selskap å fly, så skål sammfunn sikre overlevelse av FR sine ansatte. For å si det kort, alle gevinster er privatisert og alt risiko er sosialisert. Det viser vel visse paralleler med bank-krisen...

Å tvinge FR å folge norsk lov er absolut nødvendig og høyt på tida.

Om folk benytter seg i fremtida av FR, dette er en helt annen ting. FR har vist i MRS at man som selskap kan "fint" leve med slike restriksjoner. Man bare slinger flyene inn og ut fra andre baser og legger ned alle marginale ruter.

En bøykott a la Shell etter brent-spar kommer trolig ikke å skje. Derfor er folk altfor mye på jakt etter den "super-coup", "harry-billetter" og ... Også dette er en del av sånnheten. Denne FR-system lever fordi det finnes seg ~70 Mio. Pax i år som flyr med dem.

Men når det gjelder de ansatte, som noen betegner som sklaver, så er bildet ikke så veldig mørk. Alle har lest hva de har underskrivet (i minst kan man forvente dette) og alle har friheten å si opp fra seg, eller søke seg en ny arbeidgiver og går ut fra en dag til den næste. Og selv om det finnes seg en frist av en måned, så finnes det seg kreative måter å komme ut fra en dag til den næste. ;)

Flykter de ansatte i stor stil, blir dette en realt problem for FR. EZY fikk vite denne sommer hvor dette leder dersom man ikke behandler sine ansatte god nok, nekter fagforeninger og ansatter for få folk. Det ble en meget dyrt regning med wet-leases, ad-hoc leases og masse-vis av ny-ansettelser til bedre betingelser. Pluss hundrevis av kansellerte flygninger, delvis tapte inntekter og mange mange tusen pax som aldri kommer å fly med dem i fremtida igjen.

En del av Low-Cost bransjen har ikke sitt hus i orden. De har ikke helt forstått at de trenger sine ansatte.

Hvorfor er det verre at FR opererer i Norge enn i Sverige f eks? At Norge skulle lage spesialregler for å stoppe Ryanair å fly til Norge/ha base i Norge, uten at det samtidig skulle gjelde flere land virker meget spesielt. Jeg har stor forståelse for kritikken som hyppig rettes mot FR, men noen ganger synes jeg den blir i overkant.

Hvorfor er det verre at FR opererer i Norge enn i Sverige f eks? At Norge skulle lage spesialregler for å stoppe Ryanair å fly til Norge/ha base i Norge, uten at det samtidig skulle gjelde flere land virker meget spesielt. Jeg har stor forståelse for kritikken som hyppig rettes mot FR, men noen ganger synes jeg den blir i overkant.
Der er ikke forskel, men nu var det jo Moss Avis, som jo skrev artiklen, og den
er jo som bekendt Norsk...Det er jo forhold som Svensk og Dansk LO nok skal få at vide fra deres søster forbund i Norge...og så ruller sagen..........måske
Hilsen
Ole

At FR skulle avslutte sine operasjoner i Norge er vel bare ekstrem ønsketenking fra enkelte!

At FR skulle avslutte sine operasjoner i Norge er vel bare ekstrem ønsketenking fra enkelte!
Nej slet ikke, ej heller fra DK og SE, men Ryanair KAN altså ikke selv vælge at følge de regler f.ex skatteregler, som det nu passer dem...
De er velkomne over alt, bare de følger de enkelte landes lovgivning, og det er jo netop det, der er det essentielle i deres ops, det vil de generelt ikke, bortset fra de steder vor det passer ind i deres optik. Vi har jo flere gange set , hvor fornrnærmet MoL kan være når der stille kritiske spørgsmål til selskabets ageren...senest i OSL
Hilsen
Ole

Et lite side spørsmål, disse tingene som det reageres på, står ikke alle disse i kontrakten som den enkelte får? Eller er det ting som dukker opp og forverres underveis.
Trodde i 2010 at folk kunne lese kontrakter og selv bestemme. Dette er ikke noe forsvar for FR's politikk, bare et åpent spørsmål

Jeg tviler på at dette blir kroken på døra for FR. De har billige billetter og for vanlige folk så velger de pris kontra om et selskap er organisert eller ikke. Men nå driver denne journalist Jon Gran i Moss Avis sin egen agenda mot FR. Er rett som det er innom MA og leser hva han skriver. Stort sett så er artikklene hans FR fiendlige. Men er det noen som vet hvor dårlige FR egentlig er?? For etter at alt som har kommet frem så må jo det meste være ganske dritt i det selskapet. Så at de kan ha ansatte som gidder å jobbe der det kan jeg nesten ikke skjønne....

Kjørte selv med FR i sept, og jeg må faktisk si at CC der var blant de blideste og kosligste jeg har sett, kontra endel her hjemme fra.

Tror folk kan si og mene akkurat hva man vil om FR, men vi må nok bare leve med at de lander på RYG i mange år til.

Hvis nu dem der var organiserede i LO forbund nægtede at handle FR, så ville MoL eksplodere og kalde de lande, hvor DET kunne ske, for de rene diktaturer....nå spøg til side...men det vil bestemt ikke bekomme ham vel, det er helt sikkert....
Det lyder jo godt at der er nogen som kan komme til f.ex BCN for 100 kr, men det her drejer sig jo om at fylde lommerne på MoL , idet jeg bestemt ikke tror han vil arbejde på de vilkår som han byder sine ansatte
Hilsen
Ole

Et lite side spørsmål, disse tingene som det reageres på, står ikke alle disse i kontrakten som den enkelte får? Eller er det ting som dukker opp og forverres underveis.
Trodde i 2010 at folk kunne lese kontrakter og selv bestemme. Dette er ikke noe forsvar for FR's politikk, bare et åpent spørsmål

I følge Moss Avis er det masse punkter i avtalen, så det meste står der.

Problemet er ligger litt dypere.

Det hva FR gjörer er en perversjon av vårt trygghetssystem. De ansetter folk og dersom det går bra for selskap, så tjener folk nok å kunne leve fra dette lønn, men er folk syk eller kommer noe å skje som hindrer selskap å fly, så skål sammfunn sikre overlevelse av FR sine ansatte. For å si det kort, alle gevinster er privatisert og alt risiko er sosialisert. Det viser vel visse paralleler med bank-krisen...

Å tvinge FR å folge norsk lov er absolut nødvendig og høyt på tida.

Om folk benytter seg i fremtida av FR, dette er en helt annen ting. FR har vist i MRS at man som selskap kan "fint" leve med slike restriksjoner. Man bare slinger flyene inn og ut fra andre baser og legger ned alle marginale ruter.

En bøykott a la Shell etter brent-spar kommer trolig ikke å skje. Derfor er folk altfor mye på jakt etter den "super-coup", "harry-billetter" og ... Også dette er en del av sånnheten. Denne FR-system lever fordi det finnes seg ~70 Mio. Pax i år som flyr med dem.

Men når det gjelder de ansatte, som noen betegner som sklaver, så er bildet ikke så veldig mørk. Alle har lest hva de har underskrivet (i minst kan man forvente dette) og alle har friheten å si opp fra seg, eller søke seg en ny arbeidgiver og går ut fra en dag til den næste. Og selv om det finnes seg en frist av en måned, så finnes det seg kreative måter å komme ut fra en dag til den næste. ;)

Flykter de ansatte i stor stil, blir dette en realt problem for FR. EZY fikk vite denne sommer hvor dette leder dersom man ikke behandler sine ansatte god nok, nekter fagforeninger og ansatter for få folk. Det ble en meget dyrt regning med wet-leases, ad-hoc leases og masse-vis av ny-ansettelser til bedre betingelser. Pluss hundrevis av kansellerte flygninger, delvis tapte inntekter og mange mange tusen pax som aldri kommer å fly med dem i fremtida igjen.

En del av Low-Cost bransjen har ikke sitt hus i orden. De har ikke helt forstått at de trenger sine ansatte.

Godt analysert og skrevet R!

Det er vel ingen som ønsker de skal avslutte sine operasjoner i Norge , men lover og regler skal følges som for alle andre selskaper.
Dessverre for FR så oppfører MOL seg bøllete fra tid til annen , men har ingen myndighet til å sette sine forretnings/ansettelses kontrakter over andre lands lover og regler.
Der er for meg merkverdig at i en globalisert verden så har han så dårlige rådgivere som ikke kan fortelle han hvordan man oppfører seg i de enkelte sammenhenger.

Jeg skal ikke si så mye om Ryanair spesielt, men denne debatten får meg egentlig til å lure på om ikke det er EU som "kommer å tar oss". Fri flyt av varer, tjenester osv., og at vi i denne sammenheng er EU-medlemmer gjennom EØS?

Jeg ser mange likhetstrekk mellom anklagene mot Ryanair og det som fortelles om øst-Europeiske bygningsarbeidere som jobber i Norge, men som er ansatt, får lønn og skatter til hjemlandet. Forskjellen er kanskje at Ryanair-ansatte er mer fastboende her enn bygningsarbeiderne i sine brakker?

Jeg tenker også at om trådstarter skulle få rett vil det ikke være første gangen et firma fra kontinental-Europa som prøver å etablere seg i Norge går på en smell. Jeg tenker da på Lidl, som også raskt fikk ord på seg for å være fagforeningsfiendtlig, og som hadde en ledelse som ikke uttalte seg til pressen. De skjønte ikke (som Ryanair) at samspillet mellom fagforeninger og arbeidsgivere er en naturlig del av arbeidslivet i hele Scandinavia. På slutten prøvde de å legge om kursen, men da var de for sent for de var blitt upopulære hos dagligvarekundene, og måtte jo til slutt kaste inn håndkledet etter en ganske stor satsing i Norge.

Hos Lidl var ikke lave priser nok til å holde på kundene, men det er det kanskje hos Ryanair?

Men så ser vi også i Randi Flesland-tråden at det er en del, også her på forumet, som ser det som bortkastet å samarbeide med fagforeninger.

Jeg tenker også at om trådstarter skulle få rett vil det ikke være første gangen et firma fra kontinental-Europa som prøver å etablere seg i Norge går på en smell. Jeg tenker da på Lidl, som også raskt fikk ord på seg for å være fagforeningsfiendtlig, og som hadde en ledelse som ikke uttalte seg til pressen. Hos Lidl var ikke lave priser nok til å holde på kundene, men det er det kanskje hos Ryanair? Men så ser vi også i Randi Flesland-tråden at det er en del, også her på forumet, som ser det som bortkastet å samarbeide med fagforeninger.

Synes ikke sammenligningen med Lidl er spesielt god. Det var nok mange andre forhold som gjorde at de ikke lykkes. Produktet deres var rett og slett ikke noe folk ville ha, i motsetning til Ryanair, som folk vil ha. På den annen side "jeg handler aldri på Lidl" har kanskje litt den samme tonen som "jeg flyr aldri med Ryanair". ;) Mange av de mest hardnakkede kritikere satte aldri sin fot innenfor noen Lidl-butikk.

Ellers blir det svært interssant å se hvordan denne Ryanair-saken utvikler seg i media, og om f.eks. LO i Sverige etc engasjerer seg. Og ikke minst blir det svært interessant å se hvordan FR selv reagerer. Kanskje det er på tide for MOL & Co å opptre litt anstendig i mediene for en gangs skyld? Eventuelle lovbrudd og helt fullstendige bak mål-betingelser (speiselt når det gjelder sykefravær) er jo ingen tjent med.

FR og Liedl? Tja, ikke direkte sammenlignbart. En tur til Liedl var kun det, en handlerunde med en rekke ukjente produktmerker. En runde med FR ga iallefall en form for underholdning i form av storbyweekend eller ferie.

Eivind Hellstrøm traff spikeren på hodet da han sa at Ola Nordmann har en genfeil: De dropper kvalitet fremfor pris. Hvis det ikke er "brød og sirkus" involvert, så er det kun pris som teller. De går mer enn gjerne på en fotballkamp, betaler 300-400 kr. for å se guttonger i puberteten løpe etter en lærkule i kortbukse og knottsko, og synes det var verdt pengene. Guttongen i knottsko tjener svært ofte mer enn en flykaptein, som ikke "underholder", i løpet av et år. Noen knottskofantomer tjener like mye på ett år som en flykaptein gjør i hele sin karriære, like forbannet er en flybillett til 500 kr. "dritdyrt"! Forstå det den som kan!

Back