Problemet er ligger litt dypere.
Det hva FR gjörer er en perversjon av vårt trygghetssystem. De ansetter folk og dersom det går bra for selskap, så tjener folk nok å kunne leve fra dette lønn, men er folk syk eller kommer noe å skje som hindrer selskap å fly, så skål sammfunn sikre overlevelse av FR sine ansatte. For å si det kort, alle gevinster er privatisert og alt risiko er sosialisert. Det viser vel visse paralleler med bank-krisen...
Å tvinge FR å folge norsk lov er absolut nødvendig og høyt på tida.
Om folk benytter seg i fremtida av FR, dette er en helt annen ting. FR har vist i MRS at man som selskap kan "fint" leve med slike restriksjoner. Man bare slinger flyene inn og ut fra andre baser og legger ned alle marginale ruter.
En bøykott a la Shell etter brent-spar kommer trolig ikke å skje. Derfor er folk altfor mye på jakt etter den "super-coup", "harry-billetter" og ... Også dette er en del av sånnheten. Denne FR-system lever fordi det finnes seg ~70 Mio. Pax i år som flyr med dem.
Men når det gjelder de ansatte, som noen betegner som sklaver, så er bildet ikke så veldig mørk. Alle har lest hva de har underskrivet (i minst kan man forvente dette) og alle har friheten å si opp fra seg, eller søke seg en ny arbeidgiver og går ut fra en dag til den næste. Og selv om det finnes seg en frist av en måned, så finnes det seg kreative måter å komme ut fra en dag til den næste.
Flykter de ansatte i stor stil, blir dette en realt problem for FR. EZY fikk vite denne sommer hvor dette leder dersom man ikke behandler sine ansatte god nok, nekter fagforeninger og ansatter for få folk. Det ble en meget dyrt regning med wet-leases, ad-hoc leases og masse-vis av ny-ansettelser til bedre betingelser. Pluss hundrevis av kansellerte flygninger, delvis tapte inntekter og mange mange tusen pax som aldri kommer å fly med dem i fremtida igjen.
En del av Low-Cost bransjen har ikke sitt hus i orden. De har ikke helt forstått at de trenger sine ansatte.