Slot-tider og bakketid mm.

Om noen velger å undergrave systemet, ved å la fly ta av tidlig, eller gi på litt ekstra når man har kommet seg i lufta, for stå for deres regning.

...gi på ekstra når man har kommet seg i lufta? Så det er ikke lov? Referanse?

...gi på ekstra når man har kommet seg i lufta? Så det er ikke lov? Referanse?

Selvsagt er det lov, men det undergraver jo systemet. Ikke at det utgjør det helt store på flighter under to timer. Men om du flyr vesentlig raskere (eller saktere) enn det som er filet skal du jo strengt tatt gi beskjed til ATC. Selv om jeg ofte får inntrykk av at holdningen til ATC når vi gir beskjed om at vi flyr langsommere om vi ligger før rute er "what do I care..." :D

Selvsagt er det lov, men det undergraver jo systemet. Ikke at det utgjør det helt store på flighter under to timer. Men om du flyr vesentlig raskere (eller saktere) enn det som er filet skal du jo strengt tatt gi beskjed til ATC. Selv om jeg ofte får inntrykk av at holdningen til ATC når vi gir beskjed om at vi flyr langsommere om vi ligger før rute er "what do I care..." :D
En grund til at ATC maaske virker lidt ligeglad med informationen om, at I flyver langsommere end planlagt, kan vaere mode S. Her hvor jeg arbejder faar vi automatisk downlinket jeres mach no, saa naar I giver besked, ved ATC det allerede :D

Back