Slik skal det ikke gjøres, SGS

BU595

ScanFlyer Silver
Last edited:
Re: Slik skal det ikke gjøres, SGS

Mens her i DK har handlingagentene en kampanje i avisene for tiden om å pakke så lite som mulig for å spare stuernes rygger...

EDIT: Angående videoen synes jeg den er litt aguk - selvom noen av de mindre koffertene spesielt kanskje fikk litt hard medfart.

Nå skal det jo bagasjen pakkes for å tåle litt "rough" behandling da ;)
Dette var vel egentlig ikke noe å skrike opp om, har sett mye værre.

Videoen som viser hvordan bagasjestuere tydelig kaster bagasjen på båndet, blir opplæring.

Filmen har allerede ført til mange reaksjoner blant leserne til bt.no, og også internt i SAS.

Video'n som antakeligvis er filmet igjennom koøyet ut til innland, ser du her http://www.bt.no/lokalt/bergen/article608012.ece

Han som filmet sier sitt og det gjør SGS også http://www.bt.no/lokalt/bergen/article607757.ece

Nei, det bør ikke gjøres på denne måten. Når det er sagt så er det ikke denne behandlingen som fører til skade på bagasjen til folk. På bagasjebåndet på OSL etter innsjekk blir hver bag/koffert send i sin egen lille tralle som går hurtig ut til "bingen" hvor den "tømmes", her tror jeg over 90% av skadene skjer. Dog ikke spesialbagasje, som sendes i eget annlegg.

Men det kan også nevnes noe som jeg har sagt til nye folk hos oss på apron i SGS, at har du en tung koffert og har valget mellom å få ødelagt ryggen for livet, eller å ødelegge kofferten, så er valget veldig enkelt. Har selv opplevd kofferter av vanlig størrelse veie opp mot 80 kg, selv på innland ut fra OSL. Og dere som vet/ser dere har en koffert som veier over 20 kg, be innsjekk sette på "heavy" tag og skrive på antall kg, da kan vi som laster ta noen forhåndsregler, og behandle bagen litt penere.

Men som sagt, det som gjøres på filmen finnes det ingen unnskyldnig for. Vi SKAL behandle passasjerene og deres bagasje, med respekt.....
Hadde dog vært godt om flere passasjerer viste oss litt respekt og pakket flere kolli når de skal ha med seg mange kilo.

Jeg ser absolut ingeting oppsiktsvekkende på videon. Ingenting.
Slik håndteres bagasjen jo, enkelt og greit.

I likhet med andre her inne:

Jeg ser ikke problemet...
Pakk ordentlig og hold vekten pr. kolli under 20 kg, og den slags behandling er uproblematisk...
Man har da verken tid eller rygg til å behandle hver koffert som om de var fyllt med konjakkflasker...

Haha, kan ikke annet enn å le.

Først klager dem på at det tar lang tid før bag'en kommer, men hvis det går fort klager dem på at bagen får så dårlig behandling. Som mang en gang har jeg bare lyst å dra med meg en pax ut til lasterommet og få dem til å laste av selv:

"Der inne ligger 140 bag på 20-30 kilo hver, og samtlige skal være på båndet i andre enden av flyplassen om få minutter. Sett igang."

Lurer på om de hadde klagd så mye etter det..

Gi oss en vaskeklut og så skal vi vaske bagsjen mens den er nede hos oss.
Men det er folk som er verre enn andre, skal ikke nevne navn, men det er et selskap på OSL som er fæl med bagsjen, så ille at jeg blir flau; det er ikke samme konsern som er filmet i denne artikkelen.

Haha, kan ikke annet enn å le.

Først klager dem på at det tar lang tid før bag'en kommer, men hvis det går fort klager dem på at bagen får så dårlig behandling.

Kan vel ikke akkurat si at det jeg saa paa videoen saa ut som det gikk veldig raskt, men heller ikke verre enn det man ser ut av vinduene paa diverse flyplasser rundt om i verden.. Man kan se at de mindre koffertene fikk roeffere behandling enn de stoerre, noe som er litt motsigende av det noen sier her. Og la meg poengtere: Ingen forventer at noen skal oedelegge ryggen paa jobb.

Skal ikke stikke haanda lengre inn i dette vepsebolet. Har bare en kommentar til:

Sjekket nylig inn en hard Samsonite koffert med en flaske fludium. Kofferten veide under 30 kilo og var (som jeg alltid ber om naar jeg en uhyre sjelden gang sjekker inn en stoerre koffert) merket med en gammel UA Heavy lapp + lappen jeg ba SGS sette paa. Flaska ble knust og noen av klaerne ble oedelagt. Resultat: En refusjon fra SAS paa over 2000 spenn, resten paa forsikringen.

Jeg har heller ikke kjoept en eneste ny koffert siden 1990, SAS har alltid oedelagt mine kofferter og maattet erstatte disse. Neste koffert er det vel et amerikansk flyselskap som maa erstatte :)

Saa hiv koffertene alt dere klarer for meg, men pass paa ryggen.. Det gaar ikke ut over meg som passasjer, det gaar ut over bunnlinja til arbeidsgiveren.

Man kan se at de mindre koffertene fikk roeffere behandling enn de stoerre, noe som er litt motsigende av det noen sier her.

Ikke egentlig. Det er lettere å kaste en 10-kilos koffert enn en 30-kilos.

Her er ground handling bransjen i et nøtteskall ... man forventes å levere en Mercedes til Lada-pris. Samtidig skal kjerrene snus på kortere og kortere tid. Da må noe gi, og en av de tingene er bagasjehåndteringen.

Som Kenneth sier, skal man ha 140 kolli inn og ut på 30 minutter må det gå litt røft for seg. Og adskillig røffere ved maskinen en det gjør inne ved båndet. Og venner man seg til å behandle bagasjen røft på ett selskap, gjør man det også på det neste man jobber.

Skal bagasjen behandles pent (legges pent på båndet) er det visse elementer som trengs:
- lengre bakkeopphold
- flere karuseller
- flere stuere

Er dette realistisk å håpe på? I don't think soooooo ....

Hmm, jeg forstår at folk reagerer. Det er ikke slik de forestiller seg at "vi" behandler deres eiendeler, men noen og enhver skulle sett hvordan bagasje blir behandlet fra bagasjeanleggene rundt omkring. Er vel ikke så lenge siden vi hørte om et par "lure" individ som fant det fornøyelig å bli med en runde på bagasjebåndet mens de ventet på sin bagasje og fikk seg en aldri så liten overraskelse når de fallt ned et to meter høyt stup på andre siden av gardinen...

Nu vel...

Har selv opplevd kofferter av vanlig størrelse veie opp mot 80 kg, selv på innland ut fra OSL.

Fant denne på FAQ hos WF:
Bagasjevekt
Fribagasje for reiser innenlands på Widerøe er 15 kg pr passasjer. Barn under 2 år kan ta med 10kg (herunder iberegnet barnevogn). EBS kunder kan fritt ta med 10kg ekstra, og EBG og EBP kunder kan fritt ta med 20kg ekstra. Grensen på 15kg gjelder ikke Widerøes internasjonale ruter med code-share. Her er fribagasje 20kg økonomi og 30kg business. Uansett flyselskap er maksvekt pr. kolli 32kg.

E!

Last edited:

Helt ufatteligt at SAS har erstattet dit indhold....Man bør ikke ikke lægge flasker i indskrevet bagage...Det er da indlysende..chancen for at de bliver knust er altid tilstede.
---
Hvorfor SAS har gjort det må stå for deres egen regning, men helt klart forkert.
Du var heldig Tommy
Hilsen
Ole

Helt OT så blir jeg provosert over denne typen snikfilming av forskjellige folk som utfører sitt yrke. Dette er blitt en slags moderne gapestokk, der mediene skårer billige poenger uten at saken sees fra flere sider. Og når firmaet blir konfrontert med saken har ikke infofolka noe annet å gjøre å "legge seg flat", selv om saken nok ikke er så enkel i mange tilfeller. Men media pleier å være fornøyd når pressetalsmannen sier at "vi skal gå gjennom våre rutiner"...

:naughty:
Helt ufatteligt at SAS har erstattet dit indhold....Man bør ikke ikke lægge flasker i indskrevet bagage...Det er da indlysende..chancen for at de bliver knust er altid tilstede.
---
Hvorfor SAS har gjort det må stå for deres egen regning, men helt klart forkert.
Du var heldig Tommy
Hilsen
Ole

ja, egentlig er DU vel erstatningspliktig om flaskeinnholdet tilsølte andre passasjerers bagasje. Tsk-tks, Tommy

Her er fribagasje 20kg økonomi og 30kg business. Uansett flyselskap er maksvekt pr. kolli 32kg.

Men du som er så gammel og dreven i faget vet jo også det at denne regelen ikke har vært der bestandig, han sier jo ikke noe om når det var han så slike kolli.
Dessuten finnes det unntak fra 32kg's regelen også. F.eks utstyr til idrettslag osv

Men du som er så gammel og dreven i faget vet jo også det at denne regelen ikke har vært der bestandig, han sier jo ikke noe om når det var han så slike kolli.
Dessuten finnes det unntak fra 32kg's regelen også. F.eks utstyr til idrettslag osv

Nettopp, i tillegg er det ikke alle land (les: flyplasser) som er like flinke på å praktise dette med maksvekter også videre. Polen, tyrka, pakistan o.l. Det er ikke bare ut og ved lastningen dette er tungt, det er også ved ankomsten (som filmen viser). Har mange ganger fått kolli på godt over 40 kg på noen av disse selskapene (navn bør vel ikke nevnes). Da er det umilig å bruke silkehanskene. Kanskje noen her inne mener at det ikke er noe problem, men kun de som har prøvd vet hvor tungt det blir med 40 kg + på så lite volum. På ingen måte forsvarer jeg stueren i filmen, han gjør på ingen måte det han er opplært til (håper jeg). Han kunne også dratt tralla nærmere båndet og dermed fått mindre bevegelsesvei for seg selv. tempoet han jobber i er noe helt annet;)

... han gjør på ingen måte det han er opplært til (håper jeg). Han kunne også dratt tralla nærmere båndet og dermed fått mindre bevegelsesvei for seg selv. tempoet han jobber i er noe helt annet;)

Han så rett og slett litt drittlei ut (har vel lempa bager og kofferter i noen timer, kanskje?). Jeg ble ikke direkte sjokkert over synet, men innimellom ser det unektelig ut som om han løfter kofferten ekstra høyt for så å pælme den ned. En dårlig dag kanskje?

Men det er bra at filmen ble lagt ut - selv om det sikkert ikke er almenn enighet om det her i tråden ...:)

Helt ufatteligt at SAS har erstattet dit indhold....
---

Etter vaeskeforbudets inntreden har nok de fleste flyselskaper maattet lempe paa sin policy her ... og det er nok det som ligger til grunn. man har ganske enkelt ikke noe annet alternativ enn aa legge greiene i kofferten.

Etter vaeskeforbudets inntreden har nok de fleste flyselskaper maattet lempe paa sin policy her ... og det er nok det som ligger til grunn. man har ganske enkelt ikke noe annet alternativ enn aa legge greiene i kofferten.

Nettopp.

Jeg er saapass oppegaaende at jeg ikke sjekker bagasje med duty free - vanligvis.

Men naar vaeskereglene tvinger folk til aa sjekke inn ting ved connection fordi man ikke faar ta med vaeske ombord, er det ingen andre alternativ.

Naar man har en beinhard koffert, flaska er pakket inn i en svaer genser, har strikkejakken man faar i tax free paa, skal kofferten ha MEGET hard medfart for at noen knuses.

SAS var enig og betalte ut beloepet jeg ba om

Back