Slik skal det ikke gjøres, SGS

Re: Slik skal det ikke gjøres, SGS

Men du som er så gammel og dreven i faget vet jo også det at denne regelen ikke har vært der bestandig, han sier jo ikke noe om når det var han så slike kolli.
Dessuten finnes det unntak fra 32kg's regelen også. F.eks utstyr til idrettslag osv

Mener dette ikke er tillfelle i SAS, det var snakk om det for noen år siden, men da var det EBG og EBP kundene som satte seg på bakbena, så 32 kg regelen ble ikke innført. Ut fra et HMS hensyn burde man ha innført den allikevel. Et av de kolliene jeg har sett med 80 kg, var sjekket inn av en med japansk navn, så jeg går ut fra at det var en turist. Flighten var til Bergen kun for få år siden.Har nettopp vært i statene og med united er maks vekt 50lbs. tror det er rundt 25kg. (husker ikke hva som er engelsk og hva som er amerikansk pund.)

Litt på siden av diskusjonen her, men med litt humor.

Real Men of Genius - Mr Airport Baggage Handler
http://uk.youtube.com/watch?v=ph_-SLXbDPE&feature=related

Er det noen som har MR. Discount airline pilot guy som mp3? Prøver å få tak i den, men jeg tror den ble trekt tilbake etter klager fra noen pilotforeninger?

Edit : Jeg finner den på youtube, men skulle gjerne hatt den som mp3
MB.

Last edited:

Jeg har begge. Send meg en PM med emailadressen din.

'Discount Airline Pilot Guy' har jeg også som ringtone på mobilen min i redigert form.

Hvor mye koster skadet bagasje i løpet av et år for SAS, Norwegian osv.?
Tipper det er flere mill. pr.år. Hva skyldes dette? Uhell, kansje litt klønete, eller rett-å-slett gi faen holdninger blandt lite motiverte medarbeidere?
Tipper det er litt av alt, men mye av det siste. Men tenk om alle de pengene som brukes til skade erstatninger kunne brukes til istedet å bedre miljø, bedre utstyr, eller sosiale formål blandt medarbeidern for å skape bedre motivasjon for å gjøre en bedre jobb smtidig. Tenk å kunne spare slike unødvendige utgifter og kaskje en gang få noe annet enn røde tall og negativ omtale i media og over alt ellers. Arbeidsmoral og yrkesstålthet..... Tenk å si feks. med hevet hode, det er jeg som sørger for at DU for DIN bagasje trykt fremm. Tung jobb? jabevares, men jeg er 100% sikker på at det ikke står i arbeidsinstruksen at jobben skal utføres uaktsomt både for bagasje innehaveren og selskapet forøvrig. Smil til din kollega, selv om du ikke liker persjonen. Det koster ingenting og det gjør ikke vondt. Hvorfor??? Vel, da har DU tatt første skrittet til et bedre miljø!!!
Ha en fin dag på jobben.
MVH
Stein Olsen

Tipper det er flere mill. pr.år. Hva skyldes dette? Uhell, kansje litt klønete, eller rett-å-slett gi faen holdninger blandt lite motiverte medarbeidere?
Tipper det er litt av alt, men mye av det siste. Men tenk om alle de pengene som brukes til skade erstatninger kunne brukes til istedet å bedre miljø, bedre utstyr, eller sosiale formål blandt medarbeidern for å skape bedre motivasjon for å gjøre en bedre jobb smtidig. Tenk å kunne spare slike unødvendige utgifter og kaskje en gang få noe annet enn røde tall og negativ omtale i media og over alt ellers. Arbeidsmoral og yrkesstålthet..... Tenk å si feks. med hevet hode, det er jeg som sørger for at DU for DIN bagasje trykt fremm. Tung jobb? jabevares, men jeg er 100% sikker på at det ikke står i arbeidsinstruksen at jobben skal utføres uaktsomt både for bagasje innehaveren og selskapet forøvrig. Smil til din kollega, selv om du ikke liker persjonen. Det koster ingenting og det gjør ikke vondt. Hvorfor??? Vel, da har DU tatt første skrittet til et bedre miljø!!!
Ha en fin dag på jobben.
MVH
Stein Olsen

Var med på et prosjekt for barnevognposer for ca 1 år siden og fikk da høre at for SAS Norge var det skader for ca 10 mil. pr år bare på barnevogner. Noe av det skyldes nok at folk utnyttet posene til "gratis" overvekt, "sløvhet fra oss stuere og rene uhell. Så skadeerstatninger for 10 talls mill. er nok nærmere sanheten, desverre. Er helt enig med det du skriver, det koster ingenting å smile til kollegaer, det du oppnår er mer trivelig hverdag.

Jeg mener å huske at SAS-stuerne på i sin tid ( tidlig 90-tall) hadde resultatbonus som var basert på redusert skade og forsinket bagasje volum som kunne spores tilbake til aktuell stasjon.
En slik "drive" ville nok kunne bidra positivt også i disse trange tider.

WF-stuerne på OSL, ihvertfall i PMZ nekter å løfte bags på 32,1... Og SAS har da, som alle andre, også max-grensen på 32(70 lbs).

Ang barnevognposer - kommer det ikke noen nye poser som skal redusere skader eller noe slikt nå? Mener jeg hørte noe om det, uten å helt forstå hva det dreide seg om.

WF-stuerne på OSL, ihvertfall i PMZ nekter å løfte bags på 32,1... Og SAS har da, som alle andre, også max-grensen på 32(70 lbs).

Ang barnevognposer - kommer det ikke noen nye poser som skal redusere skader eller noe slikt nå? Mener jeg hørte noe om det, uten å helt forstå hva det dreide seg om.

De nye posene er under produksjon, så de kommer snart. Var selv med på utformingen og testrunden av dem og det så bra ut. Posene er et sett på 2 poser, og så små at store delbare vogner må deles opp, samt at det ikke er plass til alt mulig rart i tillegg til vogn. Dette gjør posene lettere, og mer håndterbare, noe som forhåpentligvis får ned skadefrekvensen.

Ikke minst de er til gjennbruk .. altså ikke bruk og kast som tidligere ;)

Ha en fin dag på jobben.
MVH
Stein Olsen

Tror du virkelig at om det er mindre skader på bagasje, så sendes vi på tur, eller et eller anna sossialt formål?

om jeg ikke tar helt feil så er det SAS som betaler for ødelagt bagasje mens SGS står for bemannings budsjetter...

å hva vet du om stuermiljøet?? tror du eneste lyspunktene som er i løpet er en dag er når vi alle setter oss ned med poppkorn å ser bag gå i gølvet? tror du undervurderer oss, som så mange andre

Back