Slik overlever du flykræsj

Re: Slik overlever du flykræsj

Samme sak i dagens papirutgave av VG.... Stort bilde fra innsiden av en av DY`s 737`er...
 
Re: Slik overlever du flykræsj

) Lander flyet i vann? Ikke blås opp livvesten før du forlater flyet. Det kan bidra til at du ikke kommer deg ut.

Husk at da har md9-80-90 og fokker 70-100 en stor fordel for 737 da motorene vil ødelegge for en trygg landing på sjøen. Har sett en plass et flyet 737 vil knekke i to! En tankevekker til flyselskap som går etter 737 hele tiden:old
 
Re: Slik overlever du flykræsj

15°C i oktober, en mild bris blåser over landskapet, det er bemerkelsesverdig hvor grønne og frodige trærne er enda....., og jaggu gror det ikke godt i agurk-hagen også...:rolleyes:
 
Re: Slik overlever du flykræsj

Originally posted by radeon


Husk at da har md9-80-90 og fokker 70-100 en stor fordel for 737 da motorene vil ødelegge for en trygg landing på sjøen. Har sett en plass et flyet 737 vil knekke i to! En tankevekker til flyselskap som går etter 737 hele tiden:old


Meg bekjent finnes det ikke ett eksempel på en vellykket landing på sjøen, så da spiller det ingen rolle om du flyr 737 eller MD. Sannsynligvis er man "dead meat" uansett ved ditching. :cry:

Sjøen vil i de fleste tilfeller være den aller s i s t e landingsplass en pilot ville vurdere ved en nødsituasjon.
 
Re: Slik overlever du flykræsj

Joda, det finnes flere vellykkede eksempler på ditchinger ned moderne jetmaskiner.
Et av de mest kjente og omtalte er ONA , Overseas National , DC9-33F , N953F ditchet øst for Saint Croix 2 mai 1970.
Denne ditchingen var vellykket på tross av noe sjø.
De fleste ble berget , men en del pax druknet mens de ventet på å bli berget.
Maskinen var underveis fra JFK til St Thomas , men gikk tom for fuel.
 
Re: Slik overlever du flykræsj

Originally posted by cabincruiser
Sjøen vil i de fleste tilfeller være den aller s i s t e landingsplass en pilot ville vurdere ved en nødsituasjon.
Ditching frister ikke nødvendigvis, men er ofte bedre enn fjellvegger.. ;)
 
Re: Slik overlever du flykræsj

Originally posted by OJB

Joda, det finnes flere vellykkede eksempler på ditchinger ned moderne jetmaskiner.

Med unntak av den du nevner, så finner jeg kun én til som kan omtales som vellykket, og det er 737'en som landet i en 1 meter dyp elv etter en "double flameout" for få år siden...

Vet vel ikke om den bør regnes med igrunn... Var vel mer ekstrem vannplaning enn ditching sånn sett.. ;)


Nå er det heldigvis ikke ofte at moderne jetfly må "ditche", for statistisk sett så har man nok ikke mye bruk for den redningsvesten når det først skjer.... Strengt tatt så kunne man byttet ut redningsvestene i passasjerfly med en halvflaske med noe sterkt oppi, eller kanskje en fallskjerm til optimistene...
Med slike hastigheter så er faktisk oddsene mye bedre på land enn på vann, for fly flest er ikke lagd med planende skrog, så i det våte element blir det bråstopp, og som kjent så er det ikke farta som dreper, men bråstoppen...

Småfly derimot, har like gode sjanser ved ditching som ved nødlanding på land. Omtrent 9 av 10 overlever ifølge NTSB, bare man holder seg unna steiner og fjell...
 
Re: Slik overlever du flykræsj

Den beste måten å overleve ett flycrash er å ungå krashen i utgangspungtet
 
Re: Slik overlever du flykræsj

Originally posted by KennethGS

Originally posted by OJB

Joda, det finnes flere vellykkede eksempler på ditchinger ned moderne jetmaskiner.

Med unntak av den du nevner, så finner jeg kun én til som kan omtales som vellykket, og det er 737'en som landet i en 1 meter dyp elv etter en "double flameout" for få år siden...

Hva er egentlig definisjonen på en velykket ditching?
 
Re: Slik overlever du flykræsj

Eller hva med SAS sin DC8 utenfor Los Angeles i 1969? Den brakk forøvrig i to (eller tre) deler, husker ikke helt. Men 30 av de 45 ombord klarte seg i alle fall. Og det var ikke en planlagt ditching.
 
Back
Top