Skymarks eller Hogan Wings?

Ph34r

Livsnyter
Er helt nybegynner når det kommer til modeller, men har funnet veldig mange av modellene jeg har lyst å ha i hylla som både er produsert av Hogan og Skymarks til stort sett samme priser..

Spørsmålet er altså: Hvem av disse produsentene lager de beste/fineste modellene? Det er snakk om resin/plastmodeller.
 
Hogan etter min mening.

Tidligere syns jeg at Skymarks gav modellene et billig plast-preg på motorene, men de har skjerpet seg og produserer modeller i bedre kvalitet. Men Hogan er fremdeles et godt hakk over.
 
Last edited:
Dersom vi snakker modeller i plastikk så har Hogan best kvalitet blant mainstream-produsentene men er også dyrest. Hogan har som regel spinnende turbiner på sine modeller og litt mer detaljerte modeller som jeg synes gir det lille ekstra.

Herpa og Skymarks ligger kanskje litt bak i kvalitet men har desto billigere modeller. Men jeg har ingenting å utsette på Herpa sine snap-fit plastikkmodeller.

Merk at Skymarks også har en serie modeller de kaller for Skymarks Supreme. Jeg har ingen av disse selv men på papiret skal disse være godt på nivå med Hogan sine modeller, inklusive spinnende turbiner og flere detaljer. Meg bekjent er Skymarks Supreme kun i skala 1:100.

Flight Miniatures og Premier vil jeg si er under de overnevnte i kvalitet. De har de billigste modellene og produserer hule plastikkmodeller. Modellene kan likevel se bra ut på hylla så det trenger ikke være noe spesielt negativt med disse bortsett fra at detaljnivået er lavere.
 
Benytter Skymarks og Hogan samme type feste/skrue på undersiden? Evt. er det stor forskjell slik at man kan tilpasse?
 
Ja den jeg tenkte på. Tenkte det kanskje var en viss standard på type skrue og "styrepinne" hos enkelte produsenter..
 
Last edited:
Det er ikke én standard som brukes hos hver produsent. Mindre modeller har som regel mindre støtter enn de større. Ofte er også navnet på flyselskapet og flyet skrevet på støtten.
 
Skjønner! Takk for svar! Kjøpte inn en del trestøtter som jeg ønsket å få til å passe på flest mulig modeller, da jeg syns de i plast som følger med i alle mulige varianter ikke er spesielt pene.


Disse støttene har passet bra på alle Skymarks-modeller til nå, så lurte bare litt på om de ville passe på Hogan også.

Lager Hogan sine i samme materiale som Skymarks (resin)?
 
Ah, ok.

Ja, mener det skal være samme materiale på plastmodellene.

En samler på Wings900.com kom med fordeler/ulemper med Skymarks vs Hogan:

"Hogan:

- A fundamental feature of all Hogan models is that they use the same mould as Herpa does. Up to now all Hogan B747 do also have true cockpit windows like Herpas have. The decal quality is the same. Some models which are available from Herpa are also available from Hogan (e.g. Thai B744, Qantas A388, both with same registration).

- Landing gear (if provided) is more detailed (as long it is a NewGen landing gear with rubber tires like Herpa provides a couple of years now). The rims and tires look more realistic than Skymarks.

- Gear doors are painted in the colour of the fuselage.

- If the model does not come with landing gear, you can buy a seperate Hogan landing gear (the only disadvantage in most cases will be that the gear doors are in grey only - but e.g. not a problem on Lufthansa because they are grey below anyway).

- On some models (South African A346) it is not possible to assemble the front gear because it is to wide 1/10 mm or so.

- Often the main gears (e.g. Qatar A346) need glue to be attached permanently. Otherwise they just fall off.

- Most Hogans have a registration, some not (e.g. Qatar A346 if I remember correctly?!).



Skymarks/Risesoon:

- The quality of the decals is often worse than on Hogan models, especially colour gradients (e.g. Air New Zealand B744 tail).

- One third of Skymarks models have uncoloured grey wings (with except of Lufthansa or so) which is very poor. Another third does have the medium section coloured in silver and only the last third of models comes with additional black lines and all the "no step" prints.

- The same distribution is valid for engines. Sometimes the jet intake and exit is grey plastic (e.g. Air New Zealand B744). The improved versions do have the same engines but the mentioned parts are coloured in silver at least which does not look too bad (e.g. Qantas B744 F1-2000). The best engines come with rotating fan blades and multi-coloured intake and exit (e.g. KLM B744, Singapore Air B773).

- The strange thing is that sometimes you can get the same model from Risesoon with more detailed wings and/or engines, sometimes the one from Skymarks is better. And very often there is more than one version available: One with grey wings and poor engines, one with coloured wings and rotating engines (e.g. Emirates A388).

- Landing gear (if provided) always consist of alu (?) rims and rubber tires, but they look ugly to me. The gear doors are never coloured.

- If no landing gear is provided you cannot add one like on Hogans.

- Skymarks models often lack of further details (e.g. Qantas B744 Wunala II wrong registration / Air New Zealand B744 wrong fuselage colour).

- Many Skymarks have a registration, many not (e.g. Fedex MD-11)"

Kilde: Wings900.com
 
Back
Top