Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland
Vil tillade mig at være lidt skeptisk i forhold til deres forretningsmodel. Mere konkurrence fra Danmark til Grønland er der sikkert plads til. Af dem der rejser til Grønland, skal ca. hver trejde til Nuuk (hvis jeg lige husker nogle tal korrekt), og mange andre skal til nogen af de andre største byer. Hver anden grønlænder bor i en af de fire største byer.
Greenland Express vil flyve til Kangerlussuaq og Narsarsuaq, to lufthavne i byer med meget små befolkninger, så de skaber ikke det store passagergrundlag i sig selv. Dermed vil de være helt afhængige af feed fra de andre byer med netop Air Greenland (alternativt via Keflavik, men det er også Air Greenland eller Air Iceland via Reykjavik). Tvivler helt ærligt på, at Air Greenland vil optimere deres flyveplaner til Greenland Express, og hvor ofte vil man se Air Greenland afvente et forsinket fly fra Greenland Express? Ved ombookning af passager fra Grønland, vil Air Greenland jo også sørge for egne passagerer først, men dem, der kun skal til Kangerlussuaq kan ombookes til et andet fly senere på dagen, uagtet at de måske skal nå et fly med Greenland Express.
Hvad Grønland har brug for, er at lufthavnen i Nuuk for forlænget banen til 2.200 meter, som der er en del debat om.
Vil tillade mig at være lidt skeptisk i forhold til deres forretningsmodel. Mere konkurrence fra Danmark til Grønland er der sikkert plads til. Af dem der rejser til Grønland, skal ca. hver trejde til Nuuk (hvis jeg lige husker nogle tal korrekt), og mange andre skal til nogen af de andre største byer. Hver anden grønlænder bor i en af de fire største byer.
Greenland Express vil flyve til Kangerlussuaq og Narsarsuaq, to lufthavne i byer med meget små befolkninger, så de skaber ikke det store passagergrundlag i sig selv. Dermed vil de være helt afhængige af feed fra de andre byer med netop Air Greenland (alternativt via Keflavik, men det er også Air Greenland eller Air Iceland via Reykjavik). Tvivler helt ærligt på, at Air Greenland vil optimere deres flyveplaner til Greenland Express, og hvor ofte vil man se Air Greenland afvente et forsinket fly fra Greenland Express? Ved ombookning af passager fra Grønland, vil Air Greenland jo også sørge for egne passagerer først, men dem, der kun skal til Kangerlussuaq kan ombookes til et andet fly senere på dagen, uagtet at de måske skal nå et fly med Greenland Express.
Hvad Grønland har brug for, er at lufthavnen i Nuuk for forlænget banen til 2.200 meter, som der er en del debat om.