• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sky Greenland - Nytt bolag på Grønland - Tidligere Greenland Express

Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Vil tillade mig at være lidt skeptisk i forhold til deres forretningsmodel. Mere konkurrence fra Danmark til Grønland er der sikkert plads til. Af dem der rejser til Grønland, skal ca. hver trejde til Nuuk (hvis jeg lige husker nogle tal korrekt), og mange andre skal til nogen af de andre største byer. Hver anden grønlænder bor i en af de fire største byer.

Greenland Express vil flyve til Kangerlussuaq og Narsarsuaq, to lufthavne i byer med meget små befolkninger, så de skaber ikke det store passagergrundlag i sig selv. Dermed vil de være helt afhængige af feed fra de andre byer med netop Air Greenland (alternativt via Keflavik, men det er også Air Greenland eller Air Iceland via Reykjavik). Tvivler helt ærligt på, at Air Greenland vil optimere deres flyveplaner til Greenland Express, og hvor ofte vil man se Air Greenland afvente et forsinket fly fra Greenland Express? Ved ombookning af passager fra Grønland, vil Air Greenland jo også sørge for egne passagerer først, men dem, der kun skal til Kangerlussuaq kan ombookes til et andet fly senere på dagen, uagtet at de måske skal nå et fly med Greenland Express.

Hvad Grønland har brug for, er at lufthavnen i Nuuk for forlænget banen til 2.200 meter, som der er en del debat om.
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Og da er billettsalget i gang. Det ble en del problemer i begynnelsen når mange (?) har prøvd å bestille billetter, ifølge deres Facebook-side. Ikke veldig mye informasjon på www.greenlandexpress.com ennå men det kommer... Ser at de planlegger å fly CPH-AAL-KEF-SFJ/UAK og selger billetter for strekningen CPH/AAL-KEF.
I tillegg har de publisert melding om at de har nå fått fly nr. 2 som er tilgjengelig for charter-oppdrag...
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Ruteprogrammet
http://airlineroute.net/2014/05/02/w2j7-jun14/

M: AAL-KEF-SFJ-KEF-AAL
T: AAL-CPH-KEF-UAK-SFJ-KEF-AAL
O: AAL-CPH-KEF-SFJ-KEF-CPH-AAL
T: AAL-CPH-KEF-UAK-SFJ-KEF-AAL
F: AAL-CPH-KEF-SFJ-KEF-CPH-AAL
L: AAL-KEF-UAK-SFJ-KEF-AAL
S: -

Virker litt lite gjennomtenkt. Nattestopp i AAL, med det resultat at man flyr "feil vei" når man skal ha turen om CPH.
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Ja, enig... routingen er merkelig... Lukter FlyNonstop ver. 2...
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Ja, enig... routingen er merkelig... Lukter FlyNonstop ver. 2...

Den væsentlige forskel mellem Greenland Express og FlyNonstop er, at FlyNonstop fløj til destinationer med høj konkurrence og lave priser, hvor deres "edge" var at de fløj, ja Nonstop, fra mindre lufthavne. Greenland Express flyver til en destination med lav konkurrence og høje priser, og derfor vil man kunne støvsuge markedet for prissensitive kunder, der gerne tager en mælkerute med stop undervejs, for at kunne spare nogle kroner.
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Kiggede lidt på priserne for Air Greenland og Greenland Express på en tur fra København til Nuuk. Priserne virker noget mindre dynamiske til og fra Grønland end andre steder.

En realistisk returbillet med Air Greenland 7.269 DKK. Med realistisk mener jeg, at det er den pris jeg finder på flest dage, enkelte er lidt billigere og nogle dyrere.

En rejse med Greenland Express fra København til Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord) skal ifølge dem kunne gøres for 3.750 DKK. Men dertil kommer en flyvning med Air Greenland videre til Nuuk, en returbillet her koster 3.602 DKK. En samlet pris på 7.352 DKK.

Naturligvis er der en variation i priserne her også, men synes, at det meget godt viser udfordringen for Greenland Express. Halvdelen af passagerne skal angiveligt til og fra Nuuk (jf. Transportkommissionen), så det er vel et problem, at de ikke har den videre flyvning i samme selskab, men er afhængig af deres konkurrent.
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Er det kroken på døra?

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=879546638741913&id=571017942928119

Har forsøkt å lime inn bilde fra Facebook, håper det blir leselig.

Ellers ser jeg at de har slitt hele sommeren med endringer og kanselleringer og det er en del folk som har klaget på dette på deres FB-side...

Selvfølgelig gjør alle disse kanselleringene at de sliter med økonomien, men igjen så er mye av dette problemet i at Denim Air til tider ikke greier å levere flyprodukjsonen de har lovet Greenland Express... oftest er crew-mangel det vanligste problemet..
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Litt motstridende meninger om det ...

Denim Air ACMI Managing Director Ronald Janssen told ch-aviation: "The reason for the crew shortage at Denim was the insufficient funding by Greenland Express for the start-up of this operation. The operational issues faced by Greenland Express are directly related to the underestimation of the capital required to start an airline. Despite the insufficient funding by Greenland Express, Denim has supported Greenland Express continuously and will continue to do so because Denim strongly believes in this project even though many say different."

http://www.ch-aviation.com/portal/news/29988-greenland-express-boss-blames-woes-on-denim-air-acmi
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Kan dette bilde tyde på at det blir nye tider for Greenland Express fremover?
10622724_891400567556520_3573638146401786255_n.jpg

https://www.facebook.com/GreenlandE...1017942928119/891400567556520/?type=1&theater
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Kan dette bilde tyde på at det blir nye tider for Greenland Express fremover?

De er i alle fall flinke til å produsere bilder av fly................
Noe liv laga tror jeg ikke dette selskapet har dessverre.
Sjekket litt på den finansielle siden , meget svakt fundert.
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Da var det slutt, selv om de påstår de skal komme tilbake, selv om jeg tror det er mest ønsketekning fra noen som fikk en ide at det hadde vært lurt og starte flyselskap

http://atwonline.com/finance-data/greenland-express-suspends-operations
Startup carrier Greenland Express has suspended flights after just three months of operation and is aiming to re-launch at some point with a different aircraft type.
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Ideen med konkurrence på Grønlandsflyvningerne er en god ide, men absolut ikke på den måde det er foregået...Det var dømt til undergang på forhånd...Nærmest fra første flyvning var det dømt til undergang..
Håber der kommer en ny operatør, men den skal nok være en smule bedre økonomisk funderet. F.Ex kunne Norwegian flyve derop. f.ex 2 gange om ugen.
Air Greenland bør have konkurrence, for lige nu er der monopol...Flyvning i Grønland er jo en besværlig ting....Det er ,,skal vi sige...udfordrende for folk og fly
Hilsen Ole
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Ideen med konkurrence på Grønlandsflyvningerne er en god ide, men absolut ikke på den måde det er foregået...Det var dømt til undergang på forhånd...Nærmest fra første flyvning var det dømt til undergang..
Håber der kommer en ny operatør, men den skal nok være en smule bedre økonomisk funderet. F.Ex kunne Norwegian flyve derop. f.ex 2 gange om ugen.
Air Greenland bør have konkurrence, for lige nu er der monopol...Flyvning i Grønland er jo en besværlig ting....Det er ,,skal vi sige...udfordrende for folk og fly
Hilsen Ole

Et problem er infrastrukturen på Grønland. Reelt skal al trafik til Grønland ind via Kangerlussuaq, som er Air Greenlands hub for flyvning ind og ud af Grønland. Dvs. hvis f.eks. Norwegian åbner en rute hertil, så vil de være afhængig af feed fra Air Greenland, samme selskab der er deres konkurrent på ruten ud af Grønland. Det er næppe holdbart.

Det absolut største marked i Grønland ligger i Nuuk, og jeg tvivler på fungerende konkurrence medmindre lufthavnen her erstattes eller udvides således at der kan flyves med A320/B737 hertil.
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Det kan se ut som at det begynner å lyse i tunnelen til Greenland Express nå...
Øge kundernes tillid
Selskabet bag Greenland Express har tidligere været registreret som et anpartsselskab på island. Nu er man ved at etablere sig som et dansk aktieselskab. Desuden er det planen at blive medlem af Rejsegarantifonden. Et træk, der skal være med til at øge kundernes tillid til selskabet.

Greenland Express er et såkaldt ”virtuelt flyselskab”, der ikke selv har tilladelse til at operere fly. Derfor har hollandske Denim Air indtil nu opereret et Fokker 100-fly for Greenland Express. Der har dog været visse kurre på tråden mellem Greenland Express og Denim Air. Desuden har det ikke været optimalt, at flyet har skulle lande på Island. Det har givet ekstra lang rejsetid.

Derfor har Greenland Express også brugt time-out’en på at finde en anden operatør, der har et fly, der ville kunne flyve direkte mellem København og Grønland. Hvad det ender med, er ikke afgjort endnu.

”Vi ved ikke endnu, om Denim Air stadig skal flyve for os. Vi forhandler også med et andet selskab,” forklarer Gert Brask.
http://www.check-in.dk/greenland-express-paa-vej-ind-i-rejsegarantifonden#.VE7UXfmG8po
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Håper de finner en annen operatør og en mer egnet flytype.

Hva med DAT A320 f.eks?

Beste hilsen Espen
 
Re: Greenland Express - Nytt bolag på Grönland

Håper de finner en annen operatør og en mer egnet flytype.

Hva med DAT A320 f.eks?

Beste hilsen Espen

Følgende bilder ble publisert på deres profil på FB i midten av september. Ser ikke ut som at det er DAT men det er absolutt en Airbus...

https://www.facebook.com/GreenlandE...0.1414572902./897071296989447/?type=3&theater
https://www.facebook.com/GreenlandE...0.1414572902./897071330322777/?type=3&theater
https://www.facebook.com/GreenlandE...0.1414572902./897071320322778/?type=3&theater
https://www.facebook.com/GreenlandE...0.1414572902./897071310322779/?type=3&theater
 
Back
Top