Skulle lære å lande - Glemte understellet

Re: Skulle lære å lande - Glemte understellet

Hm, det som dere indirekte sier her er at dere altså aldri kommer til å glemme noe som dette?`Imponerende altså, folk som dere trenger vi i luftfarten. Er faktisk svært få som aldri gjør feil så dere er to personer vi absolutt må få inn i jobb om dere allerede ikke har det.
Stå på gutta, håper en dag at alle er like flinke som dere!:colgate:
Men i alle?!
Har aldri sagt at jeg er no verdensmester og kommer nok aldri til å bli det heller.
Eneste jeg påpekte var hvor viktig det er å gjøre GUMP, og at eleven ikke kan klandres for hendelsen..

Er det virkelig sååå fælt at jeg driver med luftfart? :rolleyes:

Det sies at det var en "kontrollant" ombord. Hva er en "kontrollant"? Er det en fra flyskolen, eller er det en fra Luftfartstilsynet? Dersom det var en "kontrollant" ombord, er det da riktig å si at han er fartøysjef? Er ikke helt inne i dette, som dere skjønner...

Har pratet med en som var veldig nærme situasjonen, og kort beskrevet:

- Landing med én motor.
- SOP ble fulgt, med flaps og understell inne så lenge som mulig for å holde drag på et minimum.
- Begge glemte understellet.
- Ingen lydvarsel ble hørt før landing, ei heller da understellet ble senket senere.
- Tårnet skal ha varslet om at understellet var oppe, men ingen ombord mottok meldingen.

Eleven strøk, men det var det vel minst én person til som skulle ha gjort. Sjekklisten er for øvrig en fin oppfinnelse.

Eleven tok ny oppflyging og besto dagen etter.

...eller er det en fra Luftfartstilsynet?

Jepp...

Dersom det var en "kontrollant" ombord, er det da riktig å si at han er fartøysjef?

Jepp...

Back