• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Skulle lære å lande - Glemte understellet

Re: Skulle lære å lande - Glemte understellet

Hm, det som dere indirekte sier her er at dere altså aldri kommer til å glemme noe som dette?`Imponerende altså, folk som dere trenger vi i luftfarten. Er faktisk svært få som aldri gjør feil så dere er to personer vi absolutt må få inn i jobb om dere allerede ikke har det.
Stå på gutta, håper en dag at alle er like flinke som dere!:colgate:
Men i alle?!
Har aldri sagt at jeg er no verdensmester og kommer nok aldri til å bli det heller.
Eneste jeg påpekte var hvor viktig det er å gjøre GUMP, og at eleven ikke kan klandres for hendelsen..

Er det virkelig sååå fælt at jeg driver med luftfart? :rolleyes:
 
Re: Skulle lære å lande - Glemte understellet

Det sies at det var en "kontrollant" ombord. Hva er en "kontrollant"? Er det en fra flyskolen, eller er det en fra Luftfartstilsynet? Dersom det var en "kontrollant" ombord, er det da riktig å si at han er fartøysjef? Er ikke helt inne i dette, som dere skjønner...
 
Re: Skulle lære å lande - Glemte understellet

Har pratet med en som var veldig nærme situasjonen, og kort beskrevet:

- Landing med én motor.
- SOP ble fulgt, med flaps og understell inne så lenge som mulig for å holde drag på et minimum.
- Begge glemte understellet.
- Ingen lydvarsel ble hørt før landing, ei heller da understellet ble senket senere.
- Tårnet skal ha varslet om at understellet var oppe, men ingen ombord mottok meldingen.

Eleven strøk, men det var det vel minst én person til som skulle ha gjort. Sjekklisten er for øvrig en fin oppfinnelse.

Eleven tok ny oppflyging og besto dagen etter.

...eller er det en fra Luftfartstilsynet?

Jepp...

Dersom det var en "kontrollant" ombord, er det da riktig å si at han er fartøysjef?

Jepp...
 
Back
Top