Skulle ikke SAS starte OSL-MAD?

AN0510

ScanFlyer Blue
Leste for en stund siden (ganske lenge siden) at SAS skulle starte OSL-MAD i sommer?
Ble disse planene skrinlagt?
Synes det er merkelig at hverken SAS eller DY finner å kunne starte en rute til MAD. Er slitsomt å måtte connecte når man har behov for å reise dit ganske ofte.

Jo, men det ble vel trukket tilbake.
CPH-MAD blir jo bare trafikkert 2 ganger i uken, og heller ikke fra ARN, så det er vel ikke det helt store markedet.

Det er kun FR som flyr direkte for tiden, fra Rygge. Flere har forsoekt med direkterute fra OSL til MAD, SAS, SK og konkursrammede Spanair. De gangene jeg har floeyet har det vaert bra med pax, men det er vel for lite biz pax. Krisen i spansk oekonomi gjoer vel at innkommende trafikk til Norge er blitt mindre. Nordmenn reiser mere til kysten, Balearene og Kanarioeyene. Det er synd at det ikke gaar for Madrid er en by det virkelig er verdt aa besoeke.

Prisene med SAS til MAD er heller ikke avskrekkende.
For 5000 kr får du Extra billett, og den gir hele 9400 poeng med gullkort.
Til sammenligning koster Extra billett til Tyskland mellom 7500 og 9000 kr, og poengopptjeningen det halve. Nesten så man bør gjøre en milage run!!

DY fløy jo også til MAD før. Fløy med de dit for noen år siden, flott by! Og flyet var fullstappet begge veier, men prisene var ganske mye lavere enn til BCN, så særlig lønnsomt var det nok ikke.

Da DY la ned ruten sa de at det var pga flymangel og at de håpet å vende tilbake til MAD. Nå er vel ikke økonomien i Spania spesielt bra for tiden, så det er jo mulig at det har noe med det å gjøre.

Grunnlaget for denne ruten er nok garantert blitt svakere den siste tiden grunnet den spanske finanskrisen, så det er vel tvilsomt om den kommer tilbake med det aller første. Easyjet har jo besluttet å legge ned sin Madrid-base også, noe som sier en del om tilstandene i det markedet.

Jeg forstaar heller ikke helt hvorfor man satset paa denne ruten paa sommeren. Madrid er langt bedre paa vaaren og hoesten, men det er vel lettere aa faa tak i fly om sommeren. Kommer noen tilbake regner jeg med det blir DY. Muligheten for videreforbindelser med Star All. er jo langt daarligere etter at Spanair gikk konkurs.

Last edited:
Madrid er en undervudert by etter min mening. Nordmenn elsker jo Spania, men har aldri fått øynene opp for annet enn Barcelona og solkysten.
Madrid har faktisk mye å by på selv om den mangler nærheten til havet.

CPH-MAD blir jo bare trafikkert 2 ganger i uken, og heller ikke fra ARN, så det er vel ikke det helt store markedet.

Nå flyr vel IB på både CPH og ARN fra MAD. Ser at IB ofte benytter A321 på ARN, så et visst marked må det vel være.

Nå flyr vel IB på både CPH og ARN fra MAD. Ser at IB ofte benytter A321 på ARN, så et visst marked må det vel være.

easyJet flyver også fra CPH 1357. Det er ikke længe siden at SK fløj dagligt, og Spanair havde også daglige (?) afgange.

Ja da, men de har også sin hub i Madrid, så det hjelper på. For SAS sin del mangler MAD to vesentlige ting: Strender og Star-connectionflighter.

Det finns ju dom som flyger till MAD som ska vidare till Sydamerika. Så den marknaden får man ju inte glömma.

Själv vill jag slå ett slag för nattlivet i Madrid :drink

Ja da, men de har også sin hub i Madrid, så det hjelper på. For SAS sin del mangler MAD to vesentlige ting: Strender og Star-connectionflighter.

Og nettopp derfor er det vel IB man får håpe på når det gjelder oppstart av MAD-rute fra OSL.

Min erfaring fra da jeg arbejde i CPH var at IB CPH-MAD ganske ofte var helt fyldt men at 70-80% af pax skulle videre med IB fra MAD - hovedsageligt spansk indenrigs eller til Sydamerika.

Så markedet CPH-MAD alene er nok ikke så stort...

Reiste med FR fra Rygge til Madrid for et års tid siden. Stappfullt fly begge veier, så det virker å være et visst marked. Enig med dem som sier Madrid er en flott by. Anbefales som langweekend by. Men Rygge -Madrid med FR er for langt. Det var en heller slitsom flytur.

Back