Skremt av gamle fly?

Gleder meg til du kommer tilbake for fullt :)
Da blir det enda gøyere på jobb !!

ja vi er kongler på gaten vi.. tror vi er noen av de elste også faktisk som har jobbet der siden den den stomfulle datoen i 2006.. 1oct har en ny mening for meg.. det er en meget dårlig nyttårsaften for meg...:lol: Liker meg veldig godt sammen med gjengen,, å komme på jobb på OSL er som å komme hjem...
 
Gleder meg til å se deg rundt igjen! Når starter du opp med det da? Før jeg flytter til CPH forhåpentligvis!!
 
Fysjom! Her var det MYE arroganse fra de lokale ekspertene!
Husk at "folk flest" ikke aner noe om fly! De har kjøpt en billett hos Norwegian, og da venter de å få det produktet de har kjøpt. Dette er jo nesten en sak for Forbrukerombudet. Her har Hanna Hansen meg familie kjøpt en tur med Norwegian til Tyrkia og ikke "skumle" Turkish Airlines fordi de vil fly med noe som er trygt og norsk og de forstår hva crewet sier (særlig for Bestmor Hansen), og så kommer de på OSL og får et crew som snakker spansk (og finsk) og ser et fly som er uten de kjente Norwegian-dekalene, som kanskej tilogmed flasser litt i malingen. De kjenner ikke til JAR-OPS regler, eller at dette selskapet følger de samme strenge regler som alel andre europeiske flyselskaper. De har ingen mulighet til å sjekke det, og da er det klart de blir skeptiske. De får noe helt annet enn det de har kjøpt og betalt for og da er det ikke rart man føler seg lurt. Det er som (nesten) om jeg skulle ringe Dolly Dimples og bestille pizza, og de sender meg en Grandiosa fordi de ikke hadde kapasitet på kjøkkenet til å lage pizzaen selv.

EU er skeptisk til (særlig langtids-wet-lease) både i forhold til ansatte hos lessee, men særlig i forhold til kunden. I så måte er man også skeptisk til code-share. For de iunnvidde, kan det være en overraskelse når de har kjøpt en SK-flight TRD-CPH og det står en grønn Widerøe-propell-sak der ute på tarmac (eller - enda værre, en Blue Line F100!!!)
 
ja vi er kongler på gaten vi.. tror vi er noen av de elste også faktisk som har jobbet der siden den den stomfulle datoen i 2006..

Åi åi åi, såvidt blitt kjent med flyplassen og så anser mann seg selv som veteran hehe.:rolleyes: Hva med oss som har overlevd den første vinteren etter åpningen? :lol:;):p:colgate::D ^_^

(klarte ikke å la være, no hard feelings:) )
 
Fysjom! Her var det MYE arroganse fra de lokale ekspertene!
Husk at "folk flest" ikke aner noe om fly! De har kjøpt en billett hos Norwegian, og da venter de å få det produktet de har kjøpt. Dette er jo nesten en sak for Forbrukerombudet. Her har Hanna Hansen meg familie kjøpt en tur med Norwegian til Tyrkia og ikke "skumle" Turkish Airlines fordi de vil fly med noe som er trygt og norsk og de forstår hva crewet sier (særlig for Bestmor Hansen), og så kommer de på OSL og får et crew som snakker spansk (og finsk) og ser et fly som er uten de kjente Norwegian-dekalene, som kanskej tilogmed flasser litt i malingen. De kjenner ikke til JAR-OPS regler, eller at dette selskapet følger de samme strenge regler som alel andre europeiske flyselskaper. De har ingen mulighet til å sjekke det, og da er det klart de blir skeptiske. De får noe helt annet enn det de har kjøpt og betalt for og da er det ikke rart man føler seg lurt. Det er som (nesten) om jeg skulle ringe Dolly Dimples og bestille pizza, og de sender meg en Grandiosa fordi de ikke hadde kapasitet på kjøkkenet til å lage pizzaen selv.

EU er skeptisk til (særlig langtids-wet-lease) både i forhold til ansatte hos lessee, men særlig i forhold til kunden. I så måte er man også skeptisk til code-share. For de iunnvidde, kan det være en overraskelse når de har kjøpt en SK-flight TRD-CPH og det står en grønn Widerøe-propell-sak der ute på tarmac (eller - enda værre, en Blue Line F100!!!)


Aroganse og aroganse. Jeg for min del er forundret over at det er SÅ mange som er SÅ skeptisk. Det er ikke en eller to men virkelig mange. Du er helt sikkert inne på noe når du sier at folk får noe annet en det de har kjøpt. Ellers ville mann hat store overskrifter om alle de charterflyene som folk setter seg i, helt frivillig. (Jeg vet du overlevde turen men jeg går ikke ombord på et egyptisk fly.)
Men hvorfor mener Hanna Hansen det at hun må kjøpe trygt og norsk og hvorfor er Tyrkish Airlines skummel? Eller Primera Air f.eks. Er det fordi mann ikke kjenner navnet? Akkurat som at er kun Tine melk som gjelder? Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke forstår det.
Og så på den andre siden av skalaen så har mann de som kjøper billett på kunfly.com.....
 
Fysjom! Her var det MYE arroganse fra de lokale ekspertene!
Husk at "folk flest" ikke aner noe om fly! De har kjøpt en billett hos Norwegian, og da venter de å få det produktet de har kjøpt. Dette er jo nesten en sak for Forbrukerombudet. Her har Hanna Hansen meg familie kjøpt en tur med Norwegian til Tyrkia og ikke "skumle" Turkish Airlines fordi de vil fly med noe som er trygt og norsk og de forstår hva crewet sier (særlig for Bestmor Hansen), og så kommer de på OSL og får et crew som snakker spansk (og finsk) og ser et fly som er uten de kjente Norwegian-dekalene, som kanskej tilogmed flasser litt i malingen. De kjenner ikke til JAR-OPS regler, eller at dette selskapet følger de samme strenge regler som alel andre europeiske flyselskaper. De har ingen mulighet til å sjekke det, og da er det klart de blir skeptiske. De får noe helt annet enn det de har kjøpt og betalt for og da er det ikke rart man føler seg lurt. Det er som (nesten) om jeg skulle ringe Dolly Dimples og bestille pizza, og de sender meg en Grandiosa fordi de ikke hadde kapasitet på kjøkkenet til å lage pizzaen selv.

EU er skeptisk til (særlig langtids-wet-lease) både i forhold til ansatte hos lessee, men særlig i forhold til kunden. I så måte er man også skeptisk til code-share. For de iunnvidde, kan det være en overraskelse når de har kjøpt en SK-flight TRD-CPH og det står en grønn Widerøe-propell-sak der ute på tarmac (eller - enda værre, en Blue Line F100!!!)

Da burde det vel være like mye en sak for forbrukerombudet når jeg får et trangt Air Finland fly til Spania når jeg har bestilt billett med SAS?
 
Hva med oss som har overlevd den første vinteren etter åpningen? :lol:;):p:colgate::D ^_^

Eller oss som var med på flyttelasset i 98 ;) :colgate: (men for riktig selskap he he)

Da burde det vel være like mye en sak for forbrukerombudet når jeg får et trangt Air Finland fly til Spania når jeg har bestilt billett med SAS?

Er jo bare å lage en sak av det, men problemet ligger i at folk forventer noe Norskt når de flyr med DY, ikke hola hoppsansa og venner, hadde Åsta gått ut og informert bedre om dette hadde stormen i vannglasset heller ikke blitt så stor som den når blir.
Folk har fortsatt det flyet som styret i tankene når de ser for seg innleide fly hos DY.
 
Last edited:
Da burde det vel være like mye en sak for forbrukerombudet når jeg får et trangt Air Finland fly til Spania når jeg har bestilt billett med SAS?

Som i tillegg er kanskje 20 år gammelt i tillegg? Og flasser litt i lakken, har slitte stofftrekk osv?
 
Forskjellen med å kjøpe en code-share-billett og en billett hvor man har en wet-lease er at det på code-share-billetten står "Operated by XYZ" i tillegg til at det også står når man booker. Hos DY er det vel ingen indikasjon på at det er en annen operatør inntil paxen ser flyet ved selvsyn?? (Har ikke sjekket) Selvfølgelig lovlig, men allikevel oppleves det for mange at man ikke får det man har bestillt, ref. CKs sammenligning med pizza.

Blir spennende å høre om det blir noen 757-reaksjoner utover sommeren. Ser forresten at det står "Operated by Air Finland" på SK-flighetene, selv om det ikke er code-share.
 
Eller oss som var med på flyttelasset i 98 ;) :colgate: (men for riktig selskap he he)



Er jo bare å lage en sak av det, men problemet ligger i at folk forventer noe Norskt når de flyr med DY, ikke hola hoppsansa og venner, hadde Åsta gått ut og informert bedre om dette hadde stormen i vannglasset heller ikke blitt så stor som den når blir.
Folk har fortsatt det flyet som styret i tankene når de ser for seg innleide fly hos DY.

Jeg klarer bare ikke å se forskjellen på når DY gjør det og når SAS gjør det......
 
Jeg klarer bare ikke å se forskjellen på når DY gjør det og når SAS gjør det......

Forskjellen er at SAS sier fra på forhånd (det står på billetten), mens hos DY så får man overaskelsen ved gaten. Det er en ganske vesentlig forskjell:exclaimation

Det er ikke bra slikt SAS gjør det heller, men det er ihvertfall bedre enn DY sin løsning (men det skal sies at jeg ikke kommer til å sette meg inn i et Air Finland fly)
 
Forskjellen med å kjøpe en code-share-billett og en billett hvor man har en wet-lease er at det på code-share-billetten står "Operated by XYZ" i tillegg til at det også står når man booker. Hos DY er det vel ingen indikasjon på at det er en annen operatør inntil paxen ser flyet ved selvsyn?? (Har ikke sjekket) Selvfølgelig lovlig, men allikevel oppleves det for mange at man ikke får det man har bestillt, ref. CKs sammenligning med pizza.

Blir spennende å høre om det blir noen 757-reaksjoner utover sommeren. Ser forresten at det står "Operated by Air Finland" på SK-flighetene, selv om det ikke er code-share.

På DY's reisedokument står det operated by f eks Hola Airlines hvis det er tilfelle. Skulle selv reist med Hola til ORY nå på mandag men booket om til ettermiddagsflighten da vi slipper overnatting på OSL.
 
Martin: Ingen sier at det er en forskjell (men nå var det vel DY det her var snakk om).
SAS har da også fått kritikk for bruk av f.eks. Atlantic Airways (og med "dødsgassende" BAe 146).

Norwegian må wet-leas en god del fly hver sommer. Er det en bevisst plan at man ikke dimensjonerer flåten for peaks under sommerperioden (som BU gjorde, og noe av det henger fremdeles igjen i SAS Norge), eller bommer de like stygt hver sommer. Jeg ville tro at det er en del av planen til DY, og det er nok et smart move økonomisk sett. Ta unna toppene med innleid materiale om du kan, da slipper du å sitte igjen med overkapasitet om vinteren (som en god del andre selskaper).
 
Den virkelige forskjellen er faktum at det ene er en planlagt wet-lease og det andre en result av en MRO selskap som har skapt forsinkelser pa 3 fly, med de siste forsatt i limbo. Da DY annonserte sitt sommerprogramm, lovde MRO selskap at de vil levere pa tide. Mens det gjorde de ikke. Derfor matte man finne seg kortfristige lösninger.

Planlagde flygninger som er operert av en annet selskap vises ogsa hos DY som "operert av ***". Vent pa til vinterprogrammet kommer online og Sterling flyr en del med DY Codeshare.

Nok en ting. Hvor mye DY Pax har flöyet med Hola sine maskiner? La oss anta ca 600 per dagen (sikkert mer) og en handfull som klaget... You can't win them all...:9:
 
Nå har faktisk DY et par maskiner som skulle vært levert før sommeren, så dette er ikke planlagt. Men SAS har jo benyttet alle mulige typer innleid materiell for å dekke opp for parkeringen av Q400, så hvis det er noen forskjell, så er det at SAS leier inn adskillig mer kapasitet. Bare se på Cimber, Atlantic, Transwede.. og Air Finland. I gamle dager var det jo ogsaa ikke uvanlig at SAS og BU leide fly av hverandre når det knep.

Har ikke SAS en side hvor de lister opp wet-leasen?
 
Back
Top