• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Skjer det noe på Lista?

LN-GBM

ScanFlyer Silver
Skjer det noe på Lista?

Kikket litt på http://www.listalufthavn.no, og ser at det har blitt lagt til en del.
- Flyplass- og hinderkart
- Bemanning av tårn på forespørsel
- Info om bane og feiemaskiner
- Evervsflyvning etter avtale
I tillegg så står det oppført på siden at kategori 6 brann og redning er tilgjengelig på flyplassen, og at høyere kategori kan ordnes ved avtale i godt tid. Det meste av dette er lagt inn nå i juni/juli. Er det noe som skjer der borte?
En snikende gjenåpning, og en prøve på å henvende seg til vip-/chartermarked?

Såvidt jeg vet så er Kjevik kategori 7, stemmer det?
Ellers, er det noen som vet om det i det hele tatt er folk som jobber med drift av selve flyplassområdet der borte?

Edit: Ligger forresten også bilder der av to stk Gulfstream samtidig på plassen i juni.

Last edited:
Re: Skjer det noe på Lista?

lista.jpg

Og her er et bilde jeg tok i går. Tatt fra Nordberg fort med utsikt over plassen.

Har vel alltid vært en del småfly-/luftsportsaktivitet på plassen. Maks avgangsvekt (uten dispensasjon) som er tillatt på plassen for øyeblikket er 5700kg, sammen med maksimum 9 passasjerer i følge operativ instruks. Flyplassjef Tore Albrektsen er vel mannen som styrer og steller der nede.

Var klar over stevnet, og jeg har selvfølgelig tenkt meg dit. :)
Jeg var mer nysgjerrig på det daglige stellet.

Er nok ingen som jobber fast på flyplassen, men en tidligere ansatt jobber noen få timer i uka med litt ettersyn av flyplassen.
Eierne ønsker mer trafikk, (les inntekter), for det koster en del kroner i året å drifte plassen.
Det er nok ingen planer om noen gjenåpning, men heller ønske om mer bruk både av GA trafikk og litt store fly i ny og ne.
Har du noen gode forslag til hva som kunne gi mer inntekter på plassen hadde nok eierne satt pris på gode forslag.
Angående bemanning av tårn og brann/redninng og feiemaskiner er nok det myntet på eventuelle vip-/chartermaskiner.

Back