Jeg mener nå bestemt at folk her inne sa at de var pakket inn i Container og sendt til USA.
Her er en kunngjøring fra 2008:
http://www.mil.no/flo/start/aktuelt/article.jhtml?articleID=149898
Er dette salget som ble avlyst?
Artikkel fra "Vi Menn"
http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/article464350.ece
De brukes vel til våpentesting fremdeles. Tester systemer osv. på bakken.Det er vel et par år siden de fløy sitt siste oppdrag for Kongsberg-gruppen, og har stått på bakken etter det.
Synd det ikke er noen foreninger i Norge som kunne holdt ihvertfall en av dem i lufta, det hadde jo vært ei perle på "airshow scenen"...
Ehm, feil. Salget ble godkjent av Norsk UD, og flyene skulle egentlig segles, men senere i 2008 ble salget avlyst fordi sluttbrukeren trakk seg.
Man skulle jo tro det, og det er jo ikke så mange årene siden de fløy sist heller, så hvis de bare har stått i en hangar på Rygge siden det så burde de jo være i relativt grei stand også... ihvertfall i forhold til Starfighteren.Enig! Og det jobbes vel såvidt jeg vet med å få en F-104 i lufta igjen. Hvis det lykkes, må det da være mulig å få en F-5 airborne?
Ett par blir/ble vel brukt til forskning av Kongsberg Gruppen.
Hva ligger prisen på et fly ca? og siden de er lagret er vel de fleste flyvedyktige?
Men prisen for å kjøpe dem er nok ingenting i forhold til det det vil koste å holde dem i lufta, så med mindre noen klarer å få med seg f.eks Luftforsvaret på et spleiselag for å holde en av dem i lufta, så tror jeg nok dagene er talte for F-5 på norsk jord...dessverre...Vi Menn said:Lyst på en F-5 Freedom Fighter til 4,5 millioner kroner?
Siste gang et av flyene var i lufta, var for halvannet år siden. Nå er motorene satt inn med konserveringsolje, og flyene lagt i møllpose. Å få dem på vingene igjen vil kreve mellom en ukes og tre måneders innsats, avhengig av hvor mange komponenter som er gått ut på dato.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.