Skjebne for norske F-5

buskmann

Newcomer
I følge wikipedia har Norge hatt 108 F-5. I følge samme artikkel har 15 fly blitt solgt til Ross Perot, men den eneste referansen på at salget ble godkjent er en bildeserie av en siste avgang fra Rygge. Noen som vet skjebenen for disse flyene?

Hva med resterende 93 fly (less attrited)?
 
Ingen av de flyene ble solgt til Ross, salget ble ikke godkjent. Er usikker hvor mange vi har stående rundt i Norge, mener det står ett større antall på Rygge. Noen på Flysamlingen på Gardeomoen, pluss andre museer.

Hørt rykter at noen prøver å få en eller to flyvedyktig igjen. Men tror ikke det vil bli lett.
 
Jeg mener nå bestemt at folk her inne sa at de var pakket inn i Container og sendt til USA.
 
Jeg mener nå bestemt at folk her inne sa at de var pakket inn i Container og sendt til USA.

Det arbeidet var kommet ganske langt, men ble aldri noe av. Politikerne godkjente ikke Perot som kjøper. Han skulle bruke flyene til skolefly, men politikerne mente at man ikke fikk nok garantier for at Perots private jagerflyskole ikke kom til å utdanne flyvere fra "ikke-vennligsinnede" land, så salget ble stoppet.

Flyene befinner seg fortsatt i Norge.
 
Synd det ikke er noen foreninger i Norge som kunne holdt ihvertfall en av dem i lufta, det hadde jo vært ei perle på "airshow scenen"...
 
Ehm, feil. Salget ble godkjent av Norsk UD, og flyene skulle egentlig segles, men senere i 2008 ble salget avlyst fordi sluttbrukeren trakk seg. De 15 F-5ene skulle selges til Northern General Leasing og skulle brukes for å trene piloter fra Emiratene.

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/119778/
 
Synd det ikke er noen foreninger i Norge som kunne holdt ihvertfall en av dem i lufta, det hadde jo vært ei perle på "airshow scenen"...

Enig! Og det jobbes vel såvidt jeg vet med å få en F-104 i lufta igjen. Hvis det lykkes, må det da være mulig å få en F-5 airborne?
 
Enig! Og det jobbes vel såvidt jeg vet med å få en F-104 i lufta igjen. Hvis det lykkes, må det da være mulig å få en F-5 airborne?
Man skulle jo tro det, og det er jo ikke så mange årene siden de fløy sist heller, så hvis de bare har stått i en hangar på Rygge siden det så burde de jo være i relativt grei stand også... ihvertfall i forhold til Starfighteren.
 
Flyene som står lagret på Rygge nå skal vekk innen utgangen av året. Luftforsvaret trenger plassen til annet bruk. Noen maskiner vil sannsynligvis gå til museer, resten vil bli skrotet.

Med tanke på at USAF trenger tre måneder på å godkjenne salg til ny bruker så er det knapp tid til å finne nye potensielle kjøpere.

Nils
 
Hva ligger prisen på et fly ca? og siden de er lagret er vel de fleste flyvedyktige?
Vi Menn said:
Lyst på en F-5 Freedom Fighter til 4,5 millioner kroner?

Siste gang et av flyene var i lufta, var for halvannet år siden. Nå er motorene satt inn med konserveringsolje, og flyene lagt i møllpose. Å få dem på vingene igjen vil kreve mellom en ukes og tre måneders innsats, avhengig av hvor mange komponenter som er gått ut på dato.
Men prisen for å kjøpe dem er nok ingenting i forhold til det det vil koste å holde dem i lufta, så med mindre noen klarer å få med seg f.eks Luftforsvaret på et spleiselag for å holde en av dem i lufta, så tror jeg nok dagene er talte for F-5 på norsk jord...dessverre...
 
Jeg har noen ex-F-5 piloter som kollegaer i SAS. De jobber med å få overta/låne en F-5 og få den i luften. Det dreier seg om en som Norge kjøpte, ikke en militærhjelp-maskin.
Tvi-tvi og lykke til gutta boys!:fly
 
Slik jeg har forstått er det nå allokert to F-5 som skal tilbake i lufta. Er ikke sikker på nummerene, men det ryktes at de er i 900 serien. Det skal være snakk om en F-5A og en F-5B
 
Back
Top