• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Skikkelig Sjøfly!

Re: Skikkelig Sjøfly!

Den store BE-200'en er flott og imponerende! Jeg leste en artikkel om den, og det klarer å fylle buken opp med x antall tusen liter vann på noen få sekunder.

Beriev har også startet et datterselskap i USA og etter det jeg leste fått svært gode tilbakemeldinger på maskinen, om ikke bestillinger også...
 
Re: Skikkelig Sjøfly!

Jeg har hørt en gang at BE-200 tar omtrent dobbelt å mye vann/kjemikalier som Canadair (ok, Bombardier...) CL-415 som bl.a. franskmennene og grekerne bruker. Hvordan økonomien i å bruke det ene flyet fremfor det andre er har jeg ikke peiling på. CL-ene i Europa begynner vel å trekke på årene, og jeg mener at i alle fall grekerne vurderer Berieven som erstatning (stod i AW&ST for en stund siden). De sliter som kjent med branner i busker og oliventrær, og må dekke relativt store områder med få fly. Jeg går ut fra at Berieven er en god del kjappere enn CL-415.
 
Re: Skikkelig Sjøfly!

Så CL-415 i action på Corsica og det var imponerende å se hvor enkelt de manørerer den.
 
Re: Skikkelig Sjøfly!

jeg har også sett CL-215 (stempelutgaven) in action i Sør-Spania, og det er imponerende saker. Nå har jo både italienerne og franskmennene (vet ikke med grekerne) kjøpt nye CL-415 (tuboprop) flere ganger de siste åreme, så jeg tror flåten er ganske up-to-date. I Frankrike har man sågar to (mener jeg) Q400 som er utstyrt for vannbombing. Men, en BE-200 er mye kulere, og den kan fylle seg selv med vann i en stor innsjø eller i havet uten å måtte lande for å tanke som Q400 eller Evergreens 747-tanker
 
Back
Top