Skeptisk til Rygge

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Norwegian-sjef Bjørn Kjos skal ha 16 ruter fra Rygge - men bare en innelands. Det er det en grunn til.

14. februar åpnet Rygge flyplass i Østfold og Norwegian satser stort på flyvninger fra den nye lufthavnen.

- Norwegian skal ha 16 ruter fra Rygge, men foreløpig bare én innenlandsrute - til Bergen. Vi er veldig usikre, og vet ikke om det går. Kanskje kommer det ikke til å gå i det hele tatt, men det gjenstår å se. Vi prøver et halvt års tid, så får vi se, sier Bjørn Kjos til DN.no.

Han innrømmer at han er veldig skeptisk, og skepsisen bunner i infrastrukturen
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1387973.ece?jgo=dne&WT.svl=sistenyheter

Jeg håper virkelig jeg får feil om utfallet, men jeg legger merke til at han siterer meg på mine spådommer!

Tror Rygge-markedet er mindre enn Torp. Torp har nabofylkene aa hente passasjerer fra mens Rygge i saa maate har deler av Sverige - som til en viss grad kan ha interesse av utenlandsruter, men som har null interesse for ruter til Bergen, Stavanger osv ...

Paa Torp gjoer WF det OK med 50-77setere .. DY har 148-189setere.... Tror 'Africa One-filosofien' (African travel is growing and growing rapidly and experience has shown once you open a route people start using it..) ikke virker i Norge heller ...

Store deler av Akershus ligger nærmere RYG enn OSL. Drammen ligger like nærme RYG som TRF. Tror nok grunnen til at innenlandsrutene fra RYG går dårlig er rett og slett fordi de bruker for store fly.

Hadde jeg vært drammenser, ville jeg nok valgt ny firefelts E 18 rett ned til Torp fremfor å krysse fjorden for å fly fra Rygge. Tog med matebuss helt fram til terminalen på Torp er også et pluss som gjør det enklere med Drammen-Torp enn Drammen-Rygge.

Men tida vil vise hva folk velger!

Store deler av Akershus ligger nærmere RYG enn OSL. Drammen ligger like nærme RYG som TRF. Tror nok grunnen til at innenlandsrutene fra RYG går dårlig er rett og slett fordi de bruker for store fly.

Det hjelper ikke så lenge infrastrukturen ikke er på plass.

Jeg håper virkelig jeg får feil om utfallet, men jeg legger merke til at han siterer meg på mine spådommer!

Enig. Besøkte Rygge sist søndag og noterte meg at bussene til og fra var tomme for pax, dessverre et tegn på at ting ikke går helt etter planen der nede.......

Og når Kjos nå faktisk uttaler at han er skeptisk, så tolker jeg det ikke annet enn som et åpenbart signal om at trafikken er langt unna det Kjos & Co har planlagt med.

Skulle vært artig å vite hva det vil koste DY å teste ut Rygge i 6 måneder.

DY opplever fra Rygge litt det samme problemet som mange andre lavprisselskaper; det er fortsatt mange nye ruter som kan åpnes og gå godt, men markedet er ikke stort nok for flytyper av størrelsen som DY bruker.

Rygge har klart potensial, men det vil ta tid og de bør prøve å lokke til seg flere selskaper. Men det er selvsagt ikke lett.

Har snakket med noen som har flydd RYG - BGO et par ganger, og det er meget tynt med folk ombord. Selvfølgelig en dårlig vurderingsgrunnlag jeg har, men jeg blir ikke overrasket dersom ruten kuttes etter sommeren. Det er jo ikke noe poeng å fly ruter som ikke lønner seg. Kanskje mindre fly ville gjort det enklere?

Har også hørt DY har fått en "lavprismonopolavtale" med RYG, og at avtalen faktisk har satt en stopper for andre LCC'er som har hatt et ønske om etablering. Dumt for konkurransen, men det er jo bare rykter. Som alt annet :)

Kona mi fløy fra Rygge til Bergen tirsdag ettermiddag 1/4 i halvfullt fly og tilbake mandag 7/4 med under 50 passasjerer ombord. :cry:

Kona mi fløy fra Rygge til Bergen tirsdag ettermiddag 1/4 i halvfullt fly og tilbake mandag 7/4 med under 50 passasjerer ombord. :cry:

Høres ut som Norwegian sine ruter fra OSL høsten 2002....
det går jo bedre nå....

Jeg startet en tråd for en tid tilbake der jeg spurte om Norwegian kanskje burde se etter litt mindre fly - nettopp for å drive innenlandsruter fra Rygge og andre steder i Norge enn Gardermoen. Særlig med tanke på at nye 189-seters 737-800-maskiner er på vei inn. Norwegian kan umulig drive innenlandsruter fra andre steder enn Oslo med disse maskinene, i alle fall ikke om de skal ha et skikkelig antall avganger og samtidig oppnå bra kabinfaktor.

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30054

Jeg har bare fløyet en enkeltreise mellom Rygge og Bergen - på en søndag kveld (da innenlandsfly som oftest er fulle) - men denne ruten hadde ikke mer enn 60 prosent kabinfaktor. Jeg har stor tro på utenlandsrutene fra Rygge til Syden - men rutene til Palanga, Polen og London tror jeg de vil slite med. Jeg tror Rygge i hovedsak blir en Syden-flyplass og ikke så mye mer.

Uansett, Kjos har et viktig poeng - man ma la det få gå litt tid før man gjør justeringer.

Last edited:
Tror Rygge-markedet er mindre enn Torp.

Så sant som sagt mr MOW... Torp har et innarbeidet marked med et særdeles godt tilbud, både innenlands og utenlands, takket være WF og demmes investeringer. Rygge har jo bare Norwegian så langt, og de investerer neppe et øre mer enn de må, og derfor tror jeg hele Rygge-prosjektet kan fort dø ut...

I og for seg riktig, men som Fly high nevner er motorvei og gode tog- og bussforbindelser grunn for de fleste av oss herfra til å foretrekke TRF og OSL fremfor RYG. For Drammen (som med naturlig omegn er ca. 100.000 mennesker) sitt vedkomne har ihvertfall Kjos rett i at RYG har visse mangler på infrastrukturen.

Husk også at Torp ikke startet opp fra deg EN med 733 og 738 maskiner til 16 destinasjoner. Jeg tror Rygge som Torp, trenger lang tid på å opparbeide seg en kunde base som forsvarer så store fly. Norwegian kan jo ikke basere sin etterspørsel fra Rygge utfra en rekke kampanjer til 199kr en vei!

Spørsmålet er om det er folk nok som vil velge å fly fra Rygge den dagen ikke lavrpisbillettene hagler ned gjennom alt av medier. Jeg tror ikke det, men jeg håper at jeg tar feil!
149+ er mange seter å fylle!

Høres ut som Norwegian sine ruter fra OSL høsten 2002....
det går jo bedre nå....

Ja, men forskjellen nå er at DY ikke har tid til å vente i lang tid før det må klirre penger i kassa. Da kan de like gjerne sette inn flyene på andre og mer lønnsomme ruter.

Back