SKC CJ9 #2 til CPH den 11.jan.

Ser frem til å prøve SAS sin CRJ900 utover våren, mine tidligere erfaringer med LH sine CRJ700 og 900 er i likhet med det som er nevnt tidligere her utelukkende positive hva støynivå angår.
 
Har også prøvd LH CRJ700 og 900, og de er OK, men kabinen i de nye NG flyene er laangt behageligere! Det er helt ny belysning, overhead bins er mye større, og har plass til min (egentlig for stor til å være tillatt) trillebag, og vinduene er langt større (20% større + området rundt vinduet er "avrundet", slik at det føles enda større)...

Min eneste tur med SAS C9 var på "touch and go" (24 landinger med etterfølgende take-off på 3 timer), og til og med da var det behagelig å sitte der, så hvis ikke dette blir bra for pax så vet ikke jeg...!
 
Var faktisk ikke klar over at også CRJ900 hadde kommet i NG-variant... Samme med 700-serien?
 
Var faktisk ikke klar over at også CRJ900 hadde kommet i NG-variant... Samme med 700-serien?

Ja, CRJ900 kom som NG fra starten av 2008, CRJ700 fra og med flyene produsert på slutten av 2008, og CRJ1000 er i NG fra første fly.

Utenom de interiørmessige endringene så er det økt bruk av kompositt materialer, og digitalisering av flere systemer som medfører en redusert fuel burn med 4%, og reduserte maintenance kostnader med 8%. I følge Bombardier da...
 
Sjekket KRS-CPH frem til slutten av oktober, og der er det ikke satt opp noen ny SAS CRJ900. Ser ut til at de fortsatt satser på Cimbers CRJ200.

Hvor lang avtale har egentlig SAS med Cimber? Hadde kanskje trodd at det forholdet ville endre seg noe ved at Cimber kjøper opp gamle Sterling. SAS samarbeider vel ikke med selskaper som blir for store konkurrenter. Ref Norwegian Air shuttle --> Norwegian.

BF:cool2
 
SAS leier 4 fly på langsiktig leie (med SAS kapteiner), som ble avtalt før groundingen av Q400, og 4 fly på mer kort sikt for å dekke produksjonen til egne CRJ900 er på plass. Det første av disse korte leiene utløper nå i mai, med gradvis videre utfasing til alle CRJ900 er i produksjon i feb 2010. Går ut fra at overgangen fra 200 til 900 skjer sist på de litt tynne rutene, som vel KRS hører inn under...?

Ang KRS så fløy CRJ200 allerede før groundingen av Q400 et par av de daglige turene, og det vil sikkert fortsette også på lengre sikt. Et lite ekstra problem med KRS er at glideslope på RW22 er for steep for CRJ900, men i flg SAS så er dette kun et dokumentsjonsproblem som lett lar seg løse.

På sikt så blir det jo spennende å se hvordan forholdet som du nevner mellom SAS og Cimber utvikler seg; Det går vel en grense for hvor stor konkurrent SAS vil bruke penger på å leie inn til å fly sin egen produksjon, så det blir ikke en helt enkel balansegang for Cimber...
 
Et lite ekstra problem med KRS er at glideslope på RW22 er for steep for CRJ900, men i flg SAS så er dette kun et dokumentsjonsproblem som lett lar seg løse.

Dette hørtes rart ut! På KRS har det jo landet alt fra Cessna til Galaxy så det høres jo rart ut om CRJ900 skulle få problemer her!

Fint å høre det du sier om kabinen. Men hvordan er setene? Er de like? Hvordan er avstanden mellom setene? Kommer vi til å få gnagsår på knærne?

BF:cool2
 
HVis plassen er noenlunde lik som i CJ7, så er det nok ingen grunn til bekymring. Der er plasser riktig så bra egentlig. Har dog kun prøvd UA og LH CJ7, men de burde jo være ganske så representativ egentlig.
 
Dette hørtes rart ut! På KRS har det jo landet alt fra Cessna til Galaxy så det høres jo rart ut om CRJ900 skulle få problemer her!

Fint å høre det du sier om kabinen. Men hvordan er setene? Er de like? Hvordan er avstanden mellom setene? Kommer vi til å få gnagsår på knærne?

BF:cool2

Som sagt; Det er kun et dokumentasjonsproblem. Ingen andre operatører av CRJ900 har hatt behov for glideslope over 3,5 grader, så det er angitt som max approved, men innen KRS skal inn på nettet blir den justert.

Setene er like, og pitch er 32" på de forrerste (ca 24...?) setene, og noe mindre bak. Jeg har prøvd de fleste, og til og med bakerst var det etter min mening rikelig med plass, og mer enn jeg hadde regnet med - kanskje noe med setekonstruksjonen å gjøre..?

Hvis noen er veeeldig lange så er de 8 setene ved nødutgangene på midten å anbefale - da greier du ikke å sparke den foran deg uansett hvor mye du vil...!
 
SK9142 OYKFB er på vej til DK..Ligenu holder den i Gander.. er vel ved at starte mod CPH
omkring dette tidspunkt...forventes til CPh iaften omkrign 2315 lokal tid
Det vil sige ind over Skandinavien omkring 2200
hilsen
Ole

Edit: lander i CPH 11jan.09 kl2310lt
 
Last edited:
SK9142 OYKFB er på vej til DK..Ligenu holder den i Gander.. er vel ved at starte mod CPH
omkring dette tidspunkt...forventes til CPh iaften omkrign 2315 lokal tid
Det vil sige ind over Skandinavien omkring 2200
hilsen
Ole

Edit: lander i CPH 11jan.09 kl2310lt

Og ikke heller denne vises på noen radar. :(
 
p200901141229-92248.jpg

(Johan Viking" er SAS første CRJ-900 maskin. Det er søsteren "Alfhild Viking" som kommer til Gøteborg og Bergen (sas.dk))


Og som en liten påminnelse, så ankommer altså SAS med CRJ-900
til BGO (som altså er første gang disse maskinene er på norsk jord),
nå i morgen: torsdag 15. Januar. T.o.m Boarding har egen artikkel
om dette:


For første gang til Norge:

SAS CRJ-900 premiere på Bergen og Gøteborg


Torsdag 15. januar blir det premiere for SAS nye flytype Bombardier CRJ-900 på Gøteborg-Landvetter og Bergen lufthavn Flesland. Flyet - "Alfhild Viking" kommer Landvetter i rute SK434 klokken 09.25 og til Flesland som SK2864 fra København klokken 13.30.

Les hele artikkelen her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=34762
 
Dette er veldig bra for SAS. Endelig kan selskapet slippe aa leie dyre flytjenester og samtidig ha en mer fleksibel flyflaate. Mange av rutene som dette flyet skal inn paa dekkes jo i dag av Cimber, DAT, Atlantic, etc.

Foruten København - Bergen, blir det også avganger med CRJ - 900 til Stavanger , Amsterdam, Brüssel, Bucurest, Gdansk, Gøteborg, Hamburg, Kiev, Luxembourg, Moskva, Åbo , Warszawa og Zürich.
 
Ja dette er kun positivt, selv om det sies at disse maskinene kan være
vel dyre i drift på visse ruter - men dette kommer jo også an på hvor
godt de fyller flyene med pax.

For de som bor rundt BGO, så kan jeg jo samtidig opplyse
om at det etterhvert blir mer og mer CRJ900 fra SAS.
Medio september 2009, blir det totalt fem avganger
hver vei (på ruten: CPH-BGO-CPH) - av disse vil som
regel alltid fire av dem være med CRJ900. Men morgen-
avgangene fra BGO, vil være med enten A319 eller A321 -
evt. MD-80 - men resten er altså med CRJ900.
 
nå mangler bare OY-KFK "Hardeknut Viking" som skal leveres i løpet av september. Alle de 8 andre er ute og flyr i Europa i dag!
Siden alle de andre er levert i basic SAS-farger, så er det vel Hardeknut (!!) som eventuelt blir Stjernemalt?
 
Herlig å se at de igjen har helt håpløse Viking navn på flyene sine... Hardeknut er jo en flott arvtager til Agnatur Viking...
 
Back
Top